IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Брюксел ще мери колко гориво харчи всеки

Еврокомисията иска да въведе задължителни устройства за контрол на разхода

Брюксел ще мери колко гориво харчи всеки

Европейската комисия планира да въведе задължителни измервателни устройства за разхода на гориво във всички нови автомобили, съобщава Der Spiegel.

Европа въвежда задължителни датчици за разхода

Според германското издание Брюксел иска още от януари 2020 всички нови модели да имат подобно устройство. Идеята се е обсъждала неколкократно тази година в рамките на експертна комисия в ЕС и няколко държави вече са я подкрепили.

Предложението е продиктувано от нарастващата пропаст между данните на производителите за разхода на гориво и реалността. Според проучване на International Council on Clean Transportation (ICCT) новите автомобили харчат средно с 42% повече гориво, отколкото производителят посочва. През 2013 този процент е бил 25 на сто.

За да се избегне това, бе въведена изцяло нова тестова процедура за разхода, наречена WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure), която влезе в сила от септември. Според експерти обаче това не е достатъчно.

„В миналото производителите се научиха да манипулират тестовете. Трябва да внимаваме това да не се случи отново при WLTP“, посочва източник на Der Spiegel от Eврокомисията.

Устройствата ще започнат да се въвеждат във всички модели, представени на пазара след 1 януари 2020, а година по-късно ще станат задължителни за всички новорегистрирани автомобили, независимо от моделната им година.

Европа въвежда задължителни датчици за разхода

Главната цел на измервателните устройства е да се постигне по-добър контрол над вредните емисии. По думите на източника от ЕК разходът на гориво е пряко свързан с вредните емисии и измервателните уреди ще дават „ясна картина“ за ситуацията по улиците.

През пролетта на 2018 комисията ще предложи мярката за обсъждане от държавите членки. След това тя трябва да бъде одобрена от ресорните министри и от Европарламента и може да се стигне до окончателно решение още преди края на следващата година.

Според Der Spiegel разходите за въвеждането на такива устройства би трябвало да са приемливи за производителите. Според комисията става дума за около едно евро на автомобил. Тези изчисления се базират на оценка на властите в американския щат Калифорния, където от 2019 г. се предвиждат такива устройства. И днес в автомобилите има датчици, които измерват разхода на гориво, но те не са стандартизирани, а и данните от тях не са достъпни за трети лица.

По мнението на Automedia.bg въвеждането на устройствата постепенно отваря вратичка и към радикална промяна в данъчното облагане. В момента във всички европейски страни освен България е валиден принципът "замърсителят плаща". Но властите преценяват кой колко замърсява на база официалните данни от тестовете. Дори да оставим въпроса доколко коректни са те, разходът при един и същи автомобил може да варира драстично според стила на шофиране. Новите устройства биха позволили разходът да се измерва индивидуално според реално показаното на пътя и съответно по-спортно настроените шофьори да плащат по-високи екотакси и данъци.

0 от 500