В цялата си вече над стогодишна история германският гигант BMW не се е радвал на по-големи пазарни успехи от сега. Но в последните години към похвалите започна да се прокрадва и упрек, че баварците са твърде предпазливи и консервативни в дизайна на фона на пълната трансформация при конкуренти като Мерцедес.
"КОЛЕЛА" разговаря с човека, натоварен да промени това. Марк Жирар вече три години е директор по напредничавия дизайн в BMW и първите резултати от труда му вече станаха факт на автосалона във Франкфурт, макар и засега само като концепти.
Г-н Жирар, с новите Серия 8, X7 Concept и Z4 Concept сякаш загатвате един изцяло нов дизайнерски език за BMW. Колко от това, което видяхме тук, ще стигне обаче до крайно производство?
- Трите концепта, които споменахте, са демонстрация за бъдещите серийни модели, които ще се появят по пътищата още през 2018. Нека се изразя така: те показват есенцията от дизайна на серийните модели. Така че са много близки до тях. Разбира се, има отделни детайли, които няма да оцелеят до производство. Но цялостната визия ще се запази.
Марк Жирар на фона на BMW Z4 Concept
Значи сте съгласен, че това е нов дизайнерски език?
- Несъмнено. Точно затова представяме три концепта едновременно, показвайки всички аспекти на този нов дизайн.
Какво е в основата на тази нова философия?
- Накратко, искаме да постигнем повече с по-малко. Опростихме много неща и в екстериора, и в интериора. Онова, което целим, е да подчертаем характера на автомобилите. Отвън има по-малко линии, но те са по-прецизни, по-подчертани и силни. Наричаме това прецизност. В същото време подходът ни към интериора - и Z4 зад мен е отличен пример - е станал много по-скулптурен, с игри на светлината и сянката. Това наричаме поезия. Тоест прецизност и поезия са двете думи, които най-добре описват новия ни дизайн.
Интериорът на Series 8 Concept
Впечатлен съм от триизмерния, дълбок волан. Това само естестическо решение ли е, или изпълнява и някаква функция?
- С този по-дълбок волан искаме да подсилим ориентацията на колата към шофьора. Започнахме това още през 70-те със 630 CSi. Изтеглянето на волана към шофьора изпълнява точно тази функция. Затова го имаме и в Осма серия, и в Z4. Елемент, който подчертава спортния характер на колата.
Преди година представихте визията "Следващите сто", за която главният дизайнер Адриан ван Хойдонк казва, че е поглед поне 30 години напред. Какъв е замисълът зад отделните елементи на тази кола? Малките светлини например?
- Ако се вгледате отблизо, ще видите, че и в Серия 8, и в X7 също използваме доста по-малки предни фарове, отколкото в сегашните серийни модели.
Това става възможно заради новите технологии. Лазерните светлини например ни дават възможност да намалим значително площта на фаровете. И това се отнася за концепти, които са готови за производство. А след 30 години технологията ще е напреднала още повече - затова и светлините на Vision Next 100 са дори още по-малки.
BMW Vision Next 100
Някои анализатори казват, че с автономното управление дизайнът на интериора ще стане по-важен от външния вид на колата. Фактът, че BMW избра именно интериорер дизайнер като вас да оглави напредничавия дизайн, доказва ли тази теза?
- Това е ваша интерпретация, може би сте прав. Аз все пак мисля, че външният дизайн ще си остане много важен. Защото тъкмо той дава имиджа, първата представа за колата.
Но вие споменахте, и сте абсолютно прав, че промените и новите възможности, които ще получим чрез автономното управление и следващите нива на взаимодействие с автомобила, ще направят и интериора изключително важен за клиентите. И вероятно той ще играе по-голяма роля при вземането на решението за покупка.
BMW Series 8 Concept
Вече въведохте управление с жестове и работите над холографски уреди. Но всички такива решения ли правят живота на шофьора по-лесен? Не са ли някои от тях технология заради самата технология?
- Нашата стратегия и философия в BMW е да предлагаме колкото е възможно повече различни типове управление на функциите в колата. Вярваме, че луксът означава да даваш право на избор.
Ние сме луксозен производител и искаме да предложим достатъчно възможности на клиентите, за да изберат най-удобната за тях. Затова разработваме толкова различни технологии.
През 80-те години BMW имаше на практика четири модела, а днес са над 30. Възможно ли е изобщо да се създадат толкова много модели със своя собствена идентичност и да се избегне дизайнът тип матрьошка?
- Това е истинското предизвикателство. Но в същото време е и голяма възможност за нас като дизайнери. Тук имаме добър пример с трите концепта. Серия 8, Z4 и X7 имат характерната решетка на BMW, която подчертава родството им. Но извън това са съвсем различни модели. Така че е възможно: запазваме емблематичните черти, но характерът на всяка кола си остава много индивидуален...
BMW X7 Concept
По-трудно ли е да се прави дизайн за автономен автомобил, отколкото за обикновен?
- Това е добър въпрос. Бих казал, че е горе-долу същото. И при конвенционалните автомобили днес пак имаме множество ограничения - част от работата ни е да се справяме с тях. Разбира се, тези ограничения ще еволюират, ще се изменят значително с автономното управление. Но ще ни дадат и нови възможности. Така че работата ни няма да се промени особено - и като техническа сложност, и като принципи.