IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Скоростната кутия DSG навърши 15 години

Роботизираната трансмисия с два съединителя дебютира при VW Golf R32

Скоростната кутия DSG навърши 15 години

През 2003 г. Volkswagen стана първият производител в света, който направи автоматизирина скоростна кутия с двоен съединител (DSG) за серийни автомобили. Именно тази трансмисия откри нова ера в историята на автомобилите.

Скоростната кутия DSG навърши 15 години

Първата в света масова роботизирана скоростна кутия DSG (Direct-Shift Gearbox) с два съединителя е разработена със съвместните усилия на Volkswagen и BorgWarner. А първият сериен автомобил, на който се поставя тя, е хот-хечът VW Golf R32 с 3,2-литров двигател V6, развиващ 341 к.с. и 320 Нм въртящ момент.

Кутията с 6 предавки а DQ250 с „мокри” съединители е достъпна за R32 като опция и с нея хот-хечът ускорява по-бързо, отколкото с механичните скорости. Развиването на 100 км/ч от място отнема 6,4 секунди срещу 6,2 на версия с ръчни предавки. Разликата идва от „робота”, който благодарение на своята конструкция превключва по-бързо от човека.

Скоростната кутия DSG навърши 15 години

При този тип трансмисия всяка следваща предавка се включва автоматично, но не в процеса на превключване, а по-рано. Затова и тя се нарича преселективна. Първо се отваря единият съединител и почти едновременно се затваря втори (единият е а четните предавки, другият – за нечетните). Предимството на тази технология е, че благодарение на бързото превключване практически не се прекъсва притока на мощност от двигателя, което също помага за ускорението.

Първият „робот” DSG позволява и намаляване на разхода с 20% в сравнение с традиционния хидромеханичен автомат. В случая преселективната кутия няма хидротрансформатор и планетарни предавки, което води до по-малко загуби от вътрешното триене. Самият агрегат също е по-лек, въпреки че е доста по-сложен конструктивно. Той повтаря механичната скоростна кутия, но в случая я управлява сложна електрохидравлична система. Затова и тази кутия е по-скъпа и по-сложна за производство.

Скоростната кутия DSG навърши 15 години

Плюсовете на новата трансмисия обаче са значителни. След VW Golf R32 кутията DSG е поставена на спортното купе Audi TT 3,2, а след това започва да се внедрява и на други модели на VW Group. Тя стига дори до хиперколата до Bugatti Veyron, чийто 7-степенен агрегат е разработен съвместно с фирмата Ricardo.

Не цялата историята на DSG е толкова гладка. През 2008 г. излиза печално известният 7-степенен агрегат DQ200 със „сухи” съединителя за по-слаби мотори, разработен съвместно с компанията LuK. Тази кутия става легендарна, но не с успехите си, а с много ремонти и модернизации, на които е подложена. Тя е слабо надеждна, като по нея се повреждат почти всички основни детайли.

Скоростната кутия DSG навърши 15 години

За няколко години Volkswagen провежда много сервизни акции и променя конструкцията, за да се справи с проблемите. Въпреки това, компанията не се отказва от този тип кутии. Така през 2018 г. повече от 40% от продадените Golf-ове са с DSG, докато при Polo процентите са над 30. При T-Roc и Tiguan повече от половината закупени автомобили са с DSG, а при удължения  Tiguan Allspace – близо 90%. При Passat дялът на тази скоростна кутия е 60% за седана и 70% за комбито, а при Arteon – 80%.

В момента Volkswagen предлага 6- и 7-степенни роботизирани DSG за въртящ момент до  250 Нм (DQ200-7), 400 Нм (DQ260-6 и DQ400-6), 420 Нм (DQ381-7) и 550 Нм (DQ500-7). Има и 6-степенна хибридна скоростна кутия DSG (DQ400E-6, до 400 Нм) с вграден в нея електромотор за моделите Golf GTE и Passat GTE.

Снимки: Volkswagen

Тагове: volkswagen dsg
0 от 500
  • #24
    11 rate up comment 0 rate down comment
    GT ( преди 5 години )
    7-степенната с двукомпонентен сух съединител DSG не е надеждна. 6-скоростната DSG с мощен съединител и висок въртящ момент е надеждна, но само ако маслото и филтърът се сменят на всеки 4 години. Новата 7-степенна DSG с мокър съединител трябва да е толкова надеждна, колкото 6-степенният и работи много по-добре. 7-степенният моторен съединител s-tronic в Q5 и др. има известни проблеми.Намерено в немски форуми и преведено за Вас. Надявам се да съм помогнал на някой в следващия му избор.
  • #23
    9 rate up comment 2 rate down comment
    до: да да ( преди 5 години )
    от: ЗнаещТвърдиш, че съм лъжец?!Понеже си голям отворко искаш ли един бас ей тук пред всички да направим? Ако ти покажа фактурата за ремонта на ДСГ-то ми и цената 3500 евро за закупуването ми плащаш кутията и ремонта, който е 800 евро за смяната + 3500 евро за кутията. Ако аз не покажа фактурите ти давам 10 000 евро. Съгласен ли си да си защитиш думите!? Чакам отговор!
  • #22
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    един приятел с голф R сам си го оправи тоя дсг *** и разкара голфа за субару с тунинг. останаха му цяла шепа пружинки и джунджурийки от кутията след ремонта ама вървеше на газ до дупка - да му мисли купувача :)
  • #21
    9 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    В последните 15 години хората научиха едно нещо за DSG: Стойте далеч от тази екстра. Обикновено ФВ лъжат клиентите си и им реанимират кутиите докато изтече гаранцията, та клиентът да кихне няколко хиляди еврака за нова кутия.
  • #20
    6 rate up comment 6 rate down comment
    Факт! ( преди 5 години )
    Тоя долу дето е писал за немските "мозъци" само е забравил да добави фон Браун който всъщност е окраднал ракетните технологии от американеца Готард.Толкова за немските "мозъци"
  • #19
    3 rate up comment 6 rate down comment
    да да ( преди 5 години )
    знаещ ти си нагъл лъжец !дошо е тотален тъпан !
  • #18
    9 rate up comment 15 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Абе по-добре, да ми се развали кутията и да е без гаранция, отколкото колата ми да започне да ускорява от само себе си и да откажат спирачките, нали жълтури ?
  • #17
    25 rate up comment 9 rate down comment
    Дошо ( преди 5 години )
    Да се чете: Скоростната кутия DSG навърши 15 години и още продължава да се чупи като макарон!
  • #16
    0 rate up comment 4 rate down comment
    Мммм ( преди 5 години )
    Мемфис,я нещо се прегледай,че пишеш простотии.
  • #15
    25 rate up comment 2 rate down comment
    Стен ( преди 5 години )
    Дали някой изобщо прочете статията внимателно? Защото според написаното,6.4 сек.е по-бързо от 6.2 сек.Или престанахте да им забелязвате;)