fallback

Кой рисува колите, които виждаме всеки ден

Главните дизайнери на големите компании не са толкова известни на публиката

Следващият път, когато искате да изразите гнева си по повод „кой е нарисувал това недоразумение” (или пък своето възхищение), вече ще знаете към кого да го адресиране. Ето хората, отговарящи за дизайна на автомобилите в десетте най-големи автомобилни производители. Повечето от тях не са известни на голямата публика.General Motors – Майкъл СимкоАвстралиецът Симко стана първият неамерикански главен дизайнер на GM. Той зае мястото през юли миналата година, когато легендата Ед Уелбърн обяви своето напускане. В кариерата си Симко е работил над автомобили като сегашния Chevrolet Bolt, както и над Holden Monaro (на снимката).Преди да заеме сегашната си длъжност, Майкъл Симко е работил за индийското и корейското студио за дизайн на концерна, като се е занимавал с глобалните проекти на компанията Daewoo. От 2001 г. е главен дизайнер на Holden, където отговаря за създаването на модели като Commodore (на снимката) и Caprice.Toyota – Токуо ФукуичиФукуичи е не само главен дизайнер на Toyota Motor Company, но и е управляващ директор на компанията Lexus. Последните му проекти са новият LS, както и купето LC. Работи за Toyota от 1974 г. и въпреки високата си позиция продължава активно да участва в направата на дизайна на новите модели.Както сам признава, Фукуичи си е поставил за цел да прибави към колите на Lexus черти от моделите на Голямата немска тройка. Според него, те притежават чар, който кара хората да се стремят да ги притежават, както и стил, предизвикващ завист в останалите. Един от първите проекти на дизайнера в тази насока е Lexus ES.Porsche – Михаел МауерАко трябва да бъдем точни, то Мауер е главен дизайнер на целия концерн Volkswagen, но продължава да се занимава най-вече с колите на Porsche, където заема същия пост. Сегашните 911, Panamera, Cayenne, Macan и дори 918 Spyder – това са все коли, към чието създаване Мауер има директно отношение.Автомобилът, който прави германецът известен, обаче е оригиналният Mercedes SLK. След него той разработва и първия Smart, а след това се премества в SAAB, където също е главен дизайнер. Преминава в Porsche през 2004 г.Ford – Мъри КалъмЛюбопитното е, че докато Мъри Калъм е шеф на дизайнерското студио на Ford, неговият по-голям брат Ян заема същата длъжност в Jaguar. Трябва да се отбележи още нещо – Мъри на два пъти започва работа за Ford, като след последното му завръщане в компанията именно той разработва новите Mustang и GT.В кариерата на Калъм влизат също така няколко модела на Mazda - CX-7 и CX-9, както и Mercury Villager. Първият му голям проект е концептуалният Aston Martin Lagonda (на снимката), подготвен от студиото Ghia в края на 80-те години. Благодарение на него Калъм получава работата във Ford.Fiat/Chrysler – Ралф ЖилДо 2015 г. Ралф Жиле шеф на компанията Chrysler SRT и главен дизайнер на италиано-американския алианс Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Започва работата си в Chrysler през 1992 г.Най-значимите постижения на дизайнер са SRT Viper GTS (последното поколение на Viper), както и Chrysler 300C от 2005 г. – автомобил, който получава редица награди за дизайн. Ретро-купето Challenger също е дело на Жил, като и повечето модели на SRT, в това число и концептуалният Demon Roadster (на снимката).BMW – Йозеф КабанДо началото на тази година Кабан работеше за Skoda, където участва в разработката на почти всички съвременни модели на чешката марка. Той е автор на дизайна на Superb, на новата Octavia, както и на Fabia.Освен с моделите на Skoda, Йозеф е разработвал външния вид на Volkswagen Lupo, Seat Arosa, като и на суперколата на този век Bugatti Veyron. Той обаче не е главен дизайнер на целия концерн BMW – тази длъжност заема Адриан ван Хойдонк.Mercedes-Benz – Гордън ВагенерОфициалната длъжност на Вагенер е „шеф на бюрото за разработки на концерна Daimler AG”, но като цяло именно той отговаря за дизайна на повечето съвременни автомобили на Mercedes-Benz. Работата на Вагенер е доста разнообразна – той създава дизайна на малкия A-Class, както и на екстремния AMG GT.Цялата кариера на дизайнера преминава в Mercedes-Benz, където работи от 1997 г. Стартира с ML, GL и R-Class (на снимката), за да последват A-Class и C-Class. Вагенер изкачва стъпалата в концерна Daimler, където вече заема една от най-важните позиции.Audi – Марк ЛихтеВъпреки че е главен дизайнер на Audi от 2014 г., първият автомобил, който напълно съответства с неговите виждания за моделите на компанията, е показаното само преди дни ново поколение на Audi A8. Лихте също така е автор на финалните промени в предната част на модела Q2, като го прави по-агресивен.Преди Audi дизайнерът е работи във Volkswagen, където отговаря за петото, шестото и седмото поколение на Golf. Кариерата на дизайнера в концерна стартира още през 1996 г. А сега най-важната му задача е да внесе свежест в консервативния дизайн на Audi, като го направи по-емоционален и многообразен.Renault – Лорънс ван дер АкерВан ден Акер е работил във Ford и Mazda, преди през 2009 г. да се присъедини към Renault. И още през септември същата година става главен дизайнер на компанията. В списъка с направени под негово ръководство модели влизат новите Renault Talisman, Espace, Clio, Twizy, както и концептуалните Captur и DeZir.Дизайнерът от Холандия започва кариерата си с доста сериозен проект – именно той прави интериора на Bugatti EB110. Следват Ford Escape и Mercury Mariner, както и няколко концептуални модела на Mazda - Nagare, Ryuga, Hakaze, Kiyora. Дизайнът на предишната Mazda3 също е негово творение.Nissan – Алфонсо АлбайсАлфонсо Албайс зае поста „главен дизайнер на Nissan” след напускането на Широ Накамура, който посвети 14 години от живота си на компанията. Преди това Албайс беше главен дизайнер на Infiniti, където беше замесен от Карим Хабиб. Той на свой ред по-рано работеше за BMW, където мястото мубеше заето от Йозеф Кабан.Именно Албайс е създател на съвременни стил на Infiniti, като една от последните му разработки е купето Q60. Кариерата на кубинеца стартира в Nissan през 2007 г., като работи първо за американското студио на компанията. Сега вече отговаря за цялата гама на японския производител.Снимки: Производителите 

Тагове:
fallback
  • #3
    Русия ( преди 6 години )
    Дизайнер на Порше да си!
  • #2
    FenIX ( преди 6 години )
    Първо това не са 10-те най-големи автоппроизводителя - къде са Пежо, Хонда, Хюндай? Второ къде са имена като Валтер де Силва, Петер Шраер...
  • #1
    Брандо ( преди 6 години )
    Всички имат и добри и не толкова добри модели, но Михаел Майер и Гордън Вагенер са пред другите.
fallback
Последни