Едва ли вече има човек, за когото е тайна, че много утвърдени компании бяха спасени от джиповете. Оказа се, че светът има нужда от SUV класа, който и до днес е особено популярен. BMW също не се сдържа и представи своята X5-ца, а впоследствие заформи цяло X семейство. В основата на тази експанзия обаче стои един концептуален модел, представен на автомобилното изложение в Детройт през 2001.Той се казва BMW X-Coupe и е базиран на X5. Купето му е изработено от алуминий, задвижващи са четирите колела, а под капака му е монтиран 3.0-литров турбодизелов двигател с мощност 184 к.с. и 450 Нм максимален въртящ момент.Сещаме се за него на фона на премиерата на BMW X2, който е третият SUV модел с Coupe стилистика на баварците. Именно концепцията X-Coupe сигнализира на всички ни, че компанията от Мюнхен ще поеме по този път - разработката на атрактивни джипове с плавно спускащ се назад покрив, наподобяващ линиите на спортен автомобил.Най-просто казано, BMW X-Coupe изглежда като спортен автомобил, качен на високо окачване. За изграждането му инженерите на BMW използват платформата на първото поколение на X5 и я покриват с изцяло ново алуминиево купе със само две врати.За разлика от днешните X4 и X6, които са много близки като дизайн до X3 и X5, прототипът X-Coupe изобщо не прилича на тогавашния X5. Всъщност моделът прилича повече на спортното купе Z4, който се появява няколко години по-късно. Колкото до естетическите му качества, можем да кажем само, че красотата е в очите на гледащия. Сигурно е само, че X-Coupe няма да остане в историята като един от най-хубавите автомобили на BMW.Цели 17 години след премиерата му, X-Coupe все още изглежда предизвикателно и атрактивно, което отчасти се дължи на това, че съчетава характерните линии на джип и спортен автомобил, но и на факта, че има налудничав асиметричен заден капак, който се отваря като мидена черупка и разкрива огромен светъл отвор към товарното пространство. Интериорът побира четирима, като само можем да предполагаме, че седящите отзад едва ли биха се чувствали особено комфортно.Както вече стана ясно, в сърцето на X-Coupe стои 3.0-литров турбодизелов двигател от 530d, но все пак инженерите на BMW го доработили за развиването на допълнителна мощност и въртящ момент. Това било необходимо, тъй като купето било значително по-тежко от това на производствената “петица”. Всичко това стъпва върху 20-инчови алуминиеви джанти.Интересното е, че въпреки своите SUV качества, общата височина на X-Coupe надхвърляла с много малко тази на двувратата Серия 3 от тези години. Максималната скорост достигала 201 км/ч.През 2007 BMW отново подхваща идеята за комбинирането на Coupe и SUV стилистика в едно, когато представя Concept X6. Скоро след това, той от своя страна се превръща в първото поколение на X6.Снимки: BMW