Компанията изостава от конкурентите в ключовите технологии, но най-вече й липсва производствена култура
Най-гръмкото име в глобалния бизнес се захваща с автомобилния бранш: това е новината на седмицата. Макар че всъщност в интереса на Apple към автомобилите няма нищо ново: компанията имаше специално създадено звено за тази цел още преди три години, през тази есен се раздели с повечето от водещите имена в него и сега просто потвърджава, че ще продължи да работи по темата, но вече с други хора. И не е само Apple: към автомобилния сектор са се устремили още Google, Uber, Lyft, Sony (чрез стартъпа ZMP) и още немалко технологични гиганти.APPLE ВЕЧЕ ПРОМЕНИ СВЕТА със своите смартфони и таблети; големият въпрос е дали ще успее да направи същото и с автомобилите. Според повечето анализатори отговорът е "не". Подминаваме най-очевидната причина за този отговор: че компанията сякаш позагуби онова удивително умение да вижда гениално простите решения, откакто го няма Стив Джобс. Но главната пречка пред нашествениците от Силициевата долина ще е фактът, че автомобилният бизнес не прилича на никой друг. "Все едно Chanel да се заеме с производството на премиум вина", както отбеляза в коментар по темата LA Times. ПРОБЛЕМ №1: АВТОНОМНОТО УПРАВЛЕНИЕ. Това и електрификацията са несъмнено главните тенденции в следващите години. Но в тази област Apple силно изостава от автомобилните гиганти, някои от които (Nissan, Daimler, Volvo) работят по тази тема от десетилетие, а BMW дори създаде специален център за софтуерна развойна дейност в Чикаго.Apple е доста назад и от технологичните си конкуренти, начело с Google, чийто проект за напълно автономер автомобил вече има над милион километра пътни изпитания. Впрочем двата лагера имат и различна концепция как да се предложат на публиката тези технологии. Традиционните автопроизводители смятат, че това трябва да стане постепенно. "Не смятам, че напълно автономната кола ще дойде изведнъж. Това ще е поредица от малки стъпки", каза пред Bulgaria ON AIR главният дизайнер на Mercedes Гордън Вагенер. "Автономното управление ще идва на етапи", споделя и Жил Льо Борнье, вицепрезидентът по развойната дейност на PSA Peugeot Citroen. "Първо краката свободни - това го имаме отдавна. После ръцете свободни - също вече факт. Остават ни следващите степени: очите свободни и, накрая, умът свободен". Google натрупа много опит в автономното управление. Но компанията отдавна се отказа да произвежда сама автомобили и си търси подизпълнител от автомобилния сектор - засега без особен успех