Днес ще си говорим само и единствено за автомобили, защото 19 ноември е денят, в който истината тържествува, денят на официалното оповестяване на резултатите от анкетата на „automedia.bg“ за европейски автомобил на годината.
Разбира се, днес трябва да бъде обявен официално и носителят на приза „Европейски автомобил на годината“. Докато чакахме това да стане в automedia.bg пуснахме паралелна анкета, която да изследва нагласите на българските автомобилни фенове. Получената извадка е доста представителна като се има предвид, че общият брой на гласувалите е почти 1600 души.
От пръв поглед ставя ясно, че българинът е традиционалист. Нашите сънародници, както и милиони други балкански мъже, не си помислят дори и насън да изневеряват на легендарната, трилъчева звезда на щутгартския колос. Резултатите говорят сами за себе си. С 35 % от подадените гласове, новата С-класа на Mercedes печели категорично приза на читателите на automedia.bg за европейски автомобил на годината. В истинския европейски конкурс Mercedes не е печелил тази награда от 1974 година. Според анализаторите това се дължи на позиционирането на марката в т.нар. „премиум“ сегмент и съответно по-високата цена на моделите от тази марка. Цената, всъщност, има доста високо относително тегло при гласуването на победителя. В това трябва да се търсят и причините, например модел на BMW да не е печелил наградата нито веднъж (освен BMW Z3 Roadster през 1996, но в отделна класация за кабрио/родстер). Според други наблюдатели пък, това е европейска класация, в която представителите на всички останали големи автомобилни индустрии дават отпор на германците, заради техните успехи.
Второто място в анкетата на automedia.bg, далеч назад, със 17 % от вотовете, си поделят Ford Mondeo и Peugeot 308. Малка утеха за французите и американците (макар и със седалище в Кьолн) е, че през последните години те съумяха да си извоюват титулярни места сред най-предпочитаните от все по-взискателните български шофьори марки автомобили. Освен това са и по-близки до възможностите на средния българин. Що се отнася до корейците и японците от Kia, Nissan и Mazda, то видно е, че набират все повече сила в битката за сърцата на българските автомобилни фенове. Макар че Далечният изток, представен от Cee'd, Qashqai и Маzda 2 общо събира едва 16 % от гласовете, японските и корейските автомобили отдавна имат своите заклети привърженици. Новата версия на Fiat 500 също не се радва на особен успех при нас българите (12 % от гласовете). Може би, защото отрасналите с „Bacillus bulgaricus“, са просто по-едри от италианците. Затова пък италианците избързаха да се похвалят, че именно Fiat 500 е новият „Автомобил на година“, още преди официалното обявяване на резултатите. Май че немските концерни пак останаха без награда в това състезание.