IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Историята на българските автомобили - Москвич 408

Вижте един интересен текст на списание "Спектър" от 1968 г.

Историята на българските автомобили - Москвич 408

Този текст е от годишния алманах "Спектър" за 1968 г. и показва как през 60-те години на миналия век в България са се сглобявали цели 5 модела на западни автомобили - FIAT 850 и FIAT 124 (при това оригиналният вариант с дискови спирачки, а не адаптираният руски, наречен "Жигули"), BulgarRenault 8, 10 и Alpine.

Любопитна подробност е, че са се водели преговори и за сглобяване на новия Renault 16. После обаче идват чешките събития и нещата са спрени. В първата част става дума за историята на един от най-популярните автомобили от соц-времето - Москвич 408.
Историята на българските автомобили
Въз основа на договор, сключен между "Балканкар" и съветското всесъюзно обединение "Автоекспорт", в завода за леки автомобили "Балкан" в град Ловеч през 1966 г. са монтирани първите партиди Москвич 408. Те излизат под името РИЛА 1400, като се отличават с богато оборудване и разкошно арматурно табло, както и с изключително здрава каросерия и ходова част. Тези негови качества го правят търсен дори в Западна Германия и Белгия.

"Автомобил, в който всичко изглежда вечно"- такава е оценката на Москвич-408 от западногерманското списание Motor Rundshau. Същото издание съобщава, че западногерманската кантора за търговия с Изтока ще внесе през 1968 г. 500 броя Москвич 408.
Историята на българските автомобили
Окачването на предните колела на телескопични амортисьори с концентрични спирални пружини, а на задния мост - на надлъжни ресори, гарантира отлично возене и в най-лоши пътища. Усилващата щанга на предните колела прави автомобила сигурен в завоите. Двигателят е четиритактов, четирицилиндров, с работен обем 1357 см3. Той не блести с особена пъргавина, но за сметка на това е много здрав. Максималната му мощност е 55 к.с. (по САЕ) при 4750 об/мин. Относително ниската степен на сгъстяване - 1:7, определя неговата некапризност по отношение на горивото. Москвич 408 има пределна скорост 125 км/час. При скорост 80 км/ч. разходът на гориво е 8 л/100 км.
Историята на българските автомобили - Москвич 408
Удобните и меки седалки, добрата климатична инсталация, която осигурява непрекъснат приток на свеж въздух и поддържа желаната температура, правят пътуването с Москвич 408 леко и приятно. Благодарение на доброто остъкляване светлината се влива от всички страни и у пътниците се създава чувството, че се намират непосредствен всред природата.
Историята на българските автомобили - Москвич 408
Москвич Scaldia 1400

През 1968 г. в завод "Балкан" в гр. Ловеч ще бъдат произведени 2000 автомобила Рила 1400, а през 1970 г. те ще бъдат 10 000. Сключеният със СССР договор ни позволява производство на 100% от детайлите на Москвич 408. В процес на изпитание е монтирането на английския дизелов двигател, развиващ мощност 52 к. с. при 4000 об/мин., върху каросерия Москвич 408. Гаранция за успеха на този автомобил хибрид е белгийската модификация на Москвич с двигател Perkins, носеща името Scaldia.

На базата на кооперирането и специализирането между България и Съветския съюз се предвижда изготвянето на някои детайли от Москвич 408 у нас в много големи серии и тяхното изнасяне за Съветския съюз, както и обратното. Така започналото развитие ще продължи прогресивно и към 1975 г. завод "Балкан" ще монтира около 15 000 автомобила Рила 1400 годишно.

Очаквайте утре: Автомобилите на FIAT в България

Текст: списание "Спектър" от 1968 г.

0 от 500
  • #14
    1 rate up comment 2 rate down comment
    German ( преди 5 години )
    Затова пък можем да сме ватенки, нъл тъй?
  • #13
    9 rate up comment 3 rate down comment
    До УССР ( преди 10 години )
    Абе, ние и тези дръгочи да превехме пак сега нещо можеше да правим , а не НИЩО.Защото сега и дръгоч е по добре от НИЩО.Не може всички да сме дойчета и хамериканци ;)
  • #12
    3 rate up comment 15 rate down comment
    Avatar ( преди 10 години )
    А такива стати може да публикувате в раздел нафталин, спомени от направи си сам или ТНТМ :))))))
  • #11
    11 rate up comment 0 rate down comment
    mugen ( преди 10 години )
    Може и да се добави раздел "Любопитно" и да се публикуват там такива статии.
  • #10
    23 rate up comment 1 rate down comment
    Muenchen05 ( преди 10 години )
    Pozdravi na redakciqta na saita za dobrata ideq da poblikuvat podobni statii.
  • #9
    12 rate up comment 1 rate down comment
    бъчваря ( преди 10 години )
    И наЙ-вече Фиат 500.
  • #8
    17 rate up comment 16 rate down comment
    УССР ( преди 10 години )
    Абе стига с тая носталгия. Ако тогава вместо тези дръгочи сглобявахме Рена и фиатове, сега можеше да правиме поне Фиат Линеа и Рено Флуенца например, а не основно НИЩО.
  • #7
    17 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Все пак...стандартно оборудване - кожени седалки. Хм. Как се изпотява *** и как се напичат при 40 градуса не е истина :P Затова често срещан туниг бе чьохала. Сега за кожа искат майка си и баща си. Винаги ми е била интересна тъмната страна на нещата. Къде са българските Фиати и Рена? Има ли виновни за липсата им и дали виновниците все пак не са в затвора? Шегичка, но ако са живи още, на драго сърце бих ги тикнал в дранголника.
  • #6
    52 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    А сега произвеждаме ***,нищо друго.
  • #5
    21 rate up comment 2 rate down comment
    Пътник ( преди 10 години )
    Втората снимка е от арматурното табло на Москвич 412. То е облицовано с кожа и скоростния лост е на пода. При Москвич 408 арматурното табло е метално (не е облицовано) и скоростния лост е на кормилната колона!