IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Германският Еvolution, който трябваше да унищожи японците

Проектът за турбо-Golf не видя бял свят, но остави уникална страница в историята на Volkswagen

Германският Еvolution, който трябваше да унищожи японците

Този Volkswagen Golf III беше показан по време на изложение за класически автомобили в германския замък Дайк и изглеждаше съвсем не на място сред останалите машини.

Германският Еvolution, който трябваше да унищожи японците

Той прилича на обикновен тунинг-проект, но всъщност е уникална кола, подготвена от заводското подразделение Volkswagen Motorsport. Тя можеше да се превърне в леганда като Lancia Delta Integrale или Mitsubishi Lancer Evolution, но заради отказа на Volkswagen да участва в световния рали-шампионат, това не се случи. А триумфът на немците във WRC дойде едва в наши дни.

Конкурент на Lancia и Subaru

В началото на 90-те години на миналия век компаниите се готвят за участие в световния рали-шампионат. Борбата за титлата се води между турбомашини със задвижване на четирите колела от група А - Lancia Delta HF Integrale (ва свиката), Toyota Celica GT-Four, Subaru Impreza, Mitsubishi Galant VR-4 и Nissan Sunny GTi-R. Проектът получава зелена светлина през януари 1992 г., а в началото на сезон 1994 г. отборът на Volkswagen трябва да стартира в първия етап от шампионата – рали „Монте Карло”.

Германският Еvolution, който трябваше да унищожи японците

Правилата обаче задължават всеки участник да произведе поне 2500 серийни автомобили от същия модел със задвижване на четирите колела. Само така така компаниите могат да получат хомологация по правилата на FIA за участие в група А. Това означава, че за две години трябва да се проектират и произведат две коли – серийна и за рали.

Във Volkswagen решават да разделят работа на две, като компанията поема серийната кола, а рали-машината е поверена на фирмата Schmidt Motorsport. Тя е един от партньорите на VW Group, като по това време участва в германския шампионат за туристически автомобили (DTM) с Audi V8, като печели две титли. Освен това тя създава и предсерийното Audi Coupe S2.

Старт на проекта

На пръв поглед превръщането на скромния Volkswagen Golf от трето поколение в турбо-чудовище не е толкова трудна задача. Системата за задвижване на четирите колела с муфа и независимо задно окачване вече са заложени в конструкцията на Golf, като се поставят на модификацията VR6 Syncro. Поставянето на турбина на 2,0-литровия двигател също не е проблем, въпреки че във Volkswagen се провалят с това при версията Rallye Golf от второ поколение на модела, която се оказва неконкуретноспособна.

Германският Еvolution, който трябваше да унищожи японците

Затова при Golf III всичко е преработена изцяло, като в проекта са включени най-добрите конструкторите, които могат да бъдат намерени по това време. Преди това те са работили за един от топ-отборите във WRC – заводския Toyota Team Europe. Автомобилът получава индекс А59.

Германският Еvolution, който трябваше да унищожи японците

За шасито отговаря бившият главен конструктор на Toyota Team Europe – австриецът Едуард Вайдъл. Той не променя предната ос, като използва схема от стандартния модел, въпреки че елементите по нея са напълно нови. Задното многоточково окачване обаче е проектирано изцяло наново, като то заменя далеч по-простата и примитивна схема от серийния Golf VR6 със задвижване на двете оси.

Трансмисията е поверена на друг бивш инженер от TTE – Карл-Хайнц Голщайн, който разработва напълно нова 6-степенна трансимсия. Въртящият момент се разпределя между осите с диференциал на фирмата Steyr Daimler Puch, който е с електронно управление и различни степени на блокировка. А за участие в състезанията се планира използването на кутия на английската фирма Xtrac с активен диференциал.

Германският Еvolution, който трябваше да унищожи японците

Двулитровият чугенен мотор не е подлаган на промени, тъй като е много тежък, а дългият ход на буталата се ограничава от размера на клапаните. Затова инженерът Норберт Клайбер, който по-рано отговаря за турбомоторите в отборите на Zakspeed и Toyota, проектира напълно нов двигател – с алуминиев блок и „квадратно” съотношение на диаметър на цилиндрите и хода на буталата (86х86 милиметра). Първите тестове се провеждат на стенд през април 1993 г., като „гражданският” вариант е настроен на 275 к.с., а максималният въртящ момент достига 366 Нм.

Край на проекта


През 1993 г. фирмата Schmidt Motorsport прави напълно функциониращ прототип на серийния автомобил (същият е изложен в замъка Дайк). И точно когато производството на автомобила трябва да стартира, начело на концерна Volkswagen застава Фердинанд Пийх, който закрива проекта, тъй като има всички причини за това.

Германският Еvolution, който трябваше да унищожи японците

Рецесията в икономиката удря сериозно Volkswagen, като се очаква компанията дори да фалира. И производството на 2500 уникални машини, които на практика се отличават от останалите модели по всичко, е разкош, който няма как да си позволи в този момент. Още повече, че да се продаде подобон Golf не е толкова лесно – счетоводителите на компанията пресмятат, че цената му на пазара ще е около 80 000 германски марки. За сравнение, Golf GTI струва 37 980 марки, а Mercedes-Benz E 320 — 70782 марки.

Участие в Льо Ман

Проектът така и не стига до участие в световния рали-шампиона, но се появява в друго легендарно състезание – „24 часа на Льо Ман”. През периода 2000-2002 г. в маратона участва тимът ROC (Racing Organisation Course), който е подкрепян от VW France. При това през 2001 г. екипажът Жорди Жене, Жан-Дени Делтраз и Паскал Фабр печелят в клас  LMP 675, като финишират пети в общо класиране.

Германският Еvolution, който трябваше да унищожи японците

Разбира се, в случая не става дума за VW Golf, а за прототип  Reynard 2KQ. Той е оборудван с двигатели Lehmann-Volkswagen HPT16, които всъщност се крие името на мотора от проекта A59. Той е доработан за участие в пистови състезания от компанията Lehmann Motorentechnik, като мощността му стига 485 к.с.

Повече такъв Golf няма да има

Проектът Golf A59 си остава една от уникалните страници в историята на марката Volkswagen. Разбира се, за негови наследници могат да бъдат обявени появилият се през 2009 г. Volkswagen Golf R от 6-о поколение, който е със задвижване на четирите колела и все още се произвежда. Факт е обаче, че нито след, нито преди проект A59 германската компания не е правила сериен автомобил, чиято единствена цел е победа в световния рали-шампионат. От това няма и нужда – правилата във WRC отдавна не изискват направата на сериен варант на рали-болид.

Германският Еvolution, който трябваше да унищожи японците

Все пак  Volkswagen Motorsport от 2014 до 2016 г. участва във WRC с хечбека със задвижване на четирите колела Polo R WRC, който развива 340 к.с. С него Себастиян Ожие спечели 4 световни титли, но това по никакъв начин не се отрази на серийното Polo.

Снимки: Volkswagen
 

Тагове: wrc vw golf
0 от 500