Изборът на атомобил е трудна задача, още повече, ако той не е нов, а употребяван. На пазара има огромен брой предложения и купувачът трябва да бъде много внимателен. А това става, ако се внимава за няколко прости неща, категорични са експертите. Ето кои са те:
Ожулвания и драскотини
Огледът на автомобила започва от каросерията, която е най-трудно възстановяемият детайл на автомобила. Моторът, трансмисията и дори салонът могат да бъдат заменени, но с каросерията нещата не стоят така. Едва ли някой ще смени цялата каросерия преди продажба, тъй като просто няма как да си върне парите.
Да намериш в големия град автомобил, който не е пострадал поне леко, е невъзможно. Едва ли има кола, която да не ожулена или одраскана. И ако все пак се появи такава, бъдете нащрек. Употребяваната кола без драскотини е била боядисвана, а това често означава, че нещо се крие.
Гуми
Ако забележите, че гумите са износени неравномерно, това също е сигнал за неизправност. Понякога тя е малко и лесно отстранима (съответно и по-евтина), но има възможност да ви вкара в доста сериозни разходи. Някои търговци се опитват да продадат автомобил, като му сложат чисто нови гуми, което трябва да ви накара да бъде внимателни. Никой няма са вкара сериозна сума в консуматив за кола, от която иска да се отърве.
Волан
Шансът да попаднете на автомобил с превъртян километраж е огромен. Тази процедура се извършва бързо и лесно, така че не гледайте пробега. Вижте как изглеждат педалите, ако те са изтъркани това е сигнал, че колата е изминала много километри. Ако машината е с механични скорости, то лостът за смяна на предавките също може да ви подскаже доста неща.
Най-много „информация” обаче ще получите от състоянието на волана. Ако той е прекалено изтъркан, значи колата е карана много и съответно нейните проблеми ще бъдат повече. А ако има някакви увреждания по него, нещата стават притеснителни.
Погледнете и стъклата. Ако предното е заменено, няма особен повод за притеснения. Ако обаче тези на вратите са произведени в различни години (това се установява от номер), има голям шанс колата да е пострадала в сериозна катастрофа.
Стартиране на двигателя
Още при запалването на мотора можеге да научите много за неговото състояние, така че внимателно слушайте какви звуци издава. Някои са харектерни и не би трябвало да ги има. Не се притеснявайте да отворите капака. Ако двигателят блести от чистота, това не е добър знак. И обратно – прах и мръсотия, но липса на течове, означава, че продавачът не иска да скрие нищо.
Повозете се на автомобила. Вероятно няма да ви дадат да го покарате, но задължително направете едно кръгче с продавача. Това ще ви даде голяма информация за окачването, скоростната кутия и двигателя. Задължително спрете музиката и слушайте внимателно. И ако нещо не ви хареса, не правете компромиси, защото после те ще ви струват много.
Документи
Тук идва най-сложната част, затова бъдете внимателни. Не е изключено автомобилът да е заложен в банка или пък да е взет на кредит, който собственикът му е спрал да изплаща. И съвсем скороо вероятно ще се озовете в доста неприятна ситуация, когато някой дойде и си го прибере.
Проверете дали номерата на шасито и на двигателя отговарят на тези в документите. Ако автомобилът не е току-що внесен от чужбина, опитайте се да разберете колко собственика преди вас е имал. Ако е нов внос, проверете дали всичко е платено и съответно заверено.
Продавач
Юридическите лица, по принцип, не са най-доброто място, от което можете да си купите автомобил на старо. Ако продавачът е такси-компания, няма какво да се коментира. Същото важи и за застрахователите – там рискувате да попаднете на кола, която е претърпяла сериозен инцидент, но после е била приведена в „търговски” вид и е изкарана на параза.
Ако продавачът е частно лице, не се притеснявайте да поискате преглед в сервиз, където специалист ще огледа внимателно автомобила. Най-важното обаче е да се запасите с търпение. Хвърлянето на първото предложение обикновено води до лоши последици.