IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

5 грешки при шофиране с автоматична скоростна кутия

Резултатът при някои от тях може да бъде фатален за агрегата

5 грешки при шофиране с автоматична скоростна кутия

Да „убиеш” автоматична скоростна кутия общо-взето не е толкова трудно. Ако използвате изброените по надолу методи определено ще постигнете успех в това. Факт е, че някои от агрегатите може и да се противопоставят на вашите действие, но в крайна сметка резултатът най-вероятно ще е един и същ. Затова ви предлагаме 5 грешки, които водят до съсипването на автоматика в колата.

Екстремен режим

5 грешки при шофиране с автоматична скоростна кутия

Честите ускорение в режим „газ до ламарината”, буксуването в снега, тегленето на тежко ремарке или друг автомобил – всичко това води до прегряване на маслото в трансмисията, което не само смазва кутията и нейните системи, но и охлажда агрегата. Разбира се, повишаването на температурата може да бъде предизвикано от запушен радиатор или понижение на маслото в помпата заради повреда, но в случая става дума за човешкия фактор, който най-често е виновен за увреждането на агрегата.

При тежки условия на експлоатация маслото в трансмисията прегрява и губи своите свойства. Ако започне да изграя, се получават сажди, които запушват хидравликата и соленоидите. При прегряване автоматикът преминава в авариен режим или направо отказва и се нуждае от ремонт.  Сиптомите за прегряло масло са специфична миризма, трудно превключване на предавките и смяна на цвета на заслото от червено към тъмно-кафяво.

Смяна на предавките преди пълно спиране

Една от най-опасните ситуации, в които попадат автоматичната скоростна кутия е когато водачът я държи в позиция D или R, но автомобилът се премества в обратна посока. Това се случва най-вече при маневриране. В случая режимът на трансмисия не отговаря на посоката на движение и агрегатът е подложен на жестоко натоварване. Затова не бива да се сменят предавките като при механична скоростна кутия. Трябва са се изчака автомобилът да спре напълно и след това да се действа със селектора.

Закъсняла смяна на маслото

5 грешки при шофиране с автоматична скоростна кутия

Все още има шофьори, които вярват, че маслото в автоматичната скоростна кутия не трябва да се сменя, тоест неговият срок на действие е такъв, какъвто има и самият агрегат. Това е огромна заблуда, която обикновено води само до едно – повреда. Периодите на смяна на маслото зависи най-вече от условията на експлоатация. При каране в града, например, процедурата трябва да се извършва по-често – на около 30 000 – 40 000 км.

Трябва да се отбележи, че закъснялата смяна на масло може да се окаже фатална и кутията да излезе от строя. Причината е ясна – старото масло просто губи свойствата си и вече не е ефективно. Образуват се мръстотия, която запушва каналите на хидравличния блок. Понякога проблемът може да бъде решен и само с доливане на масло, а не с пълната му смяна.

Недоливането на масло или съответно наливането на повече течност, често води до прегряване и по-бързо износване. В първия случай помпата на автоматичната скоростна кутия може да „глътне” въздух и това до доведе до поява на пяна в маслото. Съответно температурата се покачва, а налягането в системата пада. При сипване на повече масло ефектът е подобен.

Неправилно теглене

Тегленето на автомобил с повредена скоростна кутия може да доведе до нейното окончатено излизане от строя. Просто агрегатът ще бъде унищожен, ако системата за смазване не работи. Нейното функциониране може да бъде проверено по нивото на течност в трансмисията – ако то не пада след стартирането на двигателя, то автомобилът трябва да бъде закаран по друг начин в сервиза.

Проблем е и тегленето на автомобил с работеща автоматична скороста кутия. В този случай селекторът на трансмисията трябва да бъде в положение N, като задържително преди това трябва да се прочете и указанието на производителя за това как се действа в подобни случаи. Повечето компании залагат на една и съща стратегия – 50-50, тоест теглене на разстояние до 50 км с максимална скорост от 50 км/ч.

Включване на неутрална предавка

5 грешки при шофиране с автоматична скоростна кутия

Много шофьори на коли с автоматични скоростни кутии превключват в положение N при спиране на светофар. Това действие е доста странно, но не води до фатални последствия за агрегата. То обаче става причина за много спорове – част от водачите са на мнение, че това не е проблем, а други смятат, че по този начин кутията се уврежда.

Какво обаче казват производителите? Във Ford, например, са категорични,че двигателят не бива да работи дълго време на празни обороти в положение D и натиснат педал на газта. Тоест, добре е да се превключи на N. На свой ред от Toyota твърдят, че дългото стоене в позиция D с работещ двигател, не е фатално за трансмисията.

В крайна сметка ясно е едно – безмислено е да се мести селектора при всяко спиране. Но при голямо задръстване или например при спиране на жп-прелез, когато се чака доста време, преминаването на N или P не е забранено.

 

0 от 500
  • #21
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Георги Славчев ( преди 1 година )
    Не много квалифицирана информация.Даже неразбераемо на моменти.
  • #20
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Много полезни статии ( преди 2 години )
    Току-що придобих ново возило, автоматик, разбира се! Наистина още ме "държат" старите рефлекси от ръчната кутия, скоростния лост и *** на съединителя....Мисля да не бързам, да разуча внимателно и да пробвам някъде известно време, колкото и един мой роднина и да ме убеждава колко лесно било.....Тук чета съвсем други работи от неговите нафукани съвети! Дори стартирането и гасенето са коренно различни! Но ще му свикна с времето, както свикнах на всяка друга кола, не бива да се плаши човек.
  • #19
    15 rate up comment 1 rate down comment
    dedal ( преди 3 години )
    "хидравликата и соленоидите"Как звучи само, друго си е английското СОЛЕНОИД не е селско като българското КЛАПАН
  • #18
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Александър Власев ( преди 4 години )
    Супер - информацията ми бе много полезна !
  • #17
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Бончо Бонев ( преди 4 години )
    Та искам да попитам ,някой знае ли добър майстор ,ако се строши кутията ,просто оставам без възможност да се придвижвам. От Добрич съм. 0899048300.
  • #16
    8 rate up comment 2 rate down comment
    Бончо Бонев ( преди 4 години )
    Инвалид съм с левия крак и автоматика ми е много удобен. Излезе обаче проблем който специализираните сервизи на Фолксваген не могат да оправят, когато превключва от втора на трета - приблъсква. Сега ще се наложи да я дам на някой гаражен майстор ,да види какво и има ,и може ли да се оправи. Ходих и на специализиран сервиз за автоматични скоростни кутии във Варна. Каза ми че е дебитомер и колата нямала тяга. Абсолютна грешка ,колата върви много добре ,дебитомера е добре ,само че майсторите ,не са
  • #15
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Мария ( преди 4 години )
    При движение автоматика включва спортен и зимен режим едновременно. На какво може да се дължи ? Ситроен Ксара 1999 г. бензин1.6
  • #14
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Георги ( преди 5 години )
    Смяната на маслото е наложителна когато има цикъл "топло - студено". Като в двигателя и автоматичната скоростна кутия. При ръчните почти не се загрява маслото, затова и може да се кара много по-дълго преди смяна (въпреки че пак си губи от свойствата, но не е така фатално)
  • #13
    0 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Не слагам на N затова имам старт стоп. Няма излишно износване на двг , кутия
  • #12
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    На ръчката се сменя на около 60-80 000 но почти никой не го прави...