Колата е печелила Рали Монте Карло и сега е в портфолиото на аукционна къща Sotheby's
Французите винаги са имали свой уникален подход при разработката на автомобили. Това личи по Citroën 2CV и Renault Twizy, както и по всичко останало помежду им. Точно това им е хубавото на френските коли - че са различни. Ето например, Renault 5 Turbo. Говорили сме много за него, моделът се слави с особена популярност в България, а любителите на рали надпреварите направо го боготворят. Въпреки че изглежда като обикновен осемдесетарски хотхеч, базиран на обикновен осемдесетарски хечбек, тази кола е нещо много повече. Тя е различна.ИСТОРИЯТАRenault 5 Turbo се появява като наследник на изключително успешното Alpine Renault, което доминира в европейските ралита до появата на култовата Lancia Stratos, която го измества от удобния му трон. Първоначалният дизайн на модела бил завършен от малка група от четирима инженери, които разработили прототип в малко хале в рамките на завода на Alpine в Диеп, Франция. Концептуалният автомобил получил кодовото название Project 822. Той бил базиран на платформата на обикновеното Renault 5, което представлявало компактен хечбек с предно разположен двигател и предно задвижване.Първоначално екипът планирал да използва ново пространствено шаси, към което да монтира външните панели на купето, но това щяло да бъде твърде трудно и скъпо. И така се стигнало до компромис - била изградена проста подрамка, която била монтирана за част от вече съществуващото шаси на Renault 5. Това било нужно, тъй като радикалната идея за новия автомобил включвала преместването на двигателя и скоростната кутия в задната част на автомобил. По това време, а и не само, това било повече от смело начинание. Нещо повече, въпреки малките размери на колата, двигателят не бил монтиран зад задния мост, както при Porsche 911, а пред него, за да се гарантира по-доброто разпределение на теглото.Renault 5 Turbo се задвижва от специално подготвена за целта версия на уважавания 4-цилиндров редови двигател Cléon-Fonte с работен обем от 1397 куб. см. и турбокомпресор. В стандартната си улична версия R5 Turbo разполага с мощност от 158 к.с. и 220 Нм, а в рали варианта R5 Maxi Turbo мощността достига 345 к.с.По това време екипът на спортното подразделение Alpine вече бил добре известен с опита си в правенето на спортни автомобили със задно разположен двигател, репутацията им била добре подплатена и от Renault 5 Turbo, което се доказало като силно конкурентно. Състезателната версия на автомобила спечелила Рали Монте Карло още в първото си участие в Световния рали шампионат (WRC).За съжаление за Renault, в начолото на 80-те на сцената излезли 4х4 зверовете от Група Б, които били значително по-бързи от R5 Turbo и неговото задно предаване. Единствено на асфалт малкия френски боец имал някакъв шанс, макар и минимален.Общо 3567 бройки от модела били произведени, като в момента оцелелите екземпляри са доста търсени от колекционерите по целия свят.КОЛАТА НА СНИМКИТЕПроизведена е през 1980, която е и първата производствена година на Renault 5 Turbo. При появяването си автомобилът е посрещнат с фанфари от автомобилната общественост. По това време това е най-извънземния хотхеч, който света някога е виждал. С този модел Renault на практика се подиграва с конкуренцията и доказва лидерската си позиция като производител на интригуващи хечбек модели.Автомобилът на снимките е един от първите произведени, за което свидетелства и неговия шаси номер D0000020. Общо 400 състезателни автомобила били хомологирани до 1 септември 1980 и веднага след това излезли по състезателните трасета на различни европейски състезания. Конкретно тази машина е украсена със състезателната разцветка “Tour de Corse”, а според Sotheby’s, които ще я предложат на търг, това е колата, която е била карана от заводския пилот Бруно Саби по време на Рали Монте Карло през 1981.Според информацията колата е с гръцки регистрационни табели и се очаква да събере между 120 000 и 140 000 британски паунда. Търгът ще се състои на 6 септември.Припомняме, че неотдавна аукционна къща Sotheby’s успя да продаде българско Renault 5 Turbo, чиято история може да прочетете тук. Снимки: Sotheby's