fallback

Защо тепърва ще падат още пътни мостове?

Занемарена поддръжка, понижени инженерни стандарти и драстично пораснало натоварване се крият зад трагедията в Генуа

Според един стар афоризъм инфраструктурата е всичко онова, което не забелязваме, докато не се срути. Трагедията с пропадналия виадукт "Моранди" край Генуа, както и рухналата по-рано платформа в испанския град Виго в разгара на музикален фестивал, отново насочи вниманието към проблема. Щом подобни беди се случват в развити западноевропейски страни с относително строг строителен надзор и контрол, какво остава за развиващите се страни? Мнозина експерти твърдят, че подобни нещастия тепърва ще зачестяват заради два основни фактора: непрекъснато растящото натоварване на съоръженията, от една страна, и все по-повърхностната им поддръжка. Рухналият виадукт "Моранди" в Генуа, снимки на Генуезката пожарна службаСамият подход към строителството на съоръжения от типа на мостове и надлези се е променил значително в сравнение с края на XIX и зората на XX век. В онази епоха, в която обществото тепърва е трябвало да бъде убедено в безопасността на новите технологии, инженерите залагали огромни резерви от издръжливост при проектирането. Постепенно обаче строителството на подобни проекти станало тривиален бизнес, в който всеки изпълнител се стреми да намали разходите, за да увеличи печалбата си. В същото време обаче днес натоварването на пътищата е несравнимо с онова в средата на миналия век, когато е правен мостът "Моранди". Градското население в Европа се е утроило; броят на автомобилите по пътищата е десетки пъти по-голям. Самите автомобили са с драстично увеличено тегло. Не става дума само за тировете с висок тонаж, но дори и за леките коли: през 60-те един нормален компактен семеен автомобил е тежал към 700-800 килограма. Днес, особено с нарастващата мания по кросоувъри и SUV, средното му тегло е над тон и половина. И накрая опираме до чисто психологическите причини. Наистина сме свикнали да приемаме инфраструктурата за даденост. Но по-голямата част от нея, строена след Втората световна война, е достигнала възраст, в която умората на използваните материали проличава. В същото време поддръжката на стари съоръжения не е особено атрактивна. Строителните компании печелят доста повече от ново строителство, отколкото от кърпежи по старото; за политиците носи дивидент да се похвалят с нови проекти, но никой няма да им ръкопляска, че поддържат вече съществуващите.

Тагове:
fallback
  • #5
    до de ( преди 5 години )
    Мостовете по Козница ги ремонтираха преди няколко години.
  • #4
    Анонимен ( преди 5 години )
    Тоя Берлускони ги съсипа ей!
  • #3
    de ( преди 5 години )
    "особено с нарастващата мания по кросоувъри и SUV, средното му тегло е над тон и половина." мда..замислих се покрай този мост, за мостовете на козница и тези по магистралите.. някои не ка ремонтирани скоро. Иначе се правят неща, не е като да се прибират едни пари и нищо да няма после, но винаги може и по-добре.
  • #2
    Анонимен ( преди 5 години )
    Добра е статията и наистина е погледнато от различни ъгли, ама айде без благодарим ти, Бойко, а :D в добрия случай са си свършили работата, която е трябвало да свършат дори по-рано. В лошия едни близки фирми са лапнали, щото от пътни проекти се краде най-лесно в БГ
  • #1
    Гражданин ( преди 5 години )
    Отлична статия и анализ на проблема от всичките му страни, браво!Благодаря ти, Бойко, че спести жертви на България и мир на праха на онези в Италия.
fallback
Последни