IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо 2,0-литровият турбомотор е толко популярен?

Почти всички световни производители залагат масово на такива двигатели

Защо 2,0-литровият турбомотор е толко популярен?

През 60-те години на миналия век на особена почит са големите V8 мотори. След това популярни стават V6 двигателите. А в наши дни най-широко разпространени са 2,0-литровите агрегати с турбо и 4 цилиндъра. Ако не се броят субкомпактните и спортните машини, както и големите пикапи, трудно може на пазара да се намери модел, който да не се предлага с такъв двигател. Защо обаче именно този мотор е толкова разпространен? На този въпрос въпрос се опитва да отговори в свой анализ изданието Autoevolution.

Защо 2,0-литровият турбомотор е толко популярен?

„Този мотор е компактен, лек и мощен. Турбодвигателят с обем 2,0 литра се използва от водещите производители в САЩ, Япония, Южна Корея, Германия, Япония и Швеция. Всички те търсят предимство в размера, мощността и икономията на гориво. По пътищата се движат милиони коли с този агрегат – от хот-хечове до луксозни лимузини и от кросоувъри до двуместни спортни коли.

Разнообразието от марки, предлагащи подобна конфигурация, е огромно – моторът се използва от Skoda до Mercedes и Jaguar, което означава и голямо вариране в цените на предлаганите автомобили. Та този двигател може да се срещне дори при суперскъпия Range Rover PHEV Autobiography (на снимката долу), където е част от хибридна задвижваща система.

Защо 2,0-литровият турбомотор е толко популярен?

Най-мощният мотор с тези параметри се произвежда от Mercedes и се поставя на модела A45 AMG, където предлага невероятните 381 к.с. В същото време той е достъпен и в 2 пъти по-малка мощност при модели на Volkswagen, където развива 180 к.с. Това само показва колко широка вариативност предлага подобен тип агрегат.

Защо 2,0-литровият турбомотор е толко популярен?
Volkswagen Tiguan с 2,0-литров бензинов мотор е сред най-търсените версии на модела.

Една от първите марки, предложили 2,0-литров турбо-бензин на своите по-големите седани, е Hyundai. През 2011 г. корейците решават да заменят V6 двигателя на семейството Sonata с 2,0-литров мотор с турбо и това им носи успех. Според вицепрезидента на компанията Майк О‘Брайън, именно 2 литра е оптималната зона, в която турбокомпресорът предлага същите качества като при V6 мотор, но пък икономията на гориво е сериозна.

„Нашият 3,3-литров V6 двигател предлага пик на въртящия момент при 4900 об/мин. В същото време 2,0-литровият мотор с турбо осигурява също още при 1300 об/мин. А колкото по-рано се достига този пък, толкова по-добре автомобилът ускорява. Това много се харесва на хората, тъй като не се налага да свалят предавките надолу, за да ускорят по-бързо”, аргументира се О’Брайън.

Защо 2,0-литровият турбомотор е толко популярен?

В Lexus също използват 2,0-литров бензинов турбомотор на някои свои модели, в това число и при популярните кросоувъри NX и RX (на снимката). В японския производител са убедени, че ефективността на двигател, който разполага с 0,5 литра работен обем на цилиндъра, е забележителна. Нещо, което явно не се споделя от компанията-майка Toyota, която е един от малкото производители без 2,0-литров бензинов турбомотор в гамата си.

Всичко това се харесва и на клиентите. Един от тях е колекционерът на автомобили Дел Несесери от Калифорния, който има в гаража си коли като Mustang Fastback от 1966 г. и старо Porsche 911. През 2013 г. той слиза от своето Audi A6 Avant с мотор V6, за да се качи на на Audi A4 Allroad с 2,0-литров турбомотор.

„Доволен съм от този автомобил, като вече съм му навъртял 65 000 км. Да, 211 к.с. не са кой знае какво, но пък 8-те предавки на скоростната кутия осигуряват равномерно и бързо ускорение. Разликата със старото ми Audi V6 е само 9 к.с., но пък въртящият момент е забележителен. Икономията на гориво също е плюс за мен”, обяснява Несесери.

Разликата усещат и купувачи на кросоувъри. Една от тях е Ан Стюърт, който от 2011 до 2016 г. кара Audi Q5 с 3,2-литров V6 с мощност 270 к.с. През миналата година сменя тази кола с Mercedes GLC300 с 2,0-литров мотор с 241 к.с. Според нея, новият кросоувър ускорява по-бързо (поне така се усеща), а разликата в разхода е осезаема.

Защо 2,0-литровият турбомотор е толко популярен?
Дори легендата Chevrolet Camaro се предлага във версия с 2,0-литров бензинов турбомотор.

Факт е, че преминаването от големите V6 мотори към компактните 4-цилиндрови двигатели на първо място беше наложено заради непрекъснато ожесточаващите се изисквания за разхода на гориво и за нивата на вредните емисии. По-малко цилиндри означава по-малко детайли и по-малко триене в самия мотор. Другите предимства бяха открити след това.

Компактните двигатели позволяват на компаниите да намалят мястото в моторния отсек, като едноременно с това увеличат пространството в салона и багажника, което е много важно за клиентите. Явно е, че в близко бъдеще даунсайзинът ще продължи и тези мотори няма да си отидат, а ще стават все по-масови.”

Снимки: Производителите

 

0 от 500