IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Без дизел - въздухът още по-мръсен

Причините са старите трошки, спадът в продажбите, "по-мръсните" бензинови двигатели и увеличеният пазарен дял на SUV

Без дизел - въздухът още по-мръсен

След години на спад нивото на вредни емесии, изхвърляни от произведените в Европа автомобили, отново започват да се покачват, а анализаторите обвиняват за това демонизацията на дизела. За първи път от 10 г. емисиите на СО2 са спрели да се понижават.

Без дизел - въздухът още по-мръсен

Увеличението през 2017 г. е със скромните 0,3 гр/км, което означава, че средно една нова кола е изхвърлила в амтосферата 118,1 гр/км въглероден диоксид, в сравнение със 117,8 гр/км през 2016. Това обаче все още е крачка в погрешната посока, особено като се има предвид, че европейските автомобилни производители се ангажираха да постигнат нива от едва 95 гр/км въглероден диоксид до 2021 г. Това едва ли ще е трудно постижимо, защото се предвижат огромни глоби за брандовете, които не успеят да постигнат нормата.

JATO Dynamics, която направи това проучване, обвинява спада в купуването на дизелови автомобили за увеличаването на CO2. Средно дизелите отделят 15-20% по-малко въглероден диоксид в сравнение с бензиновите автомобили. Миналата година усредненият показател за дизела бе 117,9 гр/км, а за бензина - 123,4 гр/км, или с 5,5 гр/км повече.

Без дизел - въздухът още по-мръсен

Данните на JATO показват, че продажбите на дизелови коли са спаднали с 7,9% през миналата година, като пазарният им дял е намалял до 43,8%. През 2011 г. той бе 55%. Според автомобилните производители отказването от дизела е много погрешно, защото причината за проблемите с качеството на въздуха не са най-новите дизелови автомобили, отговарящи на еконормата Евро 6, а старите коли. Потребителите, смятат те, са насърчавани да се откажат от тези автомобили, които, по ирония на съдбата биха могли да помогнат за подобряване качеството на въздуха и намаляване емисиите на парниковите газове, от недобре информирани медии и явно сбъркани правителствени политики.

Без дизел - въздухът още по-мръсен

Постоянно нарастващата популярност на SUV също е фактор. Те са по-тежки и по-малко аеродинамични от обикновените автомобили, така че, по принцип, отделят повече CO2. Прибавете това към скока в търсенето на бензинови коли за значителното увеличаване на изхвърляния в атмосферата въглероден диоксид (и пи-висока консумация на гориво за собствениците)...
Един пример, който дават от  JATO:  Ford Kuga с 1,5-литров TDCi двигател с мощност 120 к.с. изхвърля 115 гр/км въглероден диоксид, а Ford Focus със същия двигател - само 99 гр/км. А бензиновият 1,5-литров турбо алтернатива на този дизелов Kuga? Огромните 145 гр/км...

Анализаторите от JATO твърдят, че потенциалното покачване нивата на CO2 може дори да се ускори през следващите години. Средният дизелов автомобил е по-мощен от средния бензин - 142 срещу 123 к.с. Феновете на дизела, които решават да преминат към бензина и търсят сравними характеристики на автомобила, ще трябва да приемат още по-голямо увеличение на CO2, което може да доведе до покачване на вредните емисии в бъдеще.

Без дизел - въздухът още по-мръсен

Електрическите автомобили изглежда малко вероятно да помогнат в близко бъдеще. Техният пазарен дял нарасна от 3 до 5% през 2017 г., като тук се включват всички превозни средства на алтернативно гориво, включително хибриди. Пазарният дял на колите, задвижвани само на ток, остава незначителен.

Без дизел - въздухът още по-мръсен

Всичко това сочи към големи проблеми за производителите на автомобили, които искат да изпълнят ангажиментите си за емисиите на CO2 от 2021 г. в ЕС: въпреки че най-зелената марка,  Toyota, върви в правилната посока със средни стойности CO2 от 101/2 гр/км, по-големите брандове са доста по-далеч от целта. Средните стойности на Volkswagen са 119,6 гр/км, на Ford са 120,8 гр/км, а Mazda е на дъното сред 20-те най-големи марки в Европа със 131/2 гр/км. Всъщност, Mazda отчете най-голям среден скок ан извърлян въглероден диоксид миналата година от 3,5 гр/км.

А каква е глобата за автомобилните производители, които не успеят да покрият европейската директива от 95 гр/км? Тя е точно 95 евро за всеки грам въглероден диоксид над нормата на всеки продаден автомобил. Което за Volkswagen Group би означавало общо около 1,36 млрд. евро.

0 от 500
  • #19
    9 rate up comment 7 rate down comment
    до: FenIX ( преди 6 години )
    Излез малко на чист въздух ве оли и подишай! След това пиши тук, че като те гледам си се напушил много яко със сажди от нафтовата печка нов внос, която караш.
  • #18
    7 rate up comment 6 rate down comment
    FenIX до "Батка ( преди 6 години )
    Батка требе и малко акъл, само с йедене не става. Тук става въпрос за фини прахови частици които явно са повече от пушенето на цигари. Исках да видя реакцията точно на такива псевдо еколози които дизела им пречи ама иначе пушат като комини и тровят себе си и околните. Аз не искам да дишам нито дизелови азотни окиси нито цигарения шит с който още ни тровят в много заведения макар и уж да е забранено.
  • #17
    11 rate up comment 6 rate down comment
    до Fenix ( преди 6 години )
    Това изследване би било реално, само ако са изгорили 10 кашона с цигари за 30 мин, барабар с кашоните.Айде спрете да си измисляте простотии и да ги пишете по форумите.
  • #16
    7 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Глупости отново! Просто трябва да се инвестира отново в бензинови двигатели и хибриди и ще стане работата. Въглеродния диоксид е само един от малкото газове, които биват отделяни от ДВГ и се контролира много по-лесно неговото съдържания във въздуха.Обаче дизела отделя мноооооооого азотни оксиди и фини прахови частици, които при бензина са изключително малко, дори пренебрежимо малко. А ако прости дизелите се заменят с бенз-хибриди дори и въглеродните диоксиди, ще са с по-ниски стойности.
  • #15
    23 rate up comment 6 rate down comment
    do dolnoto *eizer4e ( преди 6 години )
    Батка навит ли да се затворим в по един гараж, аз ще гърмя масури с тютюн цяла вечер, а ти ще си запалиш дизелека и ще дишаш с пълни гърди? Навит ли си бе? А?
  • #14
    17 rate up comment 11 rate down comment
    FenIX ( преди 6 години )
    Това изследване според заключението на учените доказва на първо място многократно по-голямото замърсяване в затворени помещения с фини прахови частици от пушенето на цигари, както и продължителното задържане на тези частици в помещението след спирането на пушенето.Значи освен дизелите трябва тотално да се забрани и тютюнопушенето. Или да се пуши само извън градовете :D
  • #13
    9 rate up comment 5 rate down comment
    FenIX ( преди 6 години )
    а при експеримента с цигарите в границите на 343 (PM10), 319 (PM2.5), и 168 (PM1) g/m
  • #12
    6 rate up comment 4 rate down comment
    FenIX ( преди 6 години )
    При това се измерва нивото на фини прахови частици в момента на работа и след това. След измерването гаража е вентилиран основно в продължение на четири часа и експеримента е повторен с три цигари, които са изгорени в продължение на 30 минути. Количеството измерени фини прахови частици при експериманта с лека кола са в границите на 36 (PM10), 28 (PM2.5), и 14 (PM1) g/m
  • #11
    8 rate up comment 3 rate down comment
    FenIX ( преди 6 години )
    Нещо интересно за фините прахови частици:Италиански учени от Националния институт за изследване на рака от Милано извършват през 2004 година сравнение на натоварването с фини прахови частици между лек автомобил с дизелов двигател с намалена емисия в режим на празен ход и пушенето на цигари.При експеримента учените използват един гараж с обем 60 m
  • #10
    6 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    JATO, що бе, дизел Евро 6 не извхърля ФПЧ ли :D