Започналата година ще бъде една от трудните за автомобилния сектор в Европа и САЩ. Високата цена на горивата и суровините, засилващата се азиатска конкуренция и не на последно място конюнктурата на пазара, обричат автомобилните фирми на една постоянна модерницазия и преструктуриране.
Това ще се окаже единственият начин да се оцелее при невероятната конкуренция на севтовните пазари. Трудността на ситуацията за автомобилния сектор в САЩ например, личи от борсовите анализи на Стандарт енд Пуърс, които дават най-нисък среден рейтинг за годината на акциите на Форд. Това се дължи на определяния предварително като "драстичен" план за преструктуриране на фирмата, който правнукът на основателя и сегашен шеф на Форд Уйлям Клей Форд, ще обяви на 23 януари. Става дума за затваряне на цели заводи и за уволнения на хиляди хора.
Не по-различна е ситуацията и при Дженерал Мотърс, от където обявиха в края на миналата година, че затварят 30 000 работни места. По думите на мениджмънта фирмата, трябва да мине на управление "при кризисна ситуация", за да оцелее. Първите крачки бяха продажбите на Сааб и Hummer, както и слагане край на връзката със Сузуки и Исузу. Подобни проблеми срещат производителите и на Стария континент. Инвестиционната банка Голдмън Сакс вече получи задача от Даймлер Крайслер да намери купувач за Смарт.
Фолксваген обяви план да осъществи преструктуриране до 2008 г., като стана ясно, че са заплашени около 30 000 работни места. Във Франция новият шеф на Рено Карлос Госн вече съобщи, че на 6 февруари ще обяви твърд план за преструктуриране. Всичко това говори, че големите автомобилни производители в Европа и Америка са превключили на по-висока скорост модернизациите си и основните причини за това са две - растящите цени на горивата и на суровините и неудържимото настъпление на азиатските им конкуренти. Никога досега индустрията не се е сблъсквала с толкова остро нарастване на цените на суровините, както през миналата година.
Поскъпна стоманата, растящите цени на горивата повишават и цената на пластмасите. Цената на алуминия нарастна с 25% през миналата година и стигна най-високото си равнище от 10 години насам. Цената на медта се удвои. Цената на паладиума и платината, използвани при производството на катализаторите, на електронните системи и свещите нарастна с 50%. Това е важно, защото електронните части в автомобилите повишават дела си средно със 7% годишно. Перспективата не е добра в тази посока, защото гладът на Китай и Индия за суровини ще бута цените още нагоре. Този фактор кара производителите да преоткриват малките автомобили и по-евтините модели. Това е особена новост в Съединените щати, където годишно пазарът на малките автомобили ще расте с 5% и през 2008 г. 33% от всички продавани нови автомобили ще бъдат от този сегмент. Проблемът обаче се засилва от промененото търсене на автомобилния пазар, защото азиатската конкуренция през цялото време е залагала именно на този модел - малките коли, и е много по-подготвена от американците и европейците. Когато се гледат данните за продажбите през 2005 г. едно нещо прави много силно впечатление - "никой не е пророк в собствената си страна". Американските фирми непрестанно губят позиции на домашния пазар. В Китай обаче, Дженеръл Мотърс изпревари Фолксваген и отбеляза ръст на продажбите от 35%. Тойота вече изпреварва Дженерал Мотърс и става номер 1 в света, има най-много продажби и в самите Съединени щати, но в Япония губи съревнованието и не е много успешна. Рено повиши продажбите си през миналата година с 1.7%, но това се дължи главно на успеха извън Европа. Все пак изключение има и то е Германия, където местните производители са традиционно предпочитани и отбелязват растеж от 2% през 2005 г. Като цяло обаче, делът на азиатските автомобили продължава да расте. В САЩ вече 36.5% от автомобилния парк е произведен в Азия. Ако изобщо можем да говорим за успешни автомобилни фирми, то днес те безсъмнение са азиатски.
Групата се води от Тойота и в нея са още Нисан, Хонда и Хюндай. От тях идват постоянно нови модели изработвани със забележителни постижения в ефективността, с привлекателен дизайн. Качеството става все по-добро и автомобилите се предлагат на много приемливи цени. Ясно е, че модернизацията и преструкторирането в Европа и САЩ имат същите цели, а това предвещава още по-голама битка за потребители през следващите години. Което в крайна сметка не е толкова лоша перспектива.