IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Всичко за круиз контрола

Кой е първият автомобил с "автопилот", как точно работи той и как се използва най-ефективно

Всичко за круиз контрола

Почти всеки нов автомобил вече е оборудван със система за круз контрол. Системата, която понякога наричаме с простичкото „темпомат“, ни позволява да вдигнем крака от газта, когато се движим по магистрала, защото колата сама поддържа предварително зададената скорост. И така докато шофьорът не се намеси и не натисне педала на спирачката, което автоматично нулира стойностите и изключва круз контрола. Но как работи системата и каква е историята? Четете по-долу.

Всичко за круз контрола

Първият автомобил, който е оборудван със система за контрол на скоростта е Wilson-Pilcher (по-долу), който се появява в самото начало на 20 век. Използваната тогава технология е много ранна и механична версия на круз контрол, монтирана в средата на разпределителния вал. Устройството се е управлявало от лост, разположен в близост до волана, който е позволявал на шофьора да зададе скоростта, която иска да бъде поддържана.

КАКВО Е КРУЗ КОНТРОЛ?

Според речника на автомобилните термини – The Macquarie - круз контрол е: “Устройство, което позволява на шофьора да поддържа фиксирана скорост. Превозното средство се движи с предварително избраната скорост, без значение от денивелацията на пътя, освен ако шофьорът не докосне педалът на газта или този на спирачката. Круз контрол се използва основно за намаляване на натоварването върху шофьора при дълги преходи. Твърди се, че пътуването с круз контрол намалява разхода на гориво. Технологията е известна и под името ASCD (Automatic Speed Control Device).

Всичко за круз контрола


РАЖДАНЕТО НА КРУЗ КОНТРОЛА

Както е известно, необходимостта е майка на всички изобретения, като такъв е случаят и с круз контрола. През 40-те Ралф Тийтор представя концептуален круз контрол, след като пътува със своя адвокат по магистрала и забелязва, че той намалява неусетно, когато слуша и увеличава скороростта, когато говори. Тийтор регистрира първия патент за круз контрол през 1948.

Тук е важно да уточним, че Тийтор е бил сляп, но въпреки това е смятан за един от най-добрите автомобилни инженери на своето време. След някои дребни модификации, за да може устройството му автоматично да може да поддържа скоростта на автомобила, същото било вградено за пръв път в Chrysler Imperial mрез 1958, когато екстрата била наречена Auto-Pilot. Впоследствие круз контрол започнал да се вгражда серийно във всички модели на Cadillac от тези години, а изобретението донесло на Тийтор място в автомобилната Зала на славата.

Всичко за круз контрола

КАК СИСТЕМАТА КОНТРОЛИРА СКОРОСТТА НА АВТОМОБИЛА?

Темпоматът контролира скоростта на автомобила по същия начин, по който и вие, когато сте зад волана. Просто електронната система започва да управлява дроселовата клапа на автомобила, без да трябва педалът на газта да се натиска. При автомобилите с дроселова клапа с жило това се случва с помощта не на едно, а на две жила: едното, свързано с педала и друго, свързано с вакуумния актуатор на круз контрола. Когато круз контролът е активиран, второто жило от актуатора се премества и поема контрола над дроселовата клапа.

При автомобили с електронен дросел системата е много по-опростена, тъй като очевидно работи по електронен път и представлява електронен блок, вграден в самия дросел. И в двата случая обаче, системата е разработена така, че да увеличава или намалява мощността на двигателя, които от своя страна увеличава или намалява скоростта на колата. Круз контролът обикновено не докосва спирачките и работи само с газта. Освен това, ако колата е с автоматична скоростна кутия, предавките ще се сменят, без това да се отразява на работата на круз контрола.

Всичко това, независимо от устройството на конкретната система, се управлява от компютър, който казва на темпомата кога автомобилът е достигнал желаната скорост или кога изостава от нея. Той „знае“ и кога педалът на спирачката е натиснат, за да изключи мигновено автоматичния контрол на скоростта, вместо да се опитва да противодейства на спирачките.

КАК ДА ИЗПОЛЗВАМЕ КРУЗ КОНТРОЛА?

Темпоматът се е променил много от дните на Тийтор до днес. В момента устройството е изцяло електронно и не разчита на никакви вакууми и жила. Има и някои дребни разлики в работата на различните системи, които също трябва да отчетем, но най-общо казано круз контролът се управлява от лостче до волана или по-често от бутони на самия волан.

Всичко за круз контрола

Всички системи разполагат с превключвател On/Off, но той не е достатъчен, за да разбере колата коя скорост да поддържа. След като включите системата, трябва ръчно от друг бутон или с мърдането на лостчето нагоре и надолу да изберете желаната скорост, докато системата не ви индикира по някакъв начин, че е приела командата. Впоследствие просто трябва да потвърдите скоростта и да махнете крака си от педала на газта.

Деактивацията става чрез превключвателя On/Off или друг специално посветен на целта бутон. Както вече стана ясно, системата се деактивира и при натискането на спирачката или съединителя (ако скоростите са ръчни). След това вие контролирате скоростта, докато не натиснете отново бутона и да изберете нова скорост за поддържане. Ако при активен круз контрол натиснете педала на газта, системата ще продължи да работи, а ако отпуснете педала колата автоматично ще намали обратно до зададената скорост.

Повечето системи разполагат и с бутон за възстановяване на предишно зададената скорост. В този случай, когато използвате круз контрола, но трябва рязко да намалите, натискате спирачката, системата се деактивира, но помни предишната ви скорост. Когато отново всичко е нормално и искате да продължите да се движите с предишната си скорост, просто натискате бутона Resume и колата върши останалото. Имате и друг вариант, просто да си поиграете с контролера и да натиснете бутона със символ „+“, задържайки го, за да накарате колата да ускори колкото е нужно. Това само в случай, че ви мързи да си помръднете крака, разбира се.

За по-лесно ползване, някои системи разполагат с две степени на превключвателя за увеличаване на скоростта чрез темпомата – на всеки 1 км/ч или на 5 км/ч, ако искате по-бързо да достигнете желаната скорост.

ЗАЩО КОЛАТА МИ УСКОРЯВА, КОГАТО СЕ ДВИЖА НАДОЛУ С ВКЛЮЧЕН КРУЗ КОНТРОЛ?

Тъй като круз контрола обикновено работи само с газта, за да контролира скоростта и няма отношение със спирачките. Ето защо, единственото, което темпоматът може да направи, за да забави автомобила, е да отнеме газта и да остави компресията в двигателя да обере скоростта. При силен наклон обаче, това невинаги е достатъчно и колата ускорява над зададената в системата скорост, което е напълно нормално.

Повечето модерни автоматици разполагат с технология, наречена „grade logic control”, която им позволява да синхронизират работата си с тази на круз контрола. В горните случаи именно тази технология „връща“ няколко предавки, за да направи „моторната спирачка“ по-ефективна за конкректния случай. Разбира се, съществуват и напредничави круз контрол системи, които могат да активират автоматично спирачките.

Всичко за круз контрола

МИТЪТ ЗА КРУЗ КОНТРОЛА И АКВАПЛАНИНГА

Системите за круз контрол играят ролята единствено на асистент на шофьора и нямат способността да знаят кога да намалят скоростта, защото предстои завой, например. Те не се вълнуват особено и от условията на пъта. В тази връзка, съществуват мното теории за това как круз контролът може да предизвика аквапланинг, което обаче е много далече от истината. По-вероятната причина за възникване на аквапланинг е реакцията на шофьора, който в момента управлява колата с активен темпомат, отколкото самата система. Иначе казано, дали круз контролът е включен или не, няма никакво значение, важна е реакцията и опитът на човека зад волана.

Всичко за круз контрола

КАКВО Е АДАПТИВЕН КРУЗ КОНТРОЛ?

Адаптивният круз контрол (ACC) е круз контрол, който освен да поддържа предварително зададена скорост, може да спазва и дистанция. Така например, ако сте задали на системата скорост от 120 км/ч и се движите по магистрала, всичко ще е точно както при обикновените системи. Разликата е, че когато във вашата лента навлезе по-бавно движещо се превозно средство, адаптивният круз контрол ще намали скоростта, използвайки спирачките, ще спазва дистанция до съответното возило, а когато то се отстрани от пътя, технологията ще набере обратно до предишната си скорост. Всичко това се случва напълно автоматично.

Най-хубавото е, че каквото и да му се налага да прави, адаптивният круз контрол никога няма да надвиши скоростта, която вие сте му задали. Иначе казано, няма да можете да се оправдаете с него пред органите на реда, ако ви спрат с превишена скорост. 

0 от 500
  • #14
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Веско ( преди 3 месеца )
    Някой дали има представа продават ли се още някъде механични темпомати - не за електронна газ, а със жило?
  • #13
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    "Помпата дърпа *** при най-малкия наклон, персти и гориво" Темпомата или тн круиз контрол никога не може да пести, сравнен с нормално каране. Единствено помага при дългите преходи, трудно ми е да си помисля за дистанции от над 1000 км дневно без него. Задължително би трябвало да е в базовото оборудване
  • #12
    11 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Бутоните на волана са доста по приятни от лостчето встрани На предишната ми Ауди а4 бях с лостче , а сегашната ми Ситроен С5 заради неподвижната конзола на волана позволява да си намираш бутоните лесно в движение. Кефа да караш колата само с 2 бутона + и - е голям,най вече изпреварване и намаляне на магистралите със задържането на съответния бутон. плейстейшън
  • #11
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Wane ( преди 2 години )
    PS: Част от колите с адаптивен автопилот, които съм карал - BMW 3, Volvo XC90, Volvo V90, Infiniti Q50, Jaguar XF, Jaguar F-Pace, Renault Talisman, Skoda Superb, Opel Insignia, Opel Zafira, Mercedes E-Class, та не е като да нямам база за сравнение между различните системи
  • #10
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Wane ( преди 2 години )
    @До Wane И по какво си личи? Дистанцията може да се коригира, но досега не съм карал кола при която да мога да я наглася на ниво, което отговаря на личните ми предпочитания ;) И не говоря за "притискане" а това, че ми намаля много рано преди престрояване в лява лента или, че при изпреварване колата пред мен като започне да се връща в дясно аз искам вече да ускоря. Безспорно е по-безопасно с активен автопилот, но мен просто не ме кефи и предпочитам обикновения.
  • #9
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Фермера ( преди 2 години )
    При адаптивен круиз контрол дистанцията се увеличава с увеличение и ето на скоростна.Аз съм задрямал на път с маркировка при включен круиз контрол и система за следене на платното и съм убеден в тяхната ефективност.
  • #8
    5 rate up comment 0 rate down comment
    До Wane ( преди 2 години )
    Личи си че не си карал кола с адаптивен круйз контрол. Аз имам такава от няколко години и мога смело да твърдя, че това е най-добрата екстра. Първо относно голямата дистанция, еми дистанцията може да се коригира има си лостче за това, някой ако се чувства по-сигурно на 100 метра пред предходния или на 50 метра. Да 50 метра пак звучи много, но реално на магистрала не изглежда така, но дори да предположим, че доближиш някого и искаш да го притиснеш на 20метра или 10 или 5 метра, просто натискаш газта, тогава колата игнорира зададената скорост и дистанция и контрола поемаш ти така, може да доближиш колата на колкото си искаш метра и да я притиснеш ако това имаш предвид за дистанцията, след отпускането на газна, автопилота веднага преминава в зададените настройки на скорост и дистанция. Единствения начин да го изключиш е спирачката. Особенно е удобен в лоша видимост , цъкаш на 100 метра дистанция и сам ти намаля, като настигнеш някого.
  • #7
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Maриян ( преди 2 години )
    колата волво s40 . Имам бутон resume. И в града става, но на прави отсечки като цариградско и ботевградско шосе. В провинцията също ,където светофарите са по- нарядко. Адаптивен не съм ползвал. Не знам дали ще ми хареса.
  • #6
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Wane ( преди 2 години )
    @Мариян Аз всъщност и в града го ползвам като ограничител на скоостта (за коли които нямат) и ми е доста удобно. Обаче това, че газта ти канселира автопилота е доста странно. А иначе адаптивните автопилоти на мен не ми допадат, защото обикновено спазват прекалено голяма дистанция и спират твърде рано, което не ми харесва. PS: съдейки по минусите на предния ми коментар, обучението по английски трябва малко да се подобри :D
  • #5
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Мариян ( преди 2 години )
    и подгрева на огледалата :)