IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

6-цилиндровият Volvo 164 празнува половин век

Американците остават във възторг от шведското творение

6-цилиндровият Volvo 164 празнува половин век

Докато в много страни по света през 1968 г. във въздуха витае призракът на революцията, в Гьотеборг, Швеция, инженерите и дизайнерите на Volvo работят по проектирането на престижния модел Volvo 164.

6-цилиндровият Volvo 164 празнува половин век

Идеите за създаване на по-голям, по-ексклузивен модел узрява в компанията дълги години. В края на 50-те е планирано да започне производството на голям луксозен Volvo с V8 двигател и масивна вертикална облицовка на радиаторната решетка. Този проект обаче така и не е реализиран, защото проучване, проведено през 1960 г., показва, че бъдещето принадлежи на компактните машини, особено в САЩ.

6-цилиндровият Volvo 164 празнува половин век

Следващият импулс за разработването на идеята за луксозен автомобил става пускането през 1966 г. на 4-цилиндровите автомобили от серията 140. Решено е обаче в каросерията на серия 140 да се монтира редови 6-цилиндров двигател. Такава симбиоза би позволила на Volvo да създаде престижен модел в компактно тяло.

6-цилиндровият Volvo 164 празнува половин век

Главният дизайнер на компанията Ян Вилсгаард избира за основа на своето творение серийното шаси на серия 140, а предницата взаимства от експерименталния модел 358. Логото на компанията отново заема централно място в радиаторната решетка, а дизайнът му напомня за първия автомобил на марлката от 1927 г. Подобно разположение на емблемата на автомобилите на Volvo все още се използва и днес.

6-цилиндровият Volvo 164 празнува половин век

Предната част на шасито на 140 е увеличена с 10 см от линията на предното стъкло до решетката на радиатора. Тази промяна е необходима, за да се постави под капака новия 6-цилиндров двигател. Този мотор, означен като B30, има обем от 3 литра и развива мощност от 145 к.с. благодарение на два карбуратора Zenith-Stromberg.

6-цилиндровият Volvo 164 празнува половин век

През август 1968 г. в прессъобщение гордо се отбелязва, че Volvo 164 е получил автоматична скоростна кутия от немската компания ZF с компактен лост за смяна на предавките. Интериорът на новия Volvo 164 пък е доста по-привлекателен, отколкото на автомобилите от серия 140. По-специално, седалките са украсени с фина вълнена тапицерия, на пода се появяват текстилни подложки, а задният диван е оформен за двама пътници и има сгъваем подлакътник в центъра.

6-цилиндровият Volvo 164 празнува половин век

Година след началото на производството на модела 164, колата получила в базовата си конфигурация кожена тапицерия, халогенни фарове и облегалки за глава. За американския пазар, в допълнение към този набор опции, автомобилът е оборудван с тонирани електрически прозорци, електрически люк и климатик.

6-цилиндровият Volvo 164 празнува половин век

Когато американското специализирано списание Car and Driver публикува тестовете на Volvo 164 в своя брой от юли 1969 г., хората, които щяха да купят новия шведски автомобил, са описани по следния начин: "Volvo искаше да отмъкне клиентите на Buick, Oldsmobile и Mercedes, и прави точно това. Новите клиенти на компанията са професионалисти - лекари, адвокати, зъболекари... хора, които могат да си позволят нещо специално".

6-цилиндровият Volvo 164 празнува половин век

В хода на производството си Volvo 164 непрекъснато се модернизира. Например, през 1972 г. моделът получава електронна система за впръскване на горивото. За последно той се сглобява през 1975 г., а всички произведени автомобили са изнесени в САЩ. На мястото на популярния седан идва Volvo 264, чиято продукция стартира същата година.

5 малкоизвестни факти за Volvo 164

1. Само една бройка от Volvo 164 е превърната в линейка. Фирменото подразделение на компанията, което разработва специална техника, създава прототип на линейка. Автомобилът е значително по-висока и има увеличено междуосие. Той служи като основа за създаването на сериен автомобил, но вече на базата на Volvo 265.

2. Производството на Volvo 164 е преместено в град Калмар през 1974 г. Производствените технологии, използвани в новия завод на компанията, са най-модерните за времето си. Автомобилите се преместват през цеховете на специални електрифицирани платформи, които се движат по маркировки, нанесени на пода. Всяка кола е сглобяван от екип работници, които могат да извършват различни видове дейности.

3. Прототипът на луксозното купе Volvo 262C, сглобяван в Италия, е създаден на базата на модела 164. В създаването на двувратия автомобил участват майсторите от ателие Coggiola. В серийно производство колата влиза почти непроменена. Единствената значителна разлика с прототипа е предната част от модела 164.

4. Шестцилиндровият двигател B30 от Volvo 164 е използван в редица военни всъдеходи на компанията. А версията на този мотор, подготвена за катери, има три карбуратора и е произведена от Volvo Penta.

5. Италианското ателие Zagato украсява щанда си на автомобилното изложение в Женева през 1970 г. с интересно спортно купе 3000 GTZ. Под капака му се крие двигателят B30, а Volvo 164 служи като техническа база за модела. Прототипът е създаден в единствен екземпляр и се носят слухове, че е оцелял до наши дни.

Снимки: Volvo

Тагове: volvo volvo 164
0 от 500