Бензиновите двигатели са рафинирани и забавни, но харчат много и им липсва въртящ момент. Дизеловите са пестеливи и умеят да теглят, но са груби и освен това увеличават смога. Електрическите са чисти и пъргави, но скъпи и с недостатъчен пробег. Изобщо, както се казва, пълно щастие няма.
ИЛИ ПОНЕ ТАКА СИ МИСЛЕХМЕ, преди да пробваме Volkswagen Golf GTE. На пръв поглед това е най-обикновен Golf. Но под познатата физиономия се крие първият сериен плъг ин хибрид на германците. Към енергичния едно цяло и четири литров бензинов турбомотор със 150 коня тук са добавени електромотор и батерия. Резултатът е системна мощност от 204 коня - само с един файтон по-малко от митичния GTI. А също и въртящ момент, по-голям от този на най-мощния дизелов Golf.
ИДЕЯТА Е ЯСНА: в града можете да карате само на ток, без да вдигате шум и без да допринасяте към и без това жълтеникавия софийски въздух. Пробегът с едно зареждане според Volkswagen е 50 км. Според суровата реалност - около 35. Но и това стига да идете до работа и да се върнете обратно, без да харчите бензин. А в събота, ако ви се прище да отскочите до Боровец например, имате на разположение бензиновия мотор и 40-литров резервоар.
НАЙ-ХУБАВОТО ПРИ ТАЗИ машина е, че няма да ви отнеме удоволствието от карането, както правят по-традиционните хибриди без щепсел. GTE е като всеки друг Golf - стегнат, с директно управление и завидно сцепление в завоите. Електромоторът и бензиновият двигател са съчетани с 6-степенен DSG автоматик и си разменят ролите почти неусетно.
ВИЕ ИЗБИРАТЕ КАК как да го правят. Има чисто електрически режим, когато бензиновият мотор почива. Има и смесен, при който компютърът избира най-ефективната комбинация. Има вариант да карате на бензин и успоредно да зареждате батерията. И накрая има настройка GTE, при която и двата мотора обединяват сили, за да дадат максимум динамика. Заради него от Volkswagen залепят на тази кола етикета "спортна". Ние не сме много съгласни с това. GTE наистина е доста пъргав, и наистина прави нула до сто за приятните седем цяло и шест секунди. Но той е с над двеста кила по-тежък от стандартния Golf, и това се усеща. Ако искате спорт, добрият стар бензинов Джи Ти Ай ще ви разтупти сърцето къде-къде по-силно. И то на доста по-ниска цена.
ПЛЪГ-ИН ХИБРИДЪТ започва от 69 000 лева - нормално за кола с литиево-йонна батерия, но неприлично много за семеен хечбек. С допълнителните екстри тестовата ни кола отива над 80 000. Какво би ви накарало да ги платите ли?
НА ПЪРВО МЯСТО - РАЗХОДЪТ. Обявените в брошурата 1.7 литра на сто са реални горе-долу като Снежанка и седемте джуджета. Но ако наистина зареждате батерията от контакта през седмицата - отнема под 4 часа - и ползвате бензиновия мотор през уикенда, спокойно ще постигнете комбиниран седмичен разход от 3 на сто. На дълъг път, когато батерията не може да помогне, разходът вече е към 8 литра. Но пък една седмица в града само на ток струва около 3 лева, срещу двайсетачка на бензин.
ВТОРИЯТ КОЗ на този Golf е, че той си остава Golf. Всичко вътре е познато, удобно и няма да ви създава стреса да свиквате с някакви радикални новости. Интериорът е с високо качество и с онова особено чувство, че мястото на всеки бутон е било внимателно обмисляно в продължение на седмица от поне трима инженери. Серийното оборудване е щедро - двузонален климатроник, темпомат, кожен волан, голям цветен тъчскрийн, USB и Bluetooth. Тестовата ни кола има и 64-гигабайтова вградена памет. Багажникът се е свил, за да вмести батерията, но пак ще побере два куфара.
ИЗОБЩО ТОВА Е ЕДИН GOLF, който максимално се доближава до пълното щастие. Поне в останалата Европа, където държавата ви стимулира да си купувате чисти автомобили и разликата в цената се компенсира със субсидии и отстъпки. В България, както обикновено, пълното щастие се очаква някъде по-нататък.
204 к. с. системна мощност 1.7 л/100 км комбиниран разход 7.6 секунди 0-100 км/ч 8.7 квтч литиево-йонна батерия