IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Тихата революция на болидите

"Давам на Формула 1 още 5 години живот", заяви Ричард Брансън по време на финала на Формула Е

Тихата революция на болидите

Тихата революция на болидите
Финалът на Формула Е в Лондон. Снимка: ФИА

За да се превърнат в реална алтернатива на автомобилите с конвенционален двигател, електрическите коли трябва да се докажат не само като екологични. Но и като функционални, надежди и не на последно място - като забавни за шофиране.

Мащабна крачка в тази посока прави шампионатът Формула Е, чието първо издание завърши през уикенда в Лондон. Нещо повече, светилата от автомобилния спорт предричат, че надпреварата с електрически болиди ще измести най-популярното автомобилно състезание в света - Формула 1.

Според Ричард Брансън, който спонсорира един от отборите в електрическата надпревара, Формула 1 ще бъде на върха на автомобилния спорт още най-много 5 години, след което ще отстъпи място именно на Формула Е.

Други експерти се изказаха по-умерено. Ален Прост, например, сподели пред нашия екип, че двата шампионата са много различни, но със сигурност ще си помагат един на друг.

"Формула 1 е много скъпо състезание. Там критично важни са не само двигателят и пилотът, но и аеродинамиката. При Формула Е повечето технологии са унифицирани, тъй като искаме да покажем най-вече възможностите на електрическите системи за задвижване и да ги направим още по-добри", сподели пред Automedia.bg четирикратният световен шампион, който е ръководител на отбора e.dams-Renault в електрическия шампионат.
Тихата революция на болидите
Шефът на отбора e.dams-Renault Ален Прост. Снимка: Automedia.bg

На същото мнение е и президентът на групата Renault-Nissan Карлос Госн. На специална пресконференция в Лондон мениджърът потвърди, че Renault ще продължи да бъде силно ангажирана с Формула Е.

"Можете да бъдете сигурни, че Renault ще инвестира още повече в състезанието с електрически коли", каза експертът, разкривайки, че компанията му готви голяма промяна за следващия сезон на Формула 1.

"По отношение на Формула 1 готвим сериозна промяна. Като конструктор и производител на двигатели, нашата компания обира негативите при всеки неуспех и бива забравяна, когато болиди с двигател Renault печелят. Със сигурност нещата не могат да продължават така. Ще научите подробностите съвсем скоро", отсече Госн.
Тихата революция на болидите
Карлос Госн - "Формула Е е приоритет за нас". Снимка: Automedia.bg

Експертът разкри също така, че през следващия сезон на Формула Е Renault ще участва като конструктор и доставчик на двигатели. Включването си в шампионата на електрическите болиди анонсира и възродената марка DS на PSA, а съвсем скоро подобно намерение се очаква да изнесе и германската Audi, която през този сезон участваше непряко чрез отбора Audi Sport ABT. Индийската Mahindra е също сред сигурните участници и за сезон две.
Тихата революция на болидите
Подготовката за големия финал. Снимка: Automedia.bg

В какво обаче се крие успехът на Формула Е и защо автомобилните компании са благосклонни към шампионата?

На първо място са ниските разходи, които определено улесняват участието. През първата година всички болиди използваха едно и също шаси - Spark-Renault SRT_01E, разработено от Dallara, Renault Sport Technologies и Renault Sport F1. Унифицирана бе и електрическата система, доставена от McLaren Electronics Systems и Williams Advanced Engineering.

Следващият сезон ще бъде много различен, тъй като всеки отбор ще може да разработи своя задвижваща система. Към момента няма конкретна информация, но все пак бе съобщено, че първото състезание ще се проведе по улиците на Париж. Първият сезон на Формула Е протече на четири континента - Азия, Европа, Северна и Южна Америка.

Именно местата, на които се провежда Формула Е, са друго основно предимство на шампионата. Тъй като болидите са почти безшумни и напълно екологични, състезанията могат да се провеждат в централните части на големите градове.
Тихата революция на болидите
Публиката е буквално на една ръка разстояние от случващото се на пистата. Снимка: ФИА

Финалът на тазгодишния шампионат се проведе в един от многобройните паркове на Лондон. За целта бяха използвани наличните асфалтирани алеи, като тревните пространства останаха отворени за посетителите. За късмет времето бе слънчево, което също допринесе за многолюдната публика. Сравнително ниските цени на билетите - също.

Атрактивността на състезанието е също важен фактор за успеха. Тъй като болидите не са толкова мощни като тези във Формула 1, зоните за сигурност са много по-малки, което позволява на зрителите да проследят надпреварата буквално на метър от трасето.

Освен това всеки един от зрителите може да се превърне в участник. Просто трябва да гласува в интернет за своя любимец, като по този начин го подпомага с допълнителна мощност за болида му. Новаторската идея се нарича Fan Boost и дава допълнителна мощност от 40 к.с. за период 5 секунди, която пилотът може да използва по свое усмотрение.
Тихата революция на болидите
Шампионът Нелсън Пикет младши е сред пилотите, получили допълнителни 40 к.с. от феновете. Снимка: ФИА

Самите болиди са също доста атрактивни. Електрическите им системи се охлаждат със сух лед, което е определено атрактивна гледка. Преди състезанието боксовете се изпълват с бели изпарения от въглеродния диоксид, които се вкарват в колите чрез големи маркучи.
Тихата революция на болидите
Електрическите системи на болидите се охлаждат със сух лед. Снимка: Automedia.bg

Най-интересно обаче е самото влизане в бокса в средата на надпреварата. Тъй като това са електрически болиди, няма как батериите им да бъдат заредени за кратък период от време. Именно затова всеки пилот разполага с два болида, като ги сменя в средата на състезанието - изкача от единия и влиза в другия. През цялото състезание зрителите могат да следят остатъчния електрически зарят на всяка една от състезателните коли. Тук особено важна е стратегията на отбора, тъй като има случаи, в които електрическият заряд се изчерпва преди края на състезанието.

Не бива да пропускаме и пилотите, по-голямата част от които са бивши състезатели от Формула 1.
Тихата революция на болидите
Така изглежда влизането в бокса - Никола Прост сменя болида си в средата на състезанието. Снимка: Renault

Колкото до сезон 1 на Формула Е, той бе спечелен Нелсън Пикет младши. До последния завой на състезанието обаче нищо не бе решено. Себастиан Буеми от e.dams-Renault водеше с няколко точки пред Пике и просто трябваше да запази петата си позиция в последното състезание. Заради завъртане при един от завоите обаче той бе изпреварен от Бруно Сена, който с всички усилия успя да го задържи зад себе си. Така Нелсън Пике младши се окичи с първата титла на Формула Е. А при конструкторите безапелационен лидер стана Renault.
Тихата революция на болидите
Многобройната публика в Лондон. Снимка: ФИА

С нетърпение очакваме стартът на новия сезон във Формула Е. Само времето ще покаже дали шампионатът ще набере дори по-голяма популярност. Едно обаче е сигурно - екологичните коли са вече част от световния автомобилен спорт. А това е добър знак за развитието на електрическите системи за задвижване.
Тихата революция на болидите
Болидите са унифицирани. Инженерите могат да променят единствено позицията на предното и задното крила, някои компоненти на окачването и на спирачната система. Самото шаси е изградено от карбон и алуминий, а двигателят генерира 270 к.с. По време на състезание обаче мощността е 202,5 к.с. Снимка: ФИА

Тагове: fia formula e
0 от 500
  • #6
    12 rate up comment 5 rate down comment
    Fie Hard Fan ( преди 8 години )
    ако вярвах на Брансън сега вместо за Турция щях да си прява резервация за Луната. Ф1 няма как да изчезне, най-много да изчезне Рено от Ф1:) А тази електрическа полюция въобще не се опитвай да ми казваш,че е по-интересна. Ф1 ще преодолее проблемите си това е повече от сигурно както е сигурно, че Е Ф1 няма да измести оригинала.
  • #5
    11 rate up comment 1 rate down comment
    110 ( преди 8 години )
    Това Е, като електрокар ли е?
  • #4
    11 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 8 години )
    Че формулата няма да изчезне това е ясно, но дали тези ще станат толкова популярни не е толкова ясно ,на прима виста немога да възприема размера на джантите и аеродинамичните елементи пред тях накичени по крилата и задната част на болида.
  • #3
    23 rate up comment 3 rate down comment
    zoom-zoom ( преди 8 години )
    Не харесвам renault, но след като са водеща компания във f1 и e-f сигурно заслужават поне малко респект...
  • #2
    17 rate up comment 6 rate down comment
    Коко ( преди 8 години )
    Какви са тези недвусмилици Ф1 съществува от времето когато този *** брансън не е можел още да си напише името и ще продължава много много години след като вече той няма да е на планетата земя,а ще пътува с космоческата си бракма към планетата на маймуните!!!!!
  • #1
    16 rate up comment 10 rate down comment
    FenIX ( преди 8 години )
    Рено няма какво да плачат, че не са оценени. Когато печелеха титли с техен отбор и двигател всички го отчитаха. Титлите на Ред Бул обаче не са заради двигателя на Рено, който беше най-слабия, а заради колите на Нюи. Сега Рено с право обират негативите, защото двигателят им е зле и добре че Хонда са още по-зле та да не се водят французиет с най-лошия двигате.