Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka

Tesla се подготвя за продажба?

Нов собственик е единствената надежда за спасение, намеква The Economist

Tesla се подготвя за продажба?

През април един уважаван анализатор каза, че следващите три месеца ще са "най-критичният период в историята на Tesla", припомня реномираното британско издание The Economist в анализ, посветен на производителя на електромобили.

Няколко седмици по-късно прогнозата изглежда оправдана: акциите на Tesla загубиха почти една трета от стойността си спрямо миналия септември; производството на дългоочаквания "масов" Model 3 все така цикли и едва достига 2000 бройки седмично вместо планираните 10 000; няколко нови катастрофи с нашумелия "автопилот" на компанията нанесоха допълнителни щети на репутацията й.

Tesla се подготвя за продажба?
Илон Мъск напоследък все по-често демонстрира изнервеност. Възможно ли е обаче предприемачът да играе срещу собствените си акционери?

Анализаторите са категорични, че при сегашния темп, с който губи пари, компанията ще трябва да набере поне 2 милиарда долара до края на тази година, за да не банкрутира. Експертите на Goldman Sachs дори настояват, че това число е силно занижено. Ако се отчетат обявените нови модели като Model Y и следващия Roadster, и нуждата от рефинансиране на стари дългове, тогава необходимата на Tesla сума клони към 10 милиарда долара през следващите две и половина години.

Дори пословично оптимистичният Илон Мъск започна да показва нерви и на една пресконференция в началото на май нарече въпросите за финансовото състояние "скучни", а един анализатор, който го попита за евентуалното привличане на нови средства, бе окачествен пред всички като "досадна дървена глава".

Според The Economist моментът изглежда идеален за продажба на компанията - особено ако спадът в цените на акциите й продължи още малко, защото доскоро тя бе твърде скъпо оценена (все още пазарната й капитализация е по-голяма от тази на Ford).

Tesla се подготвя за продажба?
Преди две години Tesla получи 450 000 хиляди поръчки (с по 1000 долара депозит) за бъдещия Model 3, които трябваше да се изпълнят до 2019. При сегашния темп на производство обаче на компанията ще й трябват още четири години, за да произведе колите

Големият въпрос според изданието е кой би бил този нов собственик. Преди време интерес имаше един от големите германски автомобилни производители - но тогава скокът в цените на акциите прекрати разговорите в зародиш, а днес германците вече имат свои собствени електрически модели. Някой по-масов производител, който все още изостава с електрическото задвижване, ще е по-реален кандидат - The Economist дори споменава Fiat-Chrysler. Този петък шефът й Серджо Маркионе обяви, че бъдещето на Fiat ще е в малките електрически модели. Подобен съюз ще е добре дошъл и за Tesla, защото най-после ще й даде производствените мощности и know-how, за да произведе 450-те хиляди бройки от Model 3, за които е приела депозити.

Друг вариант според изданието е компания от технологичния сектор. В миналото Apple имаше интерес към Tesla, после реши сама да разработва автомобили, а накрая се отказа от този план. Waymo, поделението за автономно управление на Google, също би могло да извлече ползи от компанията на Мъск.

Tesla се подготвя за продажба?

Същото се отнася и до китайските технологични колоси. Интернет гигантът Tencent дори има 5% дял в Tesla. Но и той, и Baidu са основни инвеститори в NIO, китайския конкурент на Tesla. Японската SoftBank също разполага с излишък от пари, които се стреми да инвестира основно в нови технологии. Конгломератът има дялове в платформи за споделено пътуване като Uber и Didi, така че Tesla би била полезна добавка.

А може би, намеква The Economist, планът на Илон Мъск е съвсем друг. Той неведнъж е признавал, че предпочита компанията да е изцяло под негов контрол, без нуждата да се съобразява с външни инвеститори. В момента Мъск има 19.9% от акциите, T. Rowe Price Associates държат 9.25%, Fidelity Management & Research има 8.25%, следват Baillie Gifford & Co (7.56%), Tencent Holdings (4.94%), The Vanguard Group (4.14%) и различни други по-дребни акционери.

Ако акциите поевтинеят в достатъчна степен, Мъск би могъл да ги откупи, примерно чрез своята компания за ракети SpaceX. Но това би означавало да опълчи всички акули от Уолстрийт срещу себе си.

 

0 от 500
  • #1
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 месеца )
    Бъчварю не всички мизерстват като тебе в люлин или надежда. Не прави заключения на базата на собственото си съществуване. Аз лично имам гараж и ще си купя най скоро ел кола за града
  • #2
    2 rate up comment 0 rate down comment
    младен ( преди 7 месеца )
    "...няколко нови катастрофи с нашумелия "автопилот" на компанията нанесоха допълнителни щети на репутацията й" Всички заиграващи се с това безумие наречено автопилот заслужават края си!!!
  • #3
    1 rate up comment 8 rate down comment
    бъчваря ( преди 7 месеца )
    Електричките нямат бъдеще по простата причина, че може би 90% от собствениците на автомобили са бедни хорица, нямат жица, а около тях мaнгали, дето глозгат кабелите. Може би 80% пък живеят в много гъсто населени градове, където няма де да зареждат електричката. Останалите селяни пък има де да зареждат, ама не ги ебe дали на село има екология или не. Затова за Тессла няма никакво бъдеще. Като свършет паричките, аре чао!
  • #4
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 месеца )
    Тесла има 3,5 милиарда кеш, като дължи краткосрочно на доставчици 2,5 милиарда, т.е. напрактика имат 1 милиард. Цялото имущество на Мъск е в акции в Тесла има около 20%. Спейс-Х е частна компания и там има други инвеститори който следят как се харчат парите, затова че Спейс-Х щяла да дава пари на Тесла е някакъв виц без кръчмаря (другите съсобственици) Боринг К. няма никакви активи и не струва нищо.
  • #5
    6 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 месеца )
    Я нахрани коня и гаси газената лампа, че утре имаш да товариш бали и не се притеснявай за електрическия транспорт. Камионите на Тесла вече са по улиците и изминават по 1000км с едно зареждане, въпреки че бяха анонсирани за 800км с 40 тона.
  • #6
    3 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 месеца )
    камиони параходи самолети на ток много се размечтаха айде гасете лампите и по леглата че утре лудницата отваря работа
  • #7
    6 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 месеца )
    Пропуснах да спомена, че с две-три изцепки като "скучните въпроси" и пет шест лоши новини, колко е зле Тесла и ще фалира до дни, за една седмица Тесла може да стане два пъти по-евтина от Форд, а след като купи акциите, за още седмица да се окаже, че капацитета за производство е станал 6000 седмично и започва производството на камионите, което да направи Тесла два пъти по-скъпа от Форд
  • #8
    8 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 месеца )
    Има си няколко милиарда долара кеш, не го мисли! Освен това SpaceX и Boring Company са си лично негови. Ако реши, може да купи дял Tesla чрез някоя от тях, както вече направи със Solar city.
  • #9
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 месеца )
    И с какво ще ги изкупи и на каква безценица, след като Тесла в момента струва повече от Форд? Цялото имущество на Мъск е под формата на акции. Откъде ще вземе няколко милиарда да купува акции!? Той ако има няколко милиарда, може направо на борсата да си ги купи.
  • #10
    7 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 месеца )
    "А бе като увеличи капитала, означава да намери нови инвеститори които да купят новоиздадени акции. Я ми обясни как при издаване на нови акции Мъск ще си увеличи дяла в компанията!? Истината е че ще стане точно обратното " А ми ще си ги изкупи на безценица, защото никой няма да иска падащи акции, а след това ще има решаващ глас и ще управлява компанията по свое усмотрение без да му се месят разни инвеститори с краткосрочни интереси