fallback

Най-забележителните BMW M в историята

От първото BMW 3.0 CSL до впечатляващото M4 GTS

Историята на M-моделите на BMW започна през 1972 г., когато 35 служители на баварски производител са включени в проекта BMW Motorsport GmbH. Идеята на компанията е да се възползва максимално от успехите на спортната си програма от 60-те години на миналия век, като ги пренесе при стандартните автомобили.През 1988 г. персоналът на BMW Motorsport GmbH вече наброява 400 души, а 5 години по-късно подразделението е преименувано на BMW M GmbH. В наши дни М е ключовият компонент на марката, въпреки че продажбата на моделите, разработени от отдела, са скромни на фона на общите за BMW. Преди 2 години M GmbH продава около 63 000 автомобили, което изглежда нищожен резултат на фона на близо 2 млн. продажби на баварската марка. Трябва обаче да се отчете, че преди 30 години BMW Motorsport GmbH продава едва 5000 бройки от модела M3.Кои са най-впечатляващите автомобили с буква М в историята? На този въпрос се опитва да даде отговор изданието Autoevolution. Списъкът е субективен и със сигурност някой може да не се съгласи с него.BMW 3.0 CSL (E9) 1972 г. По-мощните версии на този модел с 3,2-литров мотор са най-желаните и най-скъпите. Тяхната цена превишава дори тази на Aston Martin V8. Това не е случайно, тъй като CSL се представя отлично в първенства като European Touring Car Championship, Le Mans и IMSA GT Championship. Произведени са общо 1265 бройки от модела и ако имате намерение да станете собственик на някоя от тях, трябва да платите минимум 100 000 долара.BMW M1 E26 1978 г. В основата на Е26 е концептуалният BMW Turbo. Това е първото „гражданско” BMW със средно разположение на двителя. Негов духовен наследник става съвременното BMW i8. Моделът е проектиран от Джорджето Джуджаро и е оборудван с 3,6-литров мотор с 6 цилиндъра с механично впръскване. В разработката на двигателя участие има и Lamborghini.През периода 1978-1981 г. са произведени 453 бройки от М1. Най-знаменитата от тях е тази, върху която подписът си оставя самият Анди Уорхол.BMW M5 E28 1984 г. През 80-те години в главата на шефа на BMW Motorsport GmbH – Йохен Нерпаш, се ражда гениална мисъл. А именно – защо да не постави мотор от M1 в 5-Series E28? Така се появява и първото в историята BMW M5, което се предлага в 4 различни версии и с 2 двигателя.По-желаният от феновете агрегат M88 се поставя под капака на модификациите за Европа и Южна Африка. Американските модели получават по-слабия, заради добавянето на катализатор, двигател S38.BMW M3 Sport Evolution E30 1990 г. От модела E30 M3 Sport Evolution са произведени около 600 бройки, което го прави особено желан за колекционерите. Това е и най-изкушаващият вариант на E30 M3, тъй като е оборудван с култовия 2,5-литров редови мотор с 4 цилиндъра S14. Освен това и управляемостта му е забележителна.При разработката на модела инженерите са дотолкова педантични, че поставят по-компактен резервоар за гориво. Всеки детайл е изпипан максимално, което превръща Sport Evolution в забележителна кола, която заради малкия си тираж е недостъпна за простосмъртните.BMW M8 E31 1990 г. Това е един от моделите на BMW M, на който му е съдено да не се появи на пазара. Колата развива впечатляващите дори в наши дни 350 км/ч, но си остава само концепция. На външен вид тя прилича на стандартно BMW 8-Series, но се отличава по забележителния си двигател – V12 с 550 к.с., който по-късно е използван за основа на мотора на хиперколата McLaren F1.Съдбата е безжалоста към този автомобил, тъй като BMW закрива проекта M8, след като се уверява, че в началото на 90-те години просто няма адекватен пазар за такава машина. Така единствената модификация на 8-Series, върху която са работили специалистите от M-подразделението на компанията, е 850 CSi – гран-туризмо с 375 коня под капака.BMW M Coupe E36 1998 г.Малка, но доста сърдита кола, чийто прякор е „обувка на клоун”. Само че под нейния капак се крие 6-цилиндров двигател с мощност 321 к.с. Като цяло M Coupe се отличава от останалите германски коли, тъй като се е родила в главата на инженер-ентусиаст, който неизвестно по какъв начин убеждава ръководството на BMW да пусне подобен автообил на пазара.BMW 1M Coupe E82 2011 г. Този автомобил е разработван в продължение на 2 години и когато излиза вбесява пуританите. Те считат за богохулство появата на BMW M с турбо, но пазарът ги опровергава незабавно, а 1M Coupe с диференциал с повишено триене бързо се превръща в класика.Сега има много спорове относно решението новото M5 да оставе без механична скороста кутия. При появата на 1M Coupe обаче тя е единственият разумен избор за М-моделите на марката. Явно времената се менят, пазарът също, но някои класически модели си остават вечни. BMW 1M Coupe не е много по-бърз от версията 135i, но гарантира огромно удоволствие.BMW M4 GTS F82 2016 г. Моделът M4 Coupe разочалова някои фенове с отсъствието на приятен звук в целия диапазон на оборотите и в BMW не искат да повторят тази грешка с M4 GTS. Справят се отлично и създават един от най-хардкор автомобилите, творение на BMW M GmbH.Тиражът е ограничен до 700 бройки, а цената му е космическите 134 200  долара, но всеки един от тях си струва. Постижението на Северната дъга на „Нюрбургринг” от 7 минути и 28 секунди доказва това. Стандартното M4 е с цели 30 секунди по-бавно. Така че  BMW M4 GTS е напълно достойна алтернатива на Porsche 911 GT3.Снимки: BMW  

Тагове: m gmbh bmw m bmw motorsport
fallback
  • #3
    GTS ( преди 6 години )
    Анонимник, за тебе има сериен Гоуф или другите "бегачки" на VW-групата. M4 GTS не е за хора с повредено мислене, капиш ?Имал съм удоволствието да го гледам на живо и да седна в него, и мога да твърдя, че е доста впечатляваща кола.Фен съм на други коли, но М4 е друга бира.
  • #2
    Анонимен ( преди 6 години )
    Това GTS е въздух под налягане. Защо не го пуснат сериино. Защото няма нищо в него освен една коруба.
  • #1
    Бастъргайтер ( преди 6 години )
    M5 E28 и 1M Coupe са ми любимите.
fallback
Последни