IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Двигателят на колата - да го чакаме да загрее или не?

Ако автомобилът е с инжекцион, не е необходимо да чакате (Видео)

Двигателят на колата - да го чакаме да загрее или не?

"Двигателят на колата трябва да загрее преди потегляне". Вероятно всеки шофьор е чувал този съвет. Има ли наистина такава необходимост разкрива видео на инженера Джейсън Фенски от EngineeringExplained.
Двигателят на колата - да го чакаме да загрее или не?
Снимка: YouTube / EngineeringExplained

Както Фенски обяснява, изчакване за загряването на двигателя е необходимо само при колите с карбуратор, т.е. при тези, които са произведени преди повече от 15-20 години.

При автомобилите с инжекцион такова изчакване не е необходимо. Модерните системи за впръскване дозират в различно съотношение сместа между гориво и въздух при различна температура на въздуха. Така горивната смес е винаги в оптимално съотношение, което позволява на мотора да работи плавно веднага след стартирането му.

Системата за впръскване обаче не е панацея за студения двигател. Когато температурата навън е ниска, системата за впръскване дозира по-богата горивна смес. В този случай се използва повече гориво, което отмива част от моторното масло в цилиндрите. Така се намалява смазването на триещите се части, което води до по-бързо им износване. Освен това моторното масло се сгъстява при ниски температури, което се отразява негативно на смазочните му качества. Минералните масла губят качествата си при минус 20 - 25 градуса, а новите синтетични - при минус 45 - 55 градуса.

Именно затова Джейсън Фенски препоръчва да изчакате двигателя около 15 - 30 секунди. След това е добре да потеглите, тъй като така всички течности в мотора ще загреят по-бързо, позволявайки работа в оптимален режим. Важно е обаче да не развивате високи обороти преди достигане на оптималната работна температура, тъй като студеното масло (загрява по-бавно от охладителната течност) няма да смазва добре компонентите.

Времето за достигане на работна температура е пряко свързано с температурата на въздуха - колкото по-студено е навън, толкова по-бавно моторът ще загрее. В най-мразовитите зимни дни може да се наложи да изчакате 1-2 минути преди потегляне. Ако пък температурите са летни, не е необходимо изчакване.

 

0 от 500
  • #21
    7 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Ехх, правеха здрави коли на вревето. В момента са царевични пръчици.
  • #20
    10 rate up comment 3 rate down comment
    Вагнер ( преди 7 години )
    Момци,кола в зимно време се оставя поне 5 мин. да работи на място...(аз чакам докато почне да топли парното)Имате замръзнали стъкла,огледала и т.н...Внимание!!!!!!Който е със съединител нека пали с натиснат съединител,и да НЕ е на скорост!!!Просто е -изключваш от скорост,натискаш *** на съединителяи тогава стартираш двигателя..Това за мен е закон.Карам си деветнайстката от 17г. и си свиркам!
  • #19
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Противоречиш си. За гражданска употреба и 5w30 / 5w40 си е екстра според това дали мотора и азиатско-американски или европийски, но за натоварен до максимум мотор - близки до максимални обороти, дърпане на ремарке, много дълго време на 1-2-ра с наклони се кара с един вискозитет отгоре. Просто Т. на мотора е едни поне 10-15 или повече градуси отгоре ..и маслото реално е тънко. Иначе - топ маслата с естери и пао са 5w30 - тея с 50-ките за за Нюрбургринг, но там натоварването е задпределно.
  • #18
    6 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 7 години )
    Мда Попе, има да чакаш дизел да загрее на място зимно време. Може да си отделиш спокойно около един ден, и пак не е сигурно че ще загрее
  • #17
    7 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 7 години )
    Май от масла ама не разбираш грам!!!С 0W30 и 5W30 в нашите жеги смятай че караш с вода...Не случайно на високооботните машини се слага, какво ... 0WЗащо пък си мислиш, че останалите не правят мотори от 30г за 10ка или 5ца. Това че такива като теб си слагат "15w40 или Пао/естер, щото са гъсти бази и с малко виско подобрители" по съвети на кварталните майстори си е друго. Това съм го ял вече на предната ми кола, когато ми се запушиха хидравличните повдигачи от такива разбирачи
  • #16
    7 rate up comment 1 rate down comment
    razgradski pop ( преди 7 години )
    не се споменава и дума за най-важното: има разлика между бензиновия и дизеловия двигател...
  • #15
    4 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Ихиии 0w50. Тоя мармалад кой го произвежда. Че сме много любопитни! А 5w50 дори е толко бъкан с наелон (подобрителите на вискозитета), че при нормална употреба за периоди от по 15 хиляди на смяна ще бетонира сегментите в кокс.Затова хората припоръчват масла за макс натоварване 15w40 или Пао/естер, щото са гъсти бази и с малко виско подобрители. А дори и минералките, кат се сменят на макс 6/7/8 х. е добре. А пък японците и американците от 30 години правят мотори за 10w30 вече масово и за 5w30!
  • #14
    4 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 7 години )
    Паля и тръгвам веднага дори и при -22С. Никога не съм имал проблем, за протокола дизел. Кви "15-30 секунди "да се вдигне маслото"". Маслената помпа качва масло общо взето с паленето, това да не са някакви Жигули. Важно е и какво е маслото, 10-ката става почти на желе при -20С, за 15ката няма смисъл да се коментира. Най добри варианти за нашите геогр. ширини са 0W40,50 - 5W40,50. След потеглянето докато не застане на 90С, не минавам 2000 оборота
  • #13
    10 rate up comment 0 rate down comment
    Ауто билд за 2 лева ( преди 7 години )
    Нужни са 15-30 секунди "да се вдигне маслото" и каране с обороти под 'червените" 3-4 минути.Нищо повече.Дори производителите съветват:"Не поддържайте високи обороти на празен ход за продължително време(5 минути и повече)"Всъщност в съвременния автомобил електрониката си има грижа за двигателя и ако ще крадете банка не чакайте с работещ двигател, като по филмите.
  • #12
    10 rate up comment 12 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Ей го бай *** винаги се мисли за най-умен. и неразбира какво говори човека във видеото но неговото мнение трябва да се чуе. Хората ти го написали в книжката, обясняват ти го във видео, той бай ти *** най-много знае.