IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Тихата революция на болидите

"Давам на Формула 1 още 5 години живот", заяви Ричард Брансън по време на финала на Формула Е

Тихата революция на болидите

Тихата революция на болидите
Финалът на Формула Е в Лондон. Снимка: ФИА

За да се превърнат в реална алтернатива на автомобилите с конвенционален двигател, електрическите коли трябва да се докажат не само като екологични. Но и като функционални, надежди и не на последно място - като забавни за шофиране.

Мащабна крачка в тази посока прави шампионатът Формула Е, чието първо издание завърши през уикенда в Лондон. Нещо повече, светилата от автомобилния спорт предричат, че надпреварата с електрически болиди ще измести най-популярното автомобилно състезание в света - Формула 1.

Според Ричард Брансън, който спонсорира един от отборите в електрическата надпревара, Формула 1 ще бъде на върха на автомобилния спорт още най-много 5 години, след което ще отстъпи място именно на Формула Е.

Други експерти се изказаха по-умерено. Ален Прост, например, сподели пред нашия екип, че двата шампионата са много различни, но със сигурност ще си помагат един на друг.

"Формула 1 е много скъпо състезание. Там критично важни са не само двигателят и пилотът, но и аеродинамиката. При Формула Е повечето технологии са унифицирани, тъй като искаме да покажем най-вече възможностите на електрическите системи за задвижване и да ги направим още по-добри", сподели пред Automedia.bg четирикратният световен шампион, който е ръководител на отбора e.dams-Renault в електрическия шампионат.
Тихата революция на болидите
Шефът на отбора e.dams-Renault Ален Прост. Снимка: Automedia.bg

На същото мнение е и президентът на групата Renault-Nissan Карлос Госн. На специална пресконференция в Лондон мениджърът потвърди, че Renault ще продължи да бъде силно ангажирана с Формула Е.

"Можете да бъдете сигурни, че Renault ще инвестира още повече в състезанието с електрически коли", каза експертът, разкривайки, че компанията му готви голяма промяна за следващия сезон на Формула 1.

"По отношение на Формула 1 готвим сериозна промяна. Като конструктор и производител на двигатели, нашата компания обира негативите при всеки неуспех и бива забравяна, когато болиди с двигател Renault печелят. Със сигурност нещата не могат да продължават така. Ще научите подробностите съвсем скоро", отсече Госн.
Тихата революция на болидите
Карлос Госн - "Формула Е е приоритет за нас". Снимка: Automedia.bg

Експертът разкри също така, че през следващия сезон на Формула Е Renault ще участва като конструктор и доставчик на двигатели. Включването си в шампионата на електрическите болиди анонсира и възродената марка DS на PSA, а съвсем скоро подобно намерение се очаква да изнесе и германската Audi, която през този сезон участваше непряко чрез отбора Audi Sport ABT. Индийската Mahindra е също сред сигурните участници и за сезон две.
Тихата революция на болидите
Подготовката за големия финал. Снимка: Automedia.bg

В какво обаче се крие успехът на Формула Е и защо автомобилните компании са благосклонни към шампионата?

На първо място са ниските разходи, които определено улесняват участието. През първата година всички болиди използваха едно и също шаси - Spark-Renault SRT_01E, разработено от Dallara, Renault Sport Technologies и Renault Sport F1. Унифицирана бе и електрическата система, доставена от McLaren Electronics Systems и Williams Advanced Engineering.

Следващият сезон ще бъде много различен, тъй като всеки отбор ще може да разработи своя задвижваща система. Към момента няма конкретна информация, но все пак бе съобщено, че първото състезание ще се проведе по улиците на Париж. Първият сезон на Формула Е протече на четири континента - Азия, Европа, Северна и Южна Америка.

Именно местата, на които се провежда Формула Е, са друго основно предимство на шампионата. Тъй като болидите са почти безшумни и напълно екологични, състезанията могат да се провеждат в централните части на големите градове.
Тихата революция на болидите
Публиката е буквално на една ръка разстояние от случващото се на пистата. Снимка: ФИА

Финалът на тазгодишния шампионат се проведе в един от многобройните паркове на Лондон. За целта бяха използвани наличните асфалтирани алеи, като тревните пространства останаха отворени за посетителите. За късмет времето бе слънчево, което също допринесе за многолюдната публика. Сравнително ниските цени на билетите - също.

Атрактивността на състезанието е също важен фактор за успеха. Тъй като болидите не са толкова мощни като тези във Формула 1, зоните за сигурност са много по-малки, което позволява на зрителите да проследят надпреварата буквално на метър от трасето.

Освен това всеки един от зрителите може да се превърне в участник. Просто трябва да гласува в интернет за своя любимец, като по този начин го подпомага с допълнителна мощност за болида му. Новаторската идея се нарича Fan Boost и дава допълнителна мощност от 40 к.с. за период 5 секунди, която пилотът може да използва по свое усмотрение.
Тихата революция на болидите
Шампионът Нелсън Пикет младши е сред пилотите, получили допълнителни 40 к.с. от феновете. Снимка: ФИА

Самите болиди са също доста атрактивни. Електрическите им системи се охлаждат със сух лед, което е определено атрактивна гледка. Преди състезанието боксовете се изпълват с бели изпарения от въглеродния диоксид, които се вкарват в колите чрез големи маркучи.
Тихата революция на болидите
Електрическите системи на болидите се охлаждат със сух лед. Снимка: Automedia.bg

Най-интересно обаче е самото влизане в бокса в средата на надпреварата. Тъй като това са електрически болиди, няма как батериите им да бъдат заредени за кратък период от време. Именно затова всеки пилот разполага с два болида, като ги сменя в средата на състезанието - изкача от единия и влиза в другия. През цялото състезание зрителите могат да следят остатъчния електрически зарят на всяка една от състезателните коли. Тук особено важна е стратегията на отбора, тъй като има случаи, в които електрическият заряд се изчерпва преди края на състезанието.

Не бива да пропускаме и пилотите, по-голямата част от които са бивши състезатели от Формула 1.
Тихата революция на болидите
Така изглежда влизането в бокса - Никола Прост сменя болида си в средата на състезанието. Снимка: Renault

Колкото до сезон 1 на Формула Е, той бе спечелен Нелсън Пикет младши. До последния завой на състезанието обаче нищо не бе решено. Себастиан Буеми от e.dams-Renault водеше с няколко точки пред Пике и просто трябваше да запази петата си позиция в последното състезание. Заради завъртане при един от завоите обаче той бе изпреварен от Бруно Сена, който с всички усилия успя да го задържи зад себе си. Така Нелсън Пике младши се окичи с първата титла на Формула Е. А при конструкторите безапелационен лидер стана Renault.
Тихата революция на болидите
Многобройната публика в Лондон. Снимка: ФИА

С нетърпение очакваме стартът на новия сезон във Формула Е. Само времето ще покаже дали шампионатът ще набере дори по-голяма популярност. Едно обаче е сигурно - екологичните коли са вече част от световния автомобилен спорт. А това е добър знак за развитието на електрическите системи за задвижване.
Тихата революция на болидите
Болидите са унифицирани. Инженерите могат да променят единствено позицията на предното и задното крила, някои компоненти на окачването и на спирачната система. Самото шаси е изградено от карбон и алуминий, а двигателят генерира 270 к.с. По време на състезание обаче мощността е 202,5 к.с. Снимка: ФИА

Тагове: fia formula e
0 от 500
  • #16
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 3 години )
    Ако беше се заинтересувал малко повече можеше да знаеш, че Себастиан Боеми е пилот на тоюота в WEC със както и Стефан Сарацен, Хосе Мария Лопес от другия сезон ще кара в е-ф а не в WTCC и отделно има други гост звезди карача, а и в статията са го написали хората че повечето са бивши пилоти от F1.
  • #15
    1 rate up comment 1 rate down comment
    бъчваря ( преди 5 години )
    Виж, по бих се загледал по WTCC и някои от сериите GT, но е абсурдно някое от тия състезания да замени F1. най-малкото трябва някой да ме убеди, че там работят най-добрите пилоти, които цял живот са мечтали да карат във WTCC, WEC, GT и т.н. Едва ли има подобен индивид. По-скоро може да се срещнат типове, мечтали за рали състезания, но рали състезанията само могат да допълнят света на F1.
  • #14
    4 rate up comment 1 rate down comment
    бъчваря ( преди 5 години )
    До 5 години да изчезне F1? Това е единственото състезание в света, което събира на кръг по стотина хиляди зрители и то в продължение на 18-20 кръга. Пред телевизионните екрани са много повече. Колкото и да критикуваме F1, пак сядаме пред екрана за поредния старт. Ако изчезне F1, то това няма да е след 5 години. За да изчезне, трявба да се замени с нещо. Аз не съм забелязал някой да гори от желание за FE. Напротив, всички се подиграват като се спомене тая думичка. Как ще ни накарат да гледаме?
  • #13
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Achtung ( преди 5 години )
    Самолет като А380 има разход от 2.9 литра за пътник на 100 км при пълен салон. Това е доста по икономично и екологично от това да пътуваш същото разстояние с кола сам или равно, ако сте двама и колата е сравнително икономична- около 6 литра на 100км. Не бива да забравяме, че самолета го постига със скорост от 900км/ч с което пести ценно време за дълги разстояния и на практика е безалтернативен.
  • #12
    1 rate up comment 0 rate down comment
    fan. ( преди 5 години )
    Аз накрая не разбрах кой е станал шампион? Пикет -сина на Нелсон Пикет или Пике - мъжа на Шакира?!?!?
  • #11
    7 rate up comment 1 rate down comment
    FenIX ( преди 5 години )
    Това с корабите не е много корекна съпоставка, защото корабът замърсява много повече от една кола, но вози хиляди пътници или хиляди тона товар. Все едно да се каже че един автобус замърсява повече от лека кола. Да но превозва 100 човека. Дори да се натъпчат по 5 в кола пак става въпрос за 20 автомобила и тогава нещата изглеждат достра различно. Това отнесено към корабите става още по-драстично
  • #10
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Най-големия замарсител винаги е бил и си остава въздухуплаването.
  • #9
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Хенри - Бай Форд ( преди 5 години )
    Точно за корабите съм най-сигурен :D
  • #8
    6 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Не си прав за корабите. Особенно транспортния сектор, както е разпуснат - катализатор,DPF има няма караш там и тва е. Наземния транспорт е огромен замърсител, както и въздушния. Морския е може би един от най-екологичните, ако съпоставиш превозвания товар/хора с тези на другите видове транспорт. Електрическите автомобили са най-добрият вариант, само батериите трябва или да се унифицират и да се направят "Бетериостанции" или да се развият с много голям капацитет и ниско тегло - по-скоро 1вото.
  • #7
    13 rate up comment 6 rate down comment
    Хенри - Бай Форд ( преди 5 години )
    Хубаво е успоредно на Ф1 да има е ФЕ, но е недопустимо да се заменят. Какви ти екологични норми ги гонят от Ф1, това е спорт за показване на лимита на пилота и инженерите, а тези еко норми им е*ават мамата. Факт е и че 10 най-големи кораба в света правят повече замърсяване в околната среда от всички автомобили на планетата... парадокс.