IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Крайно време е да се откажем от конските сили

Единицата за мощност, измислена от Джеймс Уат, отдавна воюва с другата, кръстена на него

Дойде време да се отървем от една обичана отживелица от епохата на Промишлената революция: конските сили, пише в коментар редакторът на AN Europe Кристиян Хецнер. Терминът по начало отдавна вече не съответства на реалностите, но с навлизането на електромобилите става напълно безсмислен.

  
Крайно време е да се откажем от конските сили
Автомобилните инженери отдавна презират конската сила като мерна единица. Тя съществува само заради маркетинга
  
   
Конската сила е измервателна единица за извършена работа: тоест колко енергия е нужна за преместването на определена маса на определено разстояние за определено време.

Първият проблем е, че при двигателя с вътрешно горене енергията се произвежда на място. При електромобила тя идва отвън. Примерно новият EQC, първият електромобил на Mercedes, има 402 конски сили комбинирана мощност от двата електромотора - или 300 киловата. Само че за да дадат тази мощност, те се нуждаят от енергията на 80-киловатчасовата батерия.
 
   
Крайно време е да се откажем от конските сили
  
   
Второ, конската сила дори не е една измервателна система, а две различни. Британците и американците ползват т. нар. "имперска" конска сила, или brake horse power. Тя обаче измерва мощността на двигателя, която достига до коляновия вал. Европейската, или "метрична" конска сила, измерва мощността, която достига колелата. Затова британският показател, често отбелязван като bhp, е обикновено с няколко единици по-нисък от европейския (съкращаван CV от френското cheval-vapeur, или PS - от немското pferdestaerke). Хецнер напомня красноречивия пример с Bugatti Veyron - първата кола, която трябваше да има мощност 1000 конски (но метрични) сили. Преизчислени в bhp, "конете" ставаха само 987.

Самите корени на конската сила ясно показват какъв анахронизъм е тя. Терминът е изкован от великия шотландски изобретател Джеймс Уат през втората половина на XVIII век. Но не се отличава с изумителна точност на измерването, защото за условна "единица" Уат приема, че един товарен кон в мините може да изтегли 150 килограма в шахтата при скорост 30.5 метра в минута.
  
  
Крайно време е да се откажем от конските сили
Двама исполини на Промишлената революция: Карл Вилхелм Сименс (вляво) и Джеймс Уат
 
 
Тази приблизителност никога не е допадала на инженерите и затова през 1882 Карл Вилхелм Сименс, британски учен от германски произход, предлага алтернатива - единица, която измерва преноса на енергия. Самият Сименс настоява тя да се нарече "ват", в чест на Джеймс Уат (един ват е работата, извършена, когато обектът се движи със скорост 1 метър в секунда срещу постоянна противоположна сила от 1 нютон).

Колкото и да е парадоксално, оттогава единицата, измислена от Уат, и единицата, наречена на Уат, са в непрекъсната война помежду си - поне що се отнася до широката публика. Инженерите, разбира се, предпочитат да мерят мощността в киловати (1000 вата), а не в конски сили. Защо тогава производителите на автомобили продължават да се рекламират в "коне"? Циничният отговор е - защото числото е по-голямо. Една метрична конска сила е приблизително 0.735 киловата, тоест мощността в конски сили е с около четвърт по-голямо число. Тоест още веднъж маркетингът - и лековерността на клиентите - надделяват над здравия разум.



 

0 от 500
  • #7
    10 rate up comment 1 rate down comment
    байчо ( преди 5 години )
    Амчи ний тука сме на педя, лакът, пръсти и още
  • #6
    20 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Тоест още веднъж маркетингът - и лековерността на клиентите - надделяват над здравия разум. Фолксваген съществува благодарение на това.
  • #5
    5 rate up comment 3 rate down comment
    ( преди 5 години )
  • #4
    13 rate up comment 1 rate down comment
    ElPatron ( преди 5 години )
    "brake horse power... обаче измерва мощността на двигателя, която достига до разпределителния вал. Европейската, или "метрична" конска сила, измерва мощността, която достига колелата"Тия DIN и ASA от учебника на дедо ли ги измъкна? Повече от 40 години стандартите са ISO. А пък ASA още 60-те години се прекръсти на ANSI
  • #3
    14 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Преводът както винаги е неправилен. Единицата ,,конска сила" е дна. Така че, различните според преводача конски сили са измерванията по различен начин на мощността на една кола. Естествено е да има разлика. Едното измерване е по DIN, другото е по ASA. Различни едимици има, например твърдостта се мери по Бринел, по Роквел и по Викерс - немец, американец и англичанин. Редактори специалисти в тази страница няма.
  • #2
    30 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Да наистина конската сила е една примитивна мерна единица която няма място в съвременния свят. Но вероятно ще продължим да я ползваме и в бъдещето. Трудно се отменя един наложен стандарт без значение колко глупав е той. По същата причина Американците продължават да ползват мерните единици на британската империя а те пък са наследени от римската империя.На практика никой инженер не позлва инчове, футове, паундове и други такива недоразумения.Ползват ги само обикновените американци.
  • #1
    1 rate up comment 14 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    така е всеки си го мери когато малкия е пораснал ама полза никаква *** кво стана, е кажи кво стана. Нема кинти, нема нема кинти, Скоро няма да си зимам Бентли