Вход   Регистрация

Митове и истини за аутобаните в Германия

Митове и истини за аутобаните в Германия
 

Общата им дължина е над 13 000 км, мнозина смятат, че са построени от нацистите

Според широко разпространен мит, Германия дължи появата на легендарните са аутобани на Адолф Хитлер. Именно нацистите построили основните транспортни артерии на страната. А благодарение на активното строене на пътища през онези години, бил решен проблемът с безработицата. Всъщност, националсоциалистите имат връзка с аутобаните, но под формата на пиар и пропаганда.

Как се ражда този мит

Митове и истини за аутобаните в Германия

Има няколко снимки, които обикновено илюстрират мита за построяването на германските пътища от нацистите. На една от тях, подписана с думите "Пътят на Адолф Хитлер", той прави символичната първа копка на церемонията по началото на строеж на път. Все едно че дава личен пример на германския народ.

Всичко това обаче е мним образ, пропаганден трик, измислен от "мозъка" на нацистка Германия и Министър на пропагандата Йозеф Гьобелс. Единствената цел на тази внимателно добре премислена акция е да убеди германския народ, че в страната се строят пътища. Всеки път, когато някъде в Германия започва да се изгражда нещо, Гьобелс незабавно изпраща тълпи журналисти и самия Хитлер, за да може фюрерът да си направи пиар. Именно поради това, много скоро в съзнанието на германците Хитлер започва непрекъснато да бъде свързван с изграждането на аутобани.

Първите аутобани в страната

Митове и истини за аутобаните в Германия

Разбира се, аутобаните не са изобретение на Хитлер. Изграждането на първия път без светофари и кръстовища с дължина само 8,4 км започва много преди той да дойде на власт - през 1913 г. Строителството му се финансира от няколко богати германски граждани и индустриалци. Те наричат пътя с абревиатурата AVUS (Automobil-Verkehrs und Übungs-Straße, което в превод означава път за автомобилен трафик и упражнения). Отворен е за движение през 1921 година. Уви, Първата световна война попречва строителството на AVUS да бъде продължено и няколко години този идеален участък от пътя се използва главно като състезателна писта.

Класическата концепция за "аутобан" започва да се използва едва през 1932 г., когато между Кьолн и Бон е построена истински вече 20-километров участък за движение със скорост до 120 км/ч (повечето автомобили по онова време не успяват да ускорят над 60 км/ч). Инициатор на появата на този легендарен път (сега наречен A555) е Конрад Аденауер - кмет на Кьолн и бъдещ канцлер на ФРГ. Пътуването по тази магистрала е платено - 5 пфенига за 1 км за леки автомобили и 10 за камиони.

Как нацистите си приписват заслугата

Митове и истини за аутобаните в Германия

Първоначално националсоциалистите са пламенни противници на изграждането на аутобаните. Те ги наричат "пътища на богаташите" и по всякакъв начин саботират строителството им. Аргументите им звучат забавно - твърдят, че "богатите аристократи и евреите-капиталисти" печелят от строителството на платени пътища, а "обикновените хора" не се нуждаят от такива пътища. Стига се дотам, че аутобанът между Кьолн и Бон е понижен в "статут" и започва да се нарича междуселски път.

Нацистите обаче не защитават дълго време тази своя позиция. След като през 1933 г. взимат властта, осъзнават, че биха могли да използват аутобаните за своята пропаганда. Освен това "се светват", че идеално построените пътища, ще бъдат невероятно подподящи както за прехвърлянето на войски, така и за временни самолетни писти.

Кой, всъщност, построява немските аутобани

Митове и истини за аутобаните в Германия

През юни 1933 г. дошлите на власт нацисти решават активно да изграждат аутобани в цяла Германия. При това като използват проектите, които доскоро критикуват, разработени в края на 20-те и началото на 30-те години. Спешно са обявени плановете - годишно да бъдат направени не по-малко от 1000 км аутобани, а в строителството да бъдат заети 600 000 цивилни граждани.

Този факт е още един повод Хитлер да си направи пиар и той обявява, че е ликвидирал безработицата в Германия. Но, разбира се, тази пропаганда не се опира на нещо. Първо, дори в пика на изграждане на аутобаните на строителните площадки никога няма повече от 120 000 души (при 5,6 млн. безработни в страната). Второ, работниците са докарвани там на сила, въз основа на обявената от нацисти общогерманска трудова повинност.

На строителите е забранено да създават синдикати и да провеждат митинги. Те вършат всичко на ръка, без никаква техника, като работят по 60 часа седмично. И в същото време ежедневната норма за една бригада е адски голяма - 12 метра. Работниците живеят в неотопляеми бараки, силно недохранени са, често получават травми на строежите, а парите, които им плащат, дори не им стигат за хляб и вода. Поради това историците днес казват, че изграждането на всеки 4,5 км от германските аутобани струва 1 човешки живот. С укрепването на нацистката диктатура обикновените работници скоро за заменени от затворниците от концентрационните лагери, а от 1940 г. - от военнопленници.

Митове и истини за аутобаните в Германия

До 1941 г. са завършени само 3800 км аутобани. Между 1941 и 1942 г. строителството на пътища почти спира - стоманената арматура и циментът са необходими за създаването на военни укрепления и бомбоубежища. Освен това нямаше кой да използва аутобаните - много малко цивилни имат автомобили, а камионите са в ръцете на военните. Скъпо и неефективно е да се прехвърлят войски и оборудване по тези пътища, влаковете се справят много по-добре.

В края на 1943 г. строителството на аутобани е напълно спряно и поради липсата на трафик те дори са отворени за велосипедисти и пешеходци. През цялото това време обаче нацистите продължават да създават пропагандни филми и снимки, прославящи "работата" им. И, разбира се, не показват какво, всъщност, се случва.

Реклама  


Купи кола

Виж всички обяви

Коментари ( 13 )

Напиши коментар Влез

от: До долния ( преди 1 седмица )

Ако смениш адолф с господин тиква и става мило родна картинка.
Отговори
 
+5
 

Положителни: 6  Отрицателни: 1

от: Стен ( преди 1 седмица )

Само 3800 км.аутобани?Направо нищо не е...само да попитам,колко км.аутобани построиха бай Тошо и бай Боко?
Отговори
 
+15
 

Положителни: 16  Отрицателни: 1

от: JDM_Mercedes ( преди 1 седмица )

Освен магистрали, вие наясно ли сте, още колко нова инфраструктура е изградена в Германия, която, когато започва всичко това, е все още в криза ???
Болници, училища, детски градини, заводи, селското стопанство...
Народа трябва да работи и да яде, а Вемахта трябва да бъде силен.
За толкова кратко време, Германия се превръща от една рухнала държава, в най-развитата в света !
Но все пак, да не забравяме, че историята се пише от победителите.

Ein Land, ein Volk, ein Fuehrer !
Отговори
 
+16
 

Положителни: 17  Отрицателни: 1

от: JDM_Mercedes ( преди 1 седмица )

Доста измислена статия.
Социалният, икономическият и житейският прогрес, който Германия изпитва, по времето на чичо Ади, е ненадминат и до ден днешен, от нито една държава !
Магистралата между Волфсбург и Магдебург (днес наречена А2), е строена по негово време.
До ден днешен, магистралата е перфектна.
Като разбира се, е модернизирана с нови канавки, мантинели, осветление и т.н. но не е преасфалтирана.
Дори на спирките за почивка, има табели, където пише, кога е строена (1938-ма май беше).
Отговори
 
+12
 

Положителни: 12  Отрицателни: 0

от: 14/88 ( преди 1 седмица )

Ужасно тенденциозна статия, но все пак има и хора, който могат да четат между редовете.
Отговори
 
+13
 

Положителни: 14  Отрицателни: 1

от: Анонимен ( преди 1 седмица )

Най-голямото строителство на аутобани е точно по времето на Хитлер и няма как тази пропагандна и лъжлива статия да го промени. Все още има аутобани направени от нацистите, които не са пипнати до ден днешен. Не са мръднали, такова качество имат. Направени са с бетонни блокове за основа и отгоре асфалт, а под тези бетонни блокове има няколко пласта трамбовани фракции чакъл с различна големина за да могат тези пътища да се ползват от тежка военна техника каквато всъщност е била основната им цел.
Отговори
 
+16
 

Положителни: 18  Отрицателни: 2

от: до фъктнатия ( преди 1 седмица )

ако Елзас и Лотарингия са френски, то Париж е немски още от 1941г!
Отговори
 
+3
 

Положителни: 9  Отрицателни: 6

от: Факт!-тическия ... ( преди 1 седмица )

пак е прекалил с употреба на рено и ето ги трагикомичните последици!
Отговори
 
+7
 

Положителни: 9  Отрицателни: 2

от: Елита на Вермахта ( преди 1 седмица )

ЕДНА, СТРАНА, ЕДИН НАРОД, ЕДИН ФЮРЕР!

ВЕЧНА ПАМЕТ И ПОКЛОН ПРЕД ВСЯКА ЕДНО ОТ 10-ТЕ МИЛИОНА ГЕРМАНСКИ ДЕЦА ПАДНАЛИ В БИТКА ЗА СПАСЕНИЕТО НА БЪЛГАРИЯ, ГЕРМАНИЯ, ЕВРОПА и СВЕТА!

А ОТНОСНО МАГИСТРАЛИТЕ, ПИТАЙТЕ ВАТНИЦИТЕ, КОЙ ГИ Е СТРОИЛ...
Отговори
 
  0
 

Положителни: 9  Отрицателни: 9

от: Анонимен ( преди 1 седмица )

Покажи Коментара
Факт! да не си последовател на путин, умствения ти капацитет го предполага.
Отговори
 
 -6
 

Положителни: 5  Отрицателни: 11

от: Брандо ( преди 1 седмица )

Както и да се оплюват нацистите е неоспорим факт, че Германия е във небивал възход !
Отговори
 
+6
 

Положителни: 15  Отрицателни: 9

от: Kkk ( преди 1 седмица )

Точно обратното на написаното в статията. Истината е такава каквато този писарушко се опитва да каже че не е. Благодарности на нашия боен другар
Отговори
 
+9
 

Положителни: 16  Отрицателни: 7

от: Факт! ( преди 1 седмица )

Покажи Коментара
А знаете ли кое вбесява немчугите и ги кара да реват факта че Елзас и Лотарингия са френски.Точка!
Отговори
 
 -8
 

Положителни: 9  Отрицателни: 17


Избери кола


Изгодни оферти
Последен Тест Драйв




Инвестор.БГ © 2001-2014 Automedia.bg Всички права запазени | Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor.BG AD © 2001-2014 Automedia.bg All rights reserved. Contact Us | Advertising