IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Новите екостандарти поставят бъдещето на хибридите под въпрос

В много държави от Европа падат субсидиите за този тип автомобили

Новите екостандарти поставят бъдещето на хибридите под въпрос

Бъдещето на „зареждащите” се (plug-in) хибриди в Европа е под сериозна въпросителна, след като този тип автомобили получиха два сериозни удара през последните месеци. Първото беше въведен нов стандарт за измерване на вредните емисии и разхода гориво (WLTP), а след това бяха отменени субсидиите, които клиентите получават от държавата при закупуване на хибридни модели.

Новите екостандарти поставят бъдещето на хибридите под въпрос

Именно с помощта на тези субсидии през последните години бяха преодолени разликите между „плъг-ин” хибридите и конвенционалните модели. И така автомобилите със смесено задвижване – двигател с вътрешно горене и електромотор, записаха сериозен възход на пазара. Най-яркият пример е Mitsubishi Outlander, (на снимката) чиито продажби през първата половина на 2018 г. скочиха с 46% до 94 999 единици, сочат данните на Асоциацията на производителите на автомобили.

През септември обаче влезе в сила новия стандарт WLTP, който показа, че голяма част от хибридите изхвърлят много повече вредни емисии отколкото емисиите, отчетени при стария цикъл  NEDC. Това се оказа фатално, тъй като повече модели загубиха субсидияга давана за модели с показатели на СО2 до 50 гр/км. В Германия, например, тя е 3000 евро.

Във Великобритания стандартът все още е малко по-висок – 75 гр/км, но през октомври правителството обяви, че спира субсидиите, тъй като пазарът на хибриди вече е стигнал лимита си. Затова и финансовата помощ се прехвърля само за собствениците на електромобили. Решението на властите предизвика бурен протест на производителите, но това не промени нещата и експертите очакват продажбите на „плъг-ин” хибриди да запонат да намаляват.

Спадът само за септември е 50 000 единици, като се очаква през 2019 г. той да се запази. Това съответно ще докара доста проблеми на производители. Един от най-големите от тях – алиансът PSA, подготвя пускането на пазара на хибридни версии на DS7 Crossback (на снимката долу), Citroen C5 Aircross и Opel Grandland X.

Новите екостандарти поставят бъдещето на хибридите под въпрос

Историята показва, че спирането на стимулите удря сериозно продажбите. Холандия беше лидер по продажби на хибриди в Европа през 2015 г. благодарение на намаляването на данъците на този тип автомобили. Година по-късно то отпадна и през 2016 г. продажбите на хибриди спаднаха наполовина – под 20 000 единици.

Всичко това кара експертите да вярват, че отмяната на стимулите ще има „огромни и много тежки последици” за пазара на „плъг-ин” моделите. Затова и самите производители не бързат за разширяват гамата си от такива модели. Пример за това е Toyota, където не бързат да разширят гамата на на най-популярния си хибрид Prius. Сега той се предлага със стандартен хибриден агрегат, а не със зареждащ се такъв.

„В един момент „плъг-ин” хибридите са много атрактивни именно заради стимулите си, но в следващия те дори не са интересни. Без стимулите, които съществуват, разликата в цените между „плъг-ин” хибрида и обикновения хибрид” е много голяма и се оказва проблем”, коментира шефът на продажбите на Toyota Europe - Мат Харисън.

Друг проблем за потребителите се оказа и фактът, че голяма част от хибридните модели не успяха да покрият новия екологичен стандарт WLTP. Например, Volkswagen реши да спре продажбите на Golf GTE и Passat GTE до юли догодина, когато на пазара трябва да излязат новите поколения на двата модела. Компании като BMW, Mercedes-Benz и Porsche също замразиха продажбите на някои хибридни версии на своите модели.

В същото време „плъг-ин” хибридите си остават основно оръжие на производителите за покриването на нови екологични стандарти. През 2021 г. средните нива СО2  трябва да бъдат 95 гр/км за всеки продаден автомобил.  Според сега действащите правила, всеки продаден хибрид или електромобил с под 50 гр/км се брои за 2 превозни средства, като това ще важи до края на 2020 г. През 2021 г. той става 1,67, през 2022 г. – 1,33, а през 2023 г. ще се брои за едва продажба.

Снимки: Mitsubishi, PSA
 

0 от 500
  • #12
    11 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    цялата история с пренатоварения трафик ще приключи като направят данък 2 000 лв. гражданска 1 000 лв. и тогава кой няма пари да подържа автомобил с градския транспорт
  • #11
    6 rate up comment 3 rate down comment
    Гошо ( преди 5 години )
    Аз като ВИ казах, че замерването на плуг-ин хибридите е с нереални данни и е по стария цикъл, ми нашляпахте минусите преди месец, нали? По новия се мери с празна батерия. Сега като излезе новата статия, ревете :) И все пак плуг-ин хибрид не е лош вариант за града, а извън града няма да харчи повече от конвенционален при умерено шофиране.
  • #10
    5 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    грешка не айго а аурис комби...било по голямото.
  • #9
    9 rate up comment 14 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    И нещата си дойдоха на мястото. Японците нали са много напред правиха тия хибриди,и ся ще приключат преди да са почнали, а изостаналите немци след някоя година ще имат перфектни електрички. Един приятел ИТ си взе тойота айго хибрит, голяма радост за кратко, градско харчи 6л, обаче извън града 8 до 10 с прилично каране, бучи трещи няма сила да изпревариш. ако кара като баба давала 5 ама...та еуфорията му приключи и ся май ще взима Х5-ца за извънградско и планина. Та така с иновациите и ИТ-тата.
  • #8
    10 rate up comment 0 rate down comment
    Петър ( преди 5 години )
    Цензурата в този сайт е като по времето на комунизма. А си гъгнал и теслата
  • #7
    9 rate up comment 2 rate down comment
    ае ( преди 5 години )
    пълен цирк - накрая ще се окаже че по най-новите стандарти само чистите електрички може да се движат по улиците. Ха! ама то няма и за 10% от хората такива, да оставин настрана че са мега скъпи.. и какво правим господа еkо-зелени-не особено умни правораздаващи? да спрем да дишаме може би е следващата еко идея?!
  • #6
    13 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Хибрида има смисъла ако се кара плавно / бабешката /, повече в града и по-бавно на магистралата.При 150 км/ч на немски аутобан Приус *** доста повече от 2-литров дизел. И върви по-малко.
  • #5
    8 rate up comment 6 rate down comment
    q ( преди 5 години )
    безсмислена конструкция, за лов на балами, обичащи да са "на върха на иновациите и модата".
  • #4
    13 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Хибрида особено плъгина има смисъл само ако караш много градско. Но за градско електричката е по-добър вариант. На извънградско пък тежката ел система пък вдига малко разхода. Като сложиш че плъг ина е поне 10к над конвенционалното и става тегаво да го предпочетеш. СЪщо ако нямаш гараж или удобна зарядна станция става безмислен. Обикновения хибрид хем е по-евтин хем не дава толкова по-лош разход.
  • #3
    16 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    МдаааКога ще затворят ТЕЦ - оветеКога ще спрат КорабитеКога ще спрат СамолетитеКога ще спрат Камионите + АвтобуситеКога ще спрат .... още толкова много големи замърсители а се занимават с еко стандарти които важат за едва около 50 страни а за останалите не