Какво ще прави в бъдеще лидерът на пазара за оборудване, което мери нивата на вредните емисии? Този въпрос постави Automotive News на Ацуши Хориба, главен изпълнителен директор на компанията Horiba, чиято апаратура и нейните показатели дадоха старта на скандала „Дизелгейт”, тръгнал от Щатите през септември 2015 г.
Хориба обаче е на мнение, че въпреки всички трудности, съпътстващи развитието на дизеловите технологии, ще е „преувеличено” да смятаме, че е дошъл последният час на дизела.
„Електромобилите няма да могат да надхвърлят една трета от всички автомобили в световен мащаб – смята Ацуши Хориба. – Просто защото не е възможно да бъде изградена инфраструктура, която да улесни използването на електромобили. Според вас, кой ще построи зарядна станция насред пустинята в Аризона?
„Автомобилите с двигатели с вътрешно горене, включително и дизеловите, ще имат място на пазара, особено на развиващите се пазари.
„Всеки, който твърди, че в бъдеще 100 процента от автомобилите ще електрически, просто е чел твърде много комикси. И тук не става въпрос за технологии, това е реалността.”
Въпреки увереността на Хориба, големите автомобилни компании все по-сериозно се насочват към електрическите возила, а Китай предприе масирана офанзива за налагането на по-екологични автомобили, тъй като замърсяването на въздуха в някои градове, включително и Пекин достигна критични стойности.
Компанията на Хориба произвежда около 80% от системите, които мерят нивата на вредни емисии в световен мащаб и той е на мнение, че още не е дошъл моментът, в който фирмата ще трябва да променя бизнеса си.
„Автомобилните производители продължават да инвестират в развитието на бензиновите и дизеловите технологии, просто нямат друг избор – категоричен е японецът. – Който не го направи, рискува да не оцелее след 15 или малко повече години, когато се очакват електрическите автомобили да навлязат масово на големите пазари.”
Horiba започва предлагането на първия си анализатор на вредни емисии през 60-те години в Япония, като се включва навреме в поствоенния икономически бум на страната. Хориба винаги прави уточнението, че измерването на вредните емисии на автомобилите далеч не е единственият бизнес на компанията, която той ръководи.
„Ние произвеждаме и развиваме системи, които проверяват качеството на питейната вода, нивото на кръвната захар и т.н. – обяснява той. – Но една трета от приходите ни идват от автомобилния бизнес.”
Horiba навлиза сериозно и в бизнеса с автономни автомобили. През 2015 Horiba купи британската компания MIRA, която работи в тази насока и развива автономни машини за армията на Великобритания.
„Вече направихме първите сериозни стъпки, за да се позиционираме на терена за тестове на батерии, контролни системи за електромобили и развитие на автономните технологии – допълва Хориба. – Но идеята ни е, че новите бизнеси ще се добавят към тези, които вече развиваме, а няма да ги заместят.”