Комисията за защита на околната среда към Европапламента реши да въведе още по-жестоки норми на въглероден диоксид (CO2), което сериозни притесни автомобилните производители и те реагириха незабавно.
Предложението е на евродепутата от социал-демократическата партия Мириам Дали от Малта. Тя настоява за сериозно намаляване на вредните емисии още от 2021 г. Според нейната инициатива, през 2025 г. нивата на СО2 трябва да бъдат намалени с 20%, а през 2030 г. – с цели 45%.
Новите ограничения ще засегнат и лекотоварните автомобили, като средните нива ще се отнасят за цялата гама модели на всеки производител. Това означава, че ако дадена компания иска да произвежда мощни и неекологични всъдеходи, тя трябва да компенсира това с включване на малолитражки и електромобили в гамата си, за да може да постигне зададеното средно ниво.
Асоциациата на автомобилната промишленост (VDA) реагира незабавно на решението на Комисията за защита на околната среда. „Приетите решения не отчитат техническата и икономическата реалност. Комисията си поставя амбициозни цели, без да е наясно, как те ще бъдат постигнати. Още повече, че тези изисквания противоречат на задачата за увеличаване на работните места и заетостта в Европа. Подобна идея ще доведе имено до закриване на работни места”, коментира президентът на VDA – Бернхард Матис.
Експертът от Съвета за чистота на транспорта (ICCT) - Питър Мок, обаче е на мнение, че че автопроизводителите в случая шантажират властите със заплаха за закриване на работни места, тъй като подобно нещо ще се случи заради все по-голямата автоматизация на производството.
Според германски екологични организации, съкращаването на СО2 трябва да бъде още по-сериозно и през 2030 г. да состигне 75%. Те критикуват световните автомобилни производители, че са проспали техническата революция и затова продължават да развиват двигателите с вътрешно горене.
„Вместо да помагат за решаване на екологичните проблеми в света, автомобилните концерни полагат огромни усилия не да развиват нови технологии, а да се опитват да спрат по всякакъв начин бъдещите ограничения на вредните емисии”, категорични са немските еколози.
Решението на Комисията предстои да бъде одобрено от Европарламента, след което ще започнат преговори със страните-членки на ЕС, съобщава на свой ред automobilwoche.de. Това обаче ще е доста трудно, тъй като страните с развита автомобилна индустрия като Германия, Франция и Италия трудно биха приели новите условия заради страха от загуба на работни места.
Анализаторите на пазара на свой ред смятат, че възможностите пред автопроизводителите са напълно изчерпани. И ако екологичните норми станат още по–жестоки, това най-вероятно ще доведе до опити за измама с вредните емисии от страна на компаниите. А така ще се стигне до още по-сериозни скандали в индустрията.