fallback

Първият модерен електромобил: General Motors EV1

Много компромиси и нисък максимален пробег водят до провала на тази изпреварила времето си кола

През миналия месец стана ясно, че продажбите на електрически и хибридни модели във Великобритания отговярат за дял от 5.2% от всички продажби на нови автомобили. През октомври, на Острова са продадени общо 8244 с електромотор под предния капак. И докато повечето от тях са хибридни модели, разчитащи и на двигател с вътрешно горене, анализатори подчертават, че в Англия, а и в много други развити икономики в Европа, електромобилите се превръщат във все по-честа гледка по улиците. Всичко това звучи направо невероятно, особено ако вземем предвид факта, че първият масов електромобил - Nissan Leaf, излезе на пазара относително скоро, през 2011 г.Само 15 години по-рано се появява първият модерен електромобил в света, наречен General Motors EV1 - автомобил, който в много отношения бил изпреварил времето си.Животът му започва през 1990 като двуврат концептуален Coupe автомобил, познат с името Impact. Реакцията на публиката към него била толкова позитивна, че Калифорнийският съвет за въздушните ресурси издава указ, според който 2% от продадените автомобили на всеки голям автомобилен производител, трябва да са задвижвани от електромотор в периода до 1998. Стимулирани и от това, от General Motors решили да започнат разработката на сериен модел, базиран на концепта Impact.През април 1994, всички 50 произведени бройки от серийния Impact били връчени на доброволци, които трябвало да ги изпробват в рамките на две седмици. Инициативата, кръстена от General Motors с името Preview, се доказала като изключително популярна, но въпреки това всички автомобили от серията в крайна сметка били прибрани обратно от GM, след което били разглобени.Разработката продължила зад кулисите, което довело до появата на еволюирала версия на Impact, която получила името EV1 и излязла на пазара през 1996 г.General Motors EV1 се предлагал единствено на жителите на щатите Калифорния и Аризона, които можели да го купят и чрез лизингова схема с вноски от около 400 долара на месец, което се равнява на около 600 долара днешни пари. Много от клиентите избрали именно разроченото плащане, тъй като автомобилът бил доста скъп - около 54 000 долара днешни пари.General Motors EV1 се задвижва от един електромотор с мощност 135 к.с., чийто ротор се върти с до 13 000 об/мин. Самият електромотор, двустепенния редуктор и диференциала, тежат само 68 кг, което е една трета от теглото на 4-цилиндров двигател с вътрешно горене, аналогична мощност и неговата скоростна кутия. Една от основните рекламни послания на General Motors съвсем естествено била липсата на изпускателни газове, които да замърсяват околната среда, както и по-евтината поддръжка на мотора, който не се нуждае от смяна на масло и филтри.Работата на EV1 се контролира от нервен център, разположен в пластмасова кутия, разположена върху двигателя. Това е своеобразният мозък на колата, където се намира контролния модул на задвижването (PCM), който конвертира 312-волтовия прав ток от батериите в трифазен променлив ток. Именно този модул решава какъв волтаж да изпрати към двигателя (в зависимост от позицията на педала на газта), кога двигателят да се превърне в генератор (когато шофьорът натисне педала на спирачките) и кога да се промени фазата на тока (когато шофьорът избере задна предавка). PCM комуникира с 6 други микропроцесора, които регулират всичко - от температурата в интериора до степента на зареденост на батерията.Интересното е, че EV1 се отключва и стартира не с ключ, а с 5-цифрен код, който шофьорът въвежда в клавиатура, разположена от външната страна на вратата и до лоста за смяна на предавките. Когато всичко е готово, просто трябва да се натисне бутонът “Run” на таблото и спокойно EV1 може да потегли.От General Motors твърдят, че електромобилът им може да ускори от 0 до 100 км/ч за 9 секунди, а максималната скорост е електронно ограничена на 130 км/ч, макар, че през 1994 специална версия на колата записва рекордните за електромобил по онова време 295.7 км/ч.Все пак GM EV1 никога не е имал амбициите да бъде спортен автомобил. Колата е оборудвана с много тънки гуми, проектирани с идеята за ниско съпротивление при търкаляне, а не за максимално сцепление. В тази връзка, колата е много склонна да недозавива, което разбира се се подпомага и от високо й тегло от 1747 кг. Въпреки това, EV1 се справя доста добре със скоростта, когато се движи направо. Заради уникалната си аеродинамика (коефициент на ефективно 0.19), колата е изключителна тиха на магистрала, където обитателите на интериора не чуват не само типичното ръмжене на двигател с вътрешно горене, но и шума на вятъра.Колкото до максималния пробег, колата може да измине около 110 км с едно зареждане, ако я карате близо до ръба на възможностите й, но ако сте по-спокойни зад волана и карате с около 70 км/ч, максималният пробег достига 145 км.Основният и най-бърз начин за зареждане на EV1 е чрез индуктивното 220-волтово зарядно Magne-Charge, което от General Motors са планирали да инсталират на обществени локации, а клиентите са можели да разполагат с такова и в дома си. Пълното зареждане отнемало между 2 и 3 часа. Освен това, EV1 разполага и с портативно 110-волтово зарядно, което може да включи във всеки стандартен контакт. С него батерията може да се зареди напълно за 12-15 часа.С всичките си плюсове и минуси, General Motors EV1 се доказал като бърз, комфортен, маневрен и доста практичен автомобил, който бил приет за технологичен триумф за американския концерн. В същото време обаче, това не било достатъчно, за да се докаже автомобилът на пазара. Тъжната истина е, че батериите на EV1 тежат бруталните 522 кг, а максималният пробег е едва 140 км. За сравнение, стандартен автомобил с ефективен конвенционален двигател, превозващ същото тегло, но под формата на бензин, би могъл да измине 16 000 км. Освен това, батериите били твърде скъпи, което увеличило неимоверно и цената на крайния продукт.През 1999 г. General Motors представили второ поколение на електромобила, който имал по-дълъг пробег от 160 - 220 км в зависимост от стила на шофиране. За съжаление обаче, никел метал-хидридните батериите му се нуждаели от още повече време за зареждане.Американците произвели обко 1117 автомобила от модела, но през 2003 всички те са изкупени обратно от GM, въпреки изключителното недоволство на собствениците им. Официалните причини за това било нерентабилните производство и поддръжка на модела.Около 40 от тези коли са дарени на музеи и образователни центрове, като в момента само една от всички произведени машини продължава да е в движение, тъй като задвижващите системи на другите са били деактивирани по електронен път.Снимка: General Motors 

Тагове: general motors ev1
fallback
  • #5
    wane ( преди 6 години )
    Информацията ти е от тия дето се завиват с алуминиево фолио да не ги отвлекат извънземните... Конспираця по темата EV1 няма. Моделът е експериментален и всички коли са дадени на клиенти на оперативен лизинг (т.е. временно ползване). Преди десетина години Mini бяха направили същото с 250 електрически коли, които бяха дадени на клиенти в Оксфордшър. Това се прави с цел тестване на технологията и опознаване на пазара.
  • #4
    петробос ( преди 6 години )
    Направо треперя. Как може срещу само $50 хилки и още толкова субсидии да продават такова недъгаво творение? Добре че лобирах да ги спрат, за да не се разпродадат като топъл хляб в милиони бройки.
  • #3
    Анонимен ( преди 6 години )
    Информацията ти е от йотубе и поредицата от десет клипчета
  • #2
    Анонимен ( преди 6 години )
    Петролното лоби, принуждава GM да искупи обратно всички автомобили.Информацията ми е от Щатите.
  • #1
    Анонимен ( преди 6 години )
    Изпреварил времето си във всяко отношение
fallback
Последни