IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Прераждането на електрическата кола

Тест на втората масова електрическа кола на GM - Opel Ampera

Прераждането на електрическата кола

Прераждането на електрическата кола
Производителят на масови автомобили Opel може да се похвали с един от най-модерните, високотехнологични автомобили на пазара - Ampera. Той е модерен най-вече защото се задвижва от електрическа енергия, благодарение на която може да ви заведе и до най-далечната дестинация.

Истината обаче е, че електрическите коли въобще не са новост. Преди повече от 100 години, в зората на автомобилите, електрическите коли са били дори по-често срещани от тези, използващи двигатели с вътрешно горене. Още тогава инженерите са открили предимствата на електрическите коли - безшумно придвижване, без дим, без сажди и без смазващи течности.

Електрическите коли обаче бързо губят преднината си пред бензиновите и дизеловите си събратя, като за кратък период от време изчезват напълно от пазара. Чак през 1996 г. голям производител на автомобили най-накрая пуска електрическа кола на пазара. Това е американския гигант GM, който е собственик и на немската марка Opel.

Автомобилът е напълно електрически, нарича се EV1 и бързо се превръща в любимец на публиката. Притежават го както обикновени хора, така и много от популярните личности в САЩ. Бъдещето пред електрическите коли изглежда светло, но малко след това американците започват изтеглянето от пазара на този модел. Така, след няколко години, всички екземпляри от EV1, който никога не се е продавал, а се давал единствено под наем, са прибрани, а след това унищожени.

Истинските причини за "убийството" на електрическата кола така и не стават публично достояние. По темата има редица мнения, както и пълнометражен филм, носещ името "Кой уби електрическата кола".

Както и да е, появата, а и "смъртта" на този първи масов електрически автомобил все пак остават следа в автомобилната индустрия. Благодарение на EV1 света преоткрива електрическите коли и те отново стават приоритет на автомобилните компании. Така на пазара се появяват хибридните автомобили, а по-късно и напълно електрическите возила.
Прераждането на електрическата кола
Въпреки, че при спирането на проекта за EV1, от GM се съсредоточават върху разработката на водородни коли, те отново се обръщат към електричеството като начин на задвижване. Това става през 2010 г., с появата на Chevrolet Volt. Две години по-късно се поява и Opel Ampera, който е предназначен за европейския пазар.

Двата автомобила използват една и съща база, като различията между тях са единствено в дизайна. За разлика от EV1 обаче, втория масов електрически автомобил на GM има и бензинов двигател. Той не е свързан с колелата на колата, а работи единствено като генератор.

Именно за това Opel Ampera не е хибрид, при които електрическия мотор и двигателя с вътрешно горене могат да задвижват колата, работейки заедно или поотделено, а се определя като електрически автомобил с увеличен пробег. Увеличен, защото, когато енергията в батериите се изчерпи, бензиновия двигател се включва, за да произведе нова.

Чрез тази иновация Ampera може да ви заведе и до най-далечната дестинация. С пълни батерии (литиево-йонни), които се зареждат в електрическата мрежа за около 4 часа, возилото може да измине между 40 и 80 км. С помощта на 1.4-литровия четирицилиндров двигател (генератор), пробегът на колата се увеличава до над 500 километра, според официалните данни от GM.
Прераждането на електрическата кола
За да се убедим в това, решихме да изпробваме екологичното возило в реални условия. Пътувахме до едно от местата в България с най-чист въздух - заобиколеното от Рила, Пирин и Родопи село Огняново. Избрахме тази дестинация не само заради чистия въздух, а и заради разнообразния път до там. Той включва кратко магистрално каране, първокласен път, натоварен трафик и осеяни със завои и наклони планински шосета.

Преди да се отправим на път обаче, решихме да изпробваме колата в града, като не пропуснахме да видим и как става зареждането.

Пробегът на Ampera на електроенергия е достатъчен за ежедневните нужди на повечето шофьори в града, което означава, че колата трябва да се зарежда (почти) всяка вечер, подобно на модерен смартфон. Също като при смартфоните, батериите на Ampera могат да бъдат зареждани за 10, 20 или пък, ако щете, за 5 минути, тъй като са литиево-йонни и позволяват непълно зареждане или разреждане.

Друг плюс на тази концепция е, че електроенергията в батериите може да бъде съхранявана за почти неограничен период от време. Така шофьорът може да използва двигателя с вътрешно горене, докато стигне до място където автомобили с ДВГ не се допускат. Тогава, чрез бутон на таблото, той може да избере режимът, в който колата се задвижва само от енергията на батерията и така да пропътува между 40 и 80 километра без никакви вредни емисии.

В градове като Лондон и Париж, например, това е особено полезно, тъй като в идеалните им центрове има зони, където не се допускат замърсяващи въздуха коли. У нас подобни зони все още няма, но не липсват и привилегии. Собствениците на електромобили паркират безплатно и могат да се движат в бус лентите.
Прераждането на електрическата кола
Вероятно няма да ви изненадаме, като ви кажем, че управлението не електромобил в града е истинско удоволствие - никакъв шум, никакви вибрации, плавно и мощно ускорение, без придърпване и без смяна на предавки.

Наслаждавайки се на пътуването ни из задръстванията на София, неусетно изцедихме половината от заряда на батерията. За това решихме да отидем до Интер Експо Център, където има безплатна зарядна станция, използваща слънчеви панели. Закачихме колата за зарядната станция, но след като изминаха по-малко от 30 минути, ни омръзна да чакаме и решихме, че е време да тръгнем по маршрута си.
Прераждането на електрическата кола
Когато се качихме на най-късата, но единствена завършена магистрала у нас - "Люлин", батерията беше почти празна. Бяхме изминали малко повече от 45 километра на електричество и при достигането на 130 км/час батерията се изчерпи напълно. Тогава за първи път разбрахме, че тази кола все пак може да издава някакъв шум. Двигателят с вътрешно горене заработи и на изцяло дигиталното табло се появи надпис, който гласеше, че батерията е празна и можем да изминем 468 километра, преди да ни се наложи да заредим бензин или електричество - толкова, колкото обещават от GM.

Продължихме пътя си с празна батерия, но задвижвани от електрическа енергия (произведена, чрез бензин). Въпреки, че магистралата е къса, разбрахме, че Ampera не е най-добрата магистрална кола. Максималната скорост, която може да достига, е 161 км/час. При 140 км/час, което е твърде близо да максималната скорост на колата, генераторът работи на доста високи обороти, а автономния пробег пада видимо. Препоръчваме скорост от около 120 км/час, при която двигателят с вътрешно горене работи далеч по-спокойно, а пътуването остава икономично.
Прераждането на електрическата кола
Прераждането на електрическата кола
Това меню показва колко заряд има в батерията

След като магистралата свърши и ограничението на скоростта стана 90 км/час електрическата кола показа истинските си възможности. Генераторът се включваше много рядко, тъй като при всяко отпускане на газта или плавно натискане на спирачките, системата за рекуперация на енергията при спиране складира електрическа енергия в батерията. Благодарение на това, подобно на хибридите, електромобилът с удължен пробег спуска даден наклон, печелейки енергия за част от следващото нагорнище. Благодарение на това, според наши изчисления, може да изминете между 10 и 30% от пътя напълно безплатно.

Има обаче едно условие. За да бъде наистина икономична Ampera има нужда от специфичен маниер на шофиране. Най-важното е, ако е възможно, да не натискате спирачката рязко, тъй като тогава се задейства спирачната система и не генерирате никаква енергия. Трябва да се стараете да предвиждате ситуациите на пътя и да намалявате скоростта плавно, за да постигнете най-добра икономия на средства.

Относно изпреварванията, според нас всеки автомобил трябва да има батерии на борда си. Това си е чиста NOS система! При изпреварване ускорението е невероятно, все едно сте на борда на автомобил с поне 250-300 к.с. Усещането е много приятно, тъй като за достигането на максимална мощност и максимален въртящ момент не са нужни определени обороти. Подавате "газ" и колата направо скача, при това без никакво забавяне или замисляне. А след като завършите изпреварването, просто отпускате педала на газта и част от изразходената за ускорението енергия се връща обратно в батериите.
Прераждането на електрическата кола
След като достигнахме до изкачването на "Предела", бордовия компютър показваше, че ни остават още 460 километра пробег. Странно, бяхме изминали над 100 километра от София, а пробегът ни бе намалял само с десетина километра. След като започна голямото изкачване обаче, автономия пробег тръгна надолу, като преди Банско той падна до 400 км.

Въобще не сме жалили колата на изкачването към Банско. Все пак трябваше да разберем дали тежащия около 1.7 тона автомобил стои стабилно на път, осеян със завои. Да, колата е тежка и това се усеща, но е много стабилна и лесно предвидима. Центърът на тежестта е много ниско, окачването е твърдо, а накланянето в завоите е минимално. Скоростта почти не се усеща, предполагаме заради безшумния агрегат и високото общо тегло. Кормилната система дава добра обратна връзка, докато свикването със спирачките изисква известно време. Това се дължи на факта, че за плавните спирания отговаря електрическия двигател, докато при по-резките се задействат спирачните механизми. Преходът между двете се усеща, но след като свикнете с колата това не е проблем.
Прераждането на електрическата кола
Така изглеждат "киломтражите" на Ampera

От Банско, продължихме към Огняново, а наклонът на пътя вече работеше в наша полза. Така при пристигането ни в селото бордовия компютър показваше остатъчен пробег от 410 километра, въпреки, че бяхме изминали с колата почти 300 км.

При връщането ни към София, пробега почти не намаля, тъй като спускането на "Предела" ни достави безплатна енергия. Ampera има специална скорост за спускане, която осезаемо отнема от инерцията на колата, генерирайки максимално количество енергия. Решихме да използваме генерираната безплатна енергия за по-динамично каране, пък и вече познавахме колата доста добре. Въпреки това, при връщането в шоурума на Opel в Бояна, борд компютъра на Ampera показваше, че можем да изминем още 200 километра.

Проста сметка показва, че автономния пробег на колата лесно може да превиши 700 километра, което е похвално, имайки предвид, че самите производители дават "поне 500 километра автономен пробег". 45 километра от тях бяха само на електричество, а средното потребление на гориво през целия ни тест бе точно 3.9 л/100 км.

Дали това е добро постижение, преценете сами. Цената на самия автомобил е почти 90 000 лв, а това са много пари за всеки, който иска да пести от гориво. От друга старана обаче, сумата е приемлива, особено ако я сравним с тази на напълно електрическите колички, които струват около 65 000 лева. Все пак Ampera е голям автомобил, предлагащ 4 места (3+1), 310 литра багажник, много екстри, напълно дигитални уреди и дизайн, който би впечатлил всеки. 

По-важното обаче е това, че Ampera доказва, че електрическите коли могат да доставят истинско удоволствие, както с дизайна си, така и с представянето си пътя. Прераждането на електрическата кола е факт и ние, като запалени фенове на колите, сме щастливи, че зелените автомобили са не само екологични, но и практични, емоционални и изненадващо приятни за управление.
Прераждането на електрическата кола
Двигателите на Ampera - Бензинов и Електрически

Технически характеристики на Opel Ampera

Бензинов двигател - 1.4-литров DOHC L4 (68 к.с.), работещ като генератор
Електрически двигател - 150 к.с. и 370 Нм.
Батерии - литиево-йонни (16 кВтч)
Ускорение от място до 100 км/час - 9 сек.
Максимална скорост - 161 км/час
Задвижване - предни колела
Пробег на електроенергия - между 40 и 80 км. (48 км при теста)
Общ автономен пробег - поне 500 км. (повече от 700 при теста)
Прераждането на електрическата кола
Оценките на
Opel Ampera по десетобалната система

Приложимост в ежедневието - 10 (Колата е доста ниска и не е добра идея да я карате по лоши пътища. От видимостта назад също има какво да се желае. Въпреки това даваме оценка 10, тъй като Ampera е първия електрически автомобил, който може да ви заведе и до най-далечната дестинация)

Надеждност - 10 (Гаранцията на модела е стандартната за Opel. Тази на батериите обаче е 8 години)

Оборудване - 10 (В салона на Ampera е като в космически кораб - изцяло дигитални уреди, чувствителни на допир дисплеи и т.н.)

Пространство - 7 (Ampera предлага място за 4 души (3+1) и 310 литра багажник)

Цена/Качество - 8 (Цената не е ниска, но гаранцията на батериите от 8 години би трябвало да оправдае очакванията на клиентите)

Качество на материалите - 8 (Луксозен автомобил, в който обаче бързо ще откриете твърди на допир пластмаси)

Разход на гориво - 10 (Производителите дават поне 500 километра пробег. Ние постигнахме над 700 и то без особени усилия)

Удоволствие от шофирането - 10 (Електрическите коли могат да доставят невероятен кеф! Opel Ampera определено е доказателство за това)

Тагове: opel ampera
0 от 500
  • #28
    8 rate up comment 2 rate down comment
    Ime ( преди 11 години )
    "По твоята логика спортни коли не трябва да има,защото почти никъде по света не се кара с повече от 130-140 км/ч и всичките трябва да са ограничени на 160 км/ч."Тази кола е всичко друго но не и спортна. Все едно ми срвняваш питов мотор с чопър, примерно...А колкото до автомобила- неговите качества не ги коментирам, защото не съм го пробвал. Иначе като дизайн и на мен ми харесва повече от Приуса.Като казахте 4 места...то и Х6 е с 4 места, ама не го плюете мнго този факт, нали?
  • #27
    8 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    То като я сравняваш с коли за тези пари е ясно че ще е зле ама то няма как да получиш същото което предлагат автомобилите от този ценови клас + електромотор, акумолаторна батерия и незнам си какви още джаджи. Освен това не е масова кола, технологиите са нови и следователно производството и е скъпо, така че според мен цената си е нормална макар че тя е основната причина автомобила да не се купува много.
  • #26
    6 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Дори спрямо Тойотата и не само. Виж на живо лъскавите твърди пластмаси и ела пак да си говорим! Кола на тази цена и в този клас е недопустимо да бъде с подобни евтини материали. Поне да се бяха постарали малко повече преди да искат такива пари. За цената и високия разход никой нищо не каза. За големия багажник от 310 л. пак никой нищо не коментира. Ами смешните 4 места? И те ли не правят на никой впечатление? А тесните и неудобни седалки. Те са просто без коментар, както и цяла кола.
  • #25
    7 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Аре бе отврат била това в сравнение с тойотата ли го казваш, хах или си направил директно сравнение с бентлито ти остави се няма смисъл.
  • #24
    6 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    НЕ се плаши от минусите.Споко!Няма да ти слагам.И аз,като теб се впечатлих преди време от снимките,които са и направили.Отидох на едно авто изложение в чужбина,където е видях на живо и направих няколко кръгчета на пистата за тест драйф,която беше предоставена от организаторите.На външен вид хваща око,но всичко е до там.Вътре е пълна отврат.Ако имаш възможност върви да е видиш какво представлява на живо и ще разбереш за какво ти говоря.Много е зле.Цената да не е коментираме казваш.Хубава е.
  • #23
    10 rate up comment 12 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Хубава е колата, лично на мен ми харесва повече от приус, има изцяло електрическа тяга, върви повече, има по-голям пробрег на ток и по-готин интериор и не ми пука колко минуса ще сложите тошибите :D
  • #22
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Това е компанията,която произвежда Волт/Ампера:http://***.redstate.com/aglanon/files/2011/08/Government-Motor-Co.jpeg
  • #21
    8 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Ето реален разход на Ампреда предоставен от ртеални собственици,без реклами и разни други номера:http://***.spritmonitor.de/en/overview/35-Opel/1258-Ampera.html?powerunit=2Отпада и единственото нещо,заради което човек би прежалил толкова голяма сума пари,т.е. ниския разход на гориво е просто мираж.Така,че напълно разбирам защо хората по света не се лъжат да ги купуват.С пълно право.ГМ са хитреци,но този път номера им няма да мине,както пред американското правителство Government Motors.
  • #20
    16 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    *** пак са си облизали пръстчетата с поредната реклама,която е представят,като тест драйф.На много англоезични и предимно американски сайтове чета,че Волт/Ампера имат много лош комфорт,твърдо возене,неудобни седалки,висок разход на гориво,евтини материали в купето.Ниския разход се получава само при напълно заредена батерия и то първите 50-60 км.След това разхода става,като на нормален бензинов автомобил,а дизеловите харчат по-малко.Цената на колата е отчайващо висока.
  • #19
    14 rate up comment 3 rate down comment
    до: Ime ( преди 11 години )
    Та какво да говорим повече.Просто това е едно демо на електромобил.Помъчили са се нещо да сътворят,да измъдрят,но в крайна сметка нищо не са успели.Това е непълноценен автомобил,който между другото е ХИБРИД,а не електромобил.Все пак не мога да не отдам заслуженото уважение към подобни опити.Малко компании го правят.Евала на ГМ и Опел,че имат смелостта,докато други все още си пърполят с дизелчетата и са на светлинни години от високите технологии.