Автомобилният производител може да знае повече за собственика на дадено превозно средство отколкото неговите най-близки хора. Колите постепенно започват да контролират живота на шофьорите, като следят не само поведението им на пътя, но и къде ходят и с кого се срещат.Това пише в своя анализ The Washington Post, който посочва, че автомобилите постепенно се превръщат в сложни компютри на колела. Те имат огромен достъп до личните данни на хората, като информацията им вече се доближава до 100%.Изданието посочва и примери. Американецът Даниел Дън се готви да вземе под наем Honda Fit, но обръща внимание на точка в договора, която му се струва странна. Компанията, предоставяща автомобила, съобщава, че по всяко време ще следи за местоположението на колата. Дън подписва договора, тъй като няма какво да крие – той води съвсем обикновен начин на живот, като използа автомобила за ходене на работа, до магазина и за посещение на курс по йога.„В Honda явно са проучили моите пътувания и са устоновили, че съм доста скучен човек”, обяснява американецът. Оказва се обаче, че и други компании събират данни за своите клиенти – кои магазини посещават, каква музика слушат, колко гориво сипват в колите, с кой се срещат и дори колко тежат. Самият водач изобщо не подозира каква информация се натрупва за него в автомобила.Същата тази информация обаче може да носи допълнителни печалби на производителите, ако тя бъде споделена с определи доставчици на различни услуги. Самите компании твърдят, че сведенията за клиентите им се пазят на сигурно място и не се разгласяват, но това е нещо, на което трудно може да се повярва.Проучване на ABI Research твърди, че по пътищата се движат 78 млн. автомобила с вградени системи за предаване на данни. През 2021 г. около 98% от колите, които ще се продават в САЩ и Европа, ще бъдат оборудвани с подобни технологии.Случаят с Даниел Дън накара няколко обществени организации от САЩ да попипат Honda какво се случва със събраната за клиента информация. Японският производител отказа да отговори, като се оправда със записаната в договора стандартна формулировка, според която данните на клиентите остават тайна.Според Райън Кало, професор по право във Вашингтонския университет, автомобилните компании не само искат да продават своите коли, но и да се конкурират успешно с Google и Apple. За целта те трупат огромни масиви с информация, която рано или късно ще осребрят по някакъв начин. И от това ще пострадат потребителите.Самият производители на автомобили засега обясняват случващото се с желанието си да подобрят характеристиките на превозните средства и най-вече на техните системи за безопасност, като по този начин намалят броя на авариите и на смъртните случаи по пътя. Общо-взето – стандартен отговор, който обаче се струва незадоволителен.Снимка: Motor