IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как са се появили завиващите задни колела

Защо е нужна тази технология, която става все по-популярна?

Как са се появили завиващите задни колела

Има няколко начина, за да се направи един автомобил по-маневрен. Най-срещаният е да му се даде малко разстояние между двете оси, както е при оригиналния Austin Mini, но може и да се избере схема, при която завиват и четирите колела.

Как са се появили завиващите задни колела

Всъщност тази технология е на повече от 100 години, но едва сега става все по-масова, като вече се използва не само при спортни коли, но и при новите кросоувъри, а дори и при хечбек-модели. Така те стават по-стабилни, по-маневрени и по-бързи.

Създаването

Как са се появили завиващите задни колела

Няма грешка – технологията е на 111 години. Първият автомобил, при който завиват и четирите колела, се появява в Австралия. През 1907 г. братята Феликс и Норман Колдуел заедно с техния партньор Хенри Вейл основават компанията Caldwell Vale Truck & Bus Co., като регистрират на свое име патент. Той е записан в раздела „вътрешно подобряване на съединителните/подвижни механизми в транспортни средства”. Това всъщност представлява трансмисия с 4 управляеми колела, които завиват.

Как са се появили завиващите задни колела

Три години по-късно, Хенри Вейл внася някои промени в прототипа, като регистрира нов патент – „подобрено корвилно управление с усилвател при тежки селко-стопански машини и автомобили”. Това е същото щаси със завиващи колела и на двете оси, но с примитивна версия на хидроусилвател. Компанията на братята Колдуел и Вейл оцелява до 1916 г., когато е закупена от фирмата Purcell Engineering.

Германският отговор

Как са се появили завиващите задни колела

Австралийският произход на двете управляеми оси и до ден-днешен се оспорва от немците. Причината е, че през 1907 г. компанията Mercedes създава за тогавашния министър на колониите Бернхард Дернбург така наречения „Dernburg-Wagen”. Това е машина са задвижване на двете оси, с която министърът трябва да пътува из Намибия. От Dernburg-Wagen е направена само една бройка, която е най-технологичният автомобил на своето време. Неин създател е самият Пол Даймлер.

На село

Как са се появили завиващите задни колела

Пълноуправляемото шаси, както още се нарича тази технология, не се среща често при автомобилите, но бързо се разпространява при селскостопанските мащини, най-вече при тракторите. Все пак на автосалона в Лондон през 1938 г. германците представят всъдехода Mercedes-Benz W152 (на снимката). Той получава завиващи в обратна посока колела на задната ос, като е разработен за полиция, ловци и правителствени чиновници в африканските колони. Задните колела завиват в обратна на предните посока при скорост до 30 км/ч, което помага много при движение по тежък терен.

Конкурентите не спят

Как са се появили завиващите задни колела

Системата кара конкурентите на Mercedes да се замислят и повечето големи автомобилни компании започват да разработват подобни прототипи. Дори BMW създава такъв автомобил (на снимката е баварският всъдеход BMW 325), но въпреки технологията не навлиза в масово производство. Просто тя е изместена от всъдеходните машини, при които завива само едната ос – като Willys MB, например. Те са по-евтини за разработка, а и по-здрави.

Забвение

Как са се появили завиващите задни колела

След войната технологията със завиващи две оси постепенно е забравена, като се използва единствено от военните. При леките коли в продължение на 40 години почти никой не се сеща за нея. Едно от редките изключения е прототипът Audi 100, който така и не стига до серийно производство. Просто от допълнителна завиваща ос няма смисъл – в САЩ се търсят огромни седани, а в Европа и Азия – малки коли като Austin Mini, Fiat 500 или японските кей-кар. Технологията се среща и при автобуси и тролейбуси, но там историята е друга.

Възраждане

Как са се появили завиващите задни колела

По стечение на обстоятелствата автомобилните производители се сещат за системата през 80-те години. В САЩ все по-популярни стават шоута с машини „монстер-трак”, които трябва да маневрират на ограничено пространство на стадионите. В Европа - заради автомобилния спорт колите стават все по-бързи и се нуждаят от маневреност, а в Азия просто гледат към всичко ново и се опитват да го усвоят.

Японците

Как са се появили завиващите задни колела

Първият истински масов автомобил със завиващи две оси е третото поколение на Honda Prelude. Технологията се предлага като опция срещу 1500 долара, като предизвиква революция на пазара. От 1987 до 1991 г. системата е напълно механична, като работи с вал, предаващ ъгъла на завиване на волана. Той е свързан с планетарна предавка към задната ос, като тя регулира завиването на задните колела. В зависимост от ъгъла те завиват в същата посока като предните или в обратна. А през 1992 г. 4WS е компютъризирана, като е оборудвана със сензори.

Следващите стъпки

Как са се появили завиващите задни колела

През 1998 г. технологията се появява и на автомобили от други марки. Mazda внедрява пълноуправляемото шаси на моделите си MX6 и 626, а Toyota го поставя на Camry. Спортното подразделение на Peugeot оборудва със завиваща задна ос легендарното Peugeot 405 Turbo 16, с което Ари Ватанен поставя рекорд за изказване на Пайкс Пик. Неговото преминава през трасето е показано в късометражен филм, известен като „Climb Dance”.

Масово използване


Как са се появили завиващите задни колела

В началото на 90-те завиваща задна ос вече се предлага за десетки автомобили на японски марки. Основно това са спортни коли или спортни версии на съществуващи вече модели - Mitsubishi Galant и 3000 GT, Nissan 300ZX, 240SX и Skyline (със системата High Capacity Actively Controlled Steering). Немците също се пробват, като доказателство за това е BMW 850CSi с системата Active Rear Axle Kinematics.

Американците

Как са се появили завиващите задни колела

Ако не брои Dodge Stealth, който представлява копие на Mitsubishi 3000GT, в САЩ технологията с пълноуправляемо шаси е популярна само при тракторите и автобусите. В началото на XXI век  General Motors предлага на пазара Chevrolet Silverado и Suburban (както и близнаците им GMC Sierra и Yukon XL) с технология Quadrasteer, създадена от Delphi Corporation. Кормилното управление на четирите колела улеснява паркирането на огромните пикапи и всъдеходи, а също така и тегленето на големи прицепи. Системата е опция, която струва 5600 долара.

Премиум-автомобилите

Как са се появили завиващите задни колела

След 2000 г. постепенно технологията започва да се предлага като опция за всички премиум-автомобили. Тя може да се срещне на моделите на BMW и Porsche. На свой ред Nissan и до ден-днешен усъвършенства системата HICAS, която се поставя на повечето модели на Infiniti. Със завиваща задна ос могат да се похвалят също Ferrari F12tdf или GTC4Lusso. При всички тях системата се управлява от компютър, благодарение на което спортните автомобили и суперколите стават много по-маневрени в завой. И всичко това благодарение на технология, измислена за ... трактори.

Снимки: Motor

0 от 500
  • #1
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Лимонада ( преди 5 години )
    Мога да добавя:Рали изпълнението, което е прототип на Ситроен ZX, е с 4 завиващи колела.Не знам дали се брои, но на съчленените икаруси гумите на ремаркето завиваха.