fallback

Малки крачки: тестваме обновената Skoda Octavia

Промените в чешкия бестселър не са много, но пък са на място

Минаха повече от 20 години, откакто Skoda пусна на пазара Octavia - първия изцяло нов модел, след като чешката компания стана част от Volkswagen. За това време колата се продаде в над 5 млн. бройки. А в самия край на 2016 се появи и фейслифтът на последната генерация, като неговият външен вид първоначално стресна много от почитателите на марката. Имахме възможност да видим, а и да тестваме автомобила, чиито продажби стартират и у нас.

НЕКА СИ ПРИЗНАЕМ чистосърдечно – Octavia никога не е бил автомобил, който да задава модните тенденции в дизайна. Най-вероятно няма и да стане, което всъщност е добрата новина. Octavia е най-очевидният избор за търсещите просторна семейна кола, различна от модерните напоследък кросоувъри или отиващите в историята миниванове. И като такъв следва една посока от години. При обновения модел промяната е видна най-вече в предната част на автомобила. Това е едно от последните творения на Йозеф Кабан, преди той да отиде в BMW. Въпросът е защо се налага тази промяна, след като колата и без това е успешна? А отговорът – Octavia заприлича много на намиращия се под нея Rapid и това явно не се хареса на нейните собственици. Същото важи и за флагмана Superb, чийто дизайн е сходен. Така че Octavia трябваше да изпъкне по някакъв начин, като същевременно запази и стила си. А това не е никак лесно.

ОПРЕДЕЛЕНО АВТОМОБИЛЪТ изглежда по-различно (и по-впечатляващо) на живо, отколкото на стряскащите първи снимки. Предната оптика вече се състои от два блока, променени са и фаровете срещу мъгла, както и бронята. Задните светлини са изцяло светодиодни, като в средната им част е поставено изцяло прозрачно стъкло.

Основният коз, с който този автомобил печели почитатели, си остава вътрешното пространство. Обемът на багажника е запазен – 568 литра при лифтбека (1588 литра със свалени седалки) и 588 литра при комбито (1718 литра). На мястото за пътниците на задните седалки обаче могат да завидят автомобилите от по-висок клас. Дори хора с ръст над 1,85 метра спокойно се разполагат зад шофьора и пътуват спокойно, без да им се налагат да се въртят и наместват непрекъснато.

САМИЯТ ИНТЕРИОР ПОВТАРЯ донякъде този на досегашната Octavia, но в същото време е модернизиран, като са използвани някои от решенията, които видяхме при първия кросоувър на чехите Kodiaq. Материалите са с по-високо качество, а бутоните на централния панел са заменени от сензорен екран. Обновеният модел е оборудван с мултимедийна система Columbus с 9,2-инчов екран, която е съвместима с Android Auto и Apple CarPlay. Режимът MirrorLink предлага чудесна свързаност на мобилните устройства, а водачът и пътниците имат на разположениe Wi-Fi модул за връзка с интернет.

Като опция са достъпни и най-съвремените системи за безопасност и асистенти на шофьора. Сред тях са адаптивен круиз-контрол, както и система, поддържаща лентата на движение. На път с ясна маркировка, каквито са магистралите в Западна Европа, тя работи безупречно. Пускате волана и когато автомобилът пресече лентата на платното, управляващата електроника сама го връща обратно, като ви предупреждава да хванете волана.

SKODA НЯМАШЕ ДА БЪДЕ SKODA, ако обновената Octavia не бе получила още хитринки от фирмената концепция Simply Clever, която цели да направи пътуването по-приятно. Вече се предлага подгряване на седалките, два допълнителни USB-порта за возещите се отзад пасажери, както и табли в гърбовете на предните седалки, чадър и др. Възможно е запазване на настройките на различните системи, в това число на аудиосистемата и климатика, според вкуса на трима различни човека.

Гамата двигатели не е променяна в сравнение с досегашния модел. Лифтбекът и комбито се предлагат с цели 4 бензинови и 4 дизелови двигателя, чийто обем варира между 1,0 и 2,0 литра, а мощността е от 86 до 184 к.с. Най-мощният бензинов мотор – 1,8 TSI, развиващ 180 к.с., както и 2,0-литровият дизел (TDI) със 184 к.с., могат да се комбинират със система 4х4.

ДОСЕГА 4Х4 ЗАДВИЖВАНЕТО бе достъпно за комбито, но вече се предлага и за лифтбека. Системата работи с многодискова муфа с електронно управление, което в случай на нужда заключва задната ос. На сух път и при добър асфалт обаче разлика между 4х4 и само предно предаване няма.

Освен тези агрегати се предлага и версия с 1,4-литров двигател на газ, предстои и появата на Skoda Octavia RS с 2,0-литровия TSI с 230 к.с. (впрочем успяхме да видим наживо този автомобил и той действително изглежда доста впечатляващо). Засега чехите предпочитат да крият други подробности за бъдещето на модела, но вече е ясно, че до края на годината той ще бъде оборудван с 1,5-литровите бензинови и дизелови мотори, които се появиха при обновения VW Golf. А това означава, че от гамата на Octavia ще отпаднат 1,4-литровият TSI и 1,6-литровият TDI.

ТРАНСМИСИИТЕ СА 6-и и 7-степенна DSG, както и 6-степенна механична. По-голямото разстояние между задните колела не се е отразило на настройките и поведението на автомомобила на пътя, което си е типичното за Octavia. Ако на някой не му харесва обичайната возия, може да си поръча адаптивни амортисьори, които предлагат възможности за промяна на работата на различните режими на управляваща електроника.

Цените на модела се запазват на познатите нива. Базовата версия с 1,2-литров бензинов мотор стартира от 28 960 лв, но при най-мощния дизелов вариант със задвижване на четирите колела сумата може да скочи почти двойно.

Снимки: Automedia.bg, Skoda

Тагове: Skoda Octavia
fallback
  • #9
    АЗ СЪМ ХАРЕСАЛ ШКОДА ( преди 4 години )
    ШКОДА СУПЕРБ , БИХ ИСКАЛ ДА ВЗЕМЯ ИМАТЕ ЛИ ВПЕЧЕТЛЕНИЯ ОТ НЕЯ
  • #8
    пилотПадналВградина ( преди 7 години )
    Skoda - новото Volvo..?! Иначе казано- по-добрe Skoda, отколкото другите издънки на WV концерна...Simply Clever! Точно така...
  • #7
    фен ( преди 7 години )
    Отвратителна предница..Предната октавия е около 100 пъти по красива кола... заслужава си да се изчака 1-2 години за нов модел..
  • #6
    Анонимен ( преди 7 години )
    От тази статия оставам с в печетление че 9 инчова навигация и отопляеми седалки са сериино оборудване. Брей до къде доживяхме - далеч по-луксозни автомобили нямат такова базово оборудване.
  • #5
    RS 245 ( преди 7 години )
    Само че 9,2 инчовия екран не се предлага в БГ за нито един от моделите на Шкода, има само 6,5 и 8. Иначе Октавия е доказано чудесен автомобил!
  • #4
    112 ( преди 7 години )
    Много грозна предница иначе останалото бива.
  • #3
    Анонимен ( преди 7 години )
    vаg правят най скапаните коли добрата новина е че шкода е най малко скапаната марка в групата.все пак лошо говори за тези които искат нещо скапано и гледат да си изберат по малко скапаното при условие че има толкова много други марки които ви предлагат наистина добри коли на реални цени.шкодо имаха един силен коз и той беше ниската цена отдавна това се промени и вече няма никаква причина да ги предпочетеш.ако ще е нещо бюджетно е по добре дачия. хем по евтини хем по здрави.факт
  • #2
    GG ( преди 7 години )
    ..А хонда закрива.. хаха
  • #1
    Анонимен ( преди 7 години )
    Те още от ФОЛЦВАГЕН си го казват.ОСТАВИ ЯНяма какво да тествате!
fallback
Последни