През лятото президентът на САЩ Доналд Тръмп увеличи митата на вкарваните от Китай автомобили до 27,5%. Китайският лидер Си Цзинпин не му остана длъжен и вдигна митата на американските коли до 40%. Така търговската война между двете най-силни икономики в света става все по-жестока и вече взима първите си жертви.
Една от тях е шведският производител Volvo, който се оказа точно по средата на огъня, който си разменят Вашингтон и Пекин. Компанията отвори през лятото първия си завод в Щатите, но сега са принудени да променят основно плановете си и съответно започват да търпят финансови загуби.
„Ситуацията е сложна. Не искам да седя и да се усмихвам, като ви казвам, че всичко е наред. Защото, не е наред, дори напротив и от това компанията страда много. Но пък това е животът и няма какво да направим”, коментира пред Bloomberg президентът на американското подразделения на Volvo - Андерс Густафсон.
Големият проблем е новият завод в Чарлстън, в който компанията инвестира 1,1 млрд. долара. Половината от неговата продукция трябваше да се изнася за Китай, но сега това е невъзможно. Предприятието ще трябва да се съсредоточи върху пазара в САЩ, макар че произвежданото в него Volvo S60, както и досега, ще продължи да се изнася и за Европа.
В същото време произвежданите в Китай кросоувъри XC60 няма да стигат до Щатите, а само до Европа. Силно са намалени и доставките на седана S90 за САЩ, а в същото време заводът в Чарлстън трябва да намали производството на големия SUV – XC90, тъй като той няма да може да изнася за Китай.
„Трябва да направим сериозни промени и знаем как да стане това, но не сме радостни от случващото се. За щастие, разполагаме с глобална производствена структура, която ще ни позволи да маневрираме в тези тежки условия”, каза още Густафсон.
Снимки: Volvo