IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Сензорните панели в колите са по-опасни от бутоните

Американски дизайнер разкрива какви са недостатъците на съвременните системи

Сензорните панели в колите са по-опасни от бутоните

С всяка иминала година бутоните и превключвателите в автомобилите стават все по-малко, а сензорните панели – повече. Американският експерт Джак Ли от компанията Connected разкрива в сайта UX Collective защо, според него, концепцията за големи тъч-скрийн екрани в съвременните коли е доста съмнително и опасно решение.

Сензорните панели в колите са по-опасни от бутоните

Идеята да изучи взаимодействието между шофьора и сензорните системи за управление идва на Ли, докато се вози в такси Tesla Model X. Водачът на електромобила прекалено се концентирал върху големия тъч-скрийн пред него, вместо да наблюдава пътя.

За да проведе изследването си, експертът и неговият екип създават специален симулатор, като канят 21 доброволци. В хода на експеримента се оказва, че заради управлението на сензорния екран шофьорът е подложен на огромен стрес. Водачът трябва да има отлична координация и да бъде непрекъснато съсредеточен, тъй като му се налага през по-голяма част от времето да гледа в екрана.

Сензорните панели в колите са по-опасни от бутоните

Изпитателите са удивени и от друг факт – шофьорите гледат в екрана, дори когато не се налага да променят нещо, тоест да го натискат. Това се обяснява с изградения у хората навик, непрекъснато да проверят смартфона си, Ситуацията коренно са променя, когато дисплеят в автомобила е изключен. Тогава водачите се съсредоточават изцяло върху пътя, но някои от тях признават, че в подобни моменти изпитват дискомфорт от отсъствието на информация на екрана.

Екипът на Джак Ли е изучил и технологията за гласово управление, която на пръв поглед би трябвало да реши именно проблема с отвличането на вниманието, като едновременно с това запази функционалността и полезната информация. Изпитателите са на мнение, че гласовият интгерфейс също не е иделното решение.

Сензорните панели в колите са по-опасни от бутоните

„Промяната на температурата в автомобила или изборът на музика с гласова команда се оказва доста трудна задача. Дори, когато им напомняме, че могат да използват гласово управление, участниците в експеримента го правят с ръка. Оказва се, че както в случаите със сензорен еран, така и сега, стресът върху тях е по-голям, тъй като трябва да се замислят как да формулират командата, която дават. А далеч по-просто е да натиснат определен бутон”, обяснява Ли.

Според изследователите, гласовото управление е оправдано само, когато се изполва като допълнителна системи. Гласовите команди са подходящи при функции, които изискват извършването на няколко последовтелни действия – търсене на конкретна песен, телефонно обаждане или вкарването на нов маршрут в навигационната система. На свой ред, простите операции са далеч по-бързи и по-безопасни.

Сензорните панели в колите са по-опасни от бутоните

Според Джак Ли, наблъсканите със сензорни дисплеи автомобили са на едно ниво с тези коли, които имат нисък рейтинг на безопасност. Експертът е категоричен, че не бива да се жертва функционалността в името на естетиката, особено когато става дума за продукти, заплашващи човешкия живот. Затова и оптималният вариант е комбинацията между двата вида механизми. При тях екранът е на нивото на очите на шофьора, а под дясната му ръка е разположен селектор, с който да управлява различинте системи. Този принцип сега се използва при моделите на Audi, BMW, Lexus, Mercedes-Benz и др.
Снимки: UX Collective

0 от 500
  • #17
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Ime ( преди 5 години )
    "А това, че не караш с навигация ела да те пусна из Европата да видиш как ще се ориентираш. В Мадрид например си жив изгубен. 100% ти гарантирам. В Берлин или Виена също. Малко се изхвърляш май!"Той дядо ти тираджията само с гоогле мапс е пътувал из Европата...
  • #16
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Ime ( преди 5 години )
    И аз ползвам мапс.ме, но не съм съвсем доволен от него. В Непал ми свърши нелоша работа, но в Португалия постоянно ми искаше да се кача на магистралата, докато аз се опитвах да карам по второклаасните крайбрежни пътища. Та и той не е много за хвалене.
  • #15
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Ime ( преди 5 години )
    Лично аз предпочитам томтом. Пътувал съм немалко из Европа и за мен има доста по- добри карти от Гармина. Проблема на разните гооглемапс и прочие е че искат постоянна интернет връзка. Вярно вече няма роуминг в Европа, но си оставаш доста зависим от обхват. Е...ако ще ръчкаш само из магистралите и големите градове става... Но някои обичаме да пътуваме наистина...
  • #14
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    освен igo има и maps.me за целия свят карти постоянно се актуализира град област държава континент целия свят е картографиран и е безплатна и работи без да генерира интернет трафик
  • #13
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Вие може да сте карали по целя свят и да го знаете на изуст, но аз предпочитам навигацията да ми подсказва накъде да карам на следващото кръстовище, кръгово и т.н., докато аз гледам останалите заблудени шнорхели по пътя дали ще ме засекът, или ще ми се залепят на багажника и далеч не на последно място, пешеходци и дупки. Навигацията е една от найдобрите екстри в автомобила. Дали афтър маркет или интегрирана - върпос на избор.
  • #12
    1 rate up comment 1 rate down comment
    до Ааа ( преди 5 години )
    Има брато ,има-Igo се нарича!
  • #11
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Ааа ( преди 5 години )
    Напротив колега. Въпреки че не съм професионален шофьор или тираджия, аз съм карал със автомобил из цяла Европа. Пътя Англия - България съм го минавал със автомобил 5 пъти и двете посоки. Във самата Англия съм обикалял почти всички големи градове. Обикалял съм много и по магистралите във Франция и Германия, Австрия..... Така че имам доста опит. Винаги съм ползвал Гармин и досега не съм имал никакви проблеми. Сега ползвам най новия модел Garmin Drive и за мен по добро от това няма.
  • #10
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Имам още 2 Гармина по-нови. Непрекъснато ми задават доста обиколни маршрути. Пълна скръб са бих казал. Смартфона е 100 пъти по-добър. Има доста навигационни програмки, които са по-добри и се обновяват непрекъснато. Да не говорим, че гугъл мапса и той не е никак лош вариант и се актуализира всеки ден.А това, че не караш с навигация ела да те пусна из Европата да видиш как ще се ориентираш. В Мадрид например си жив изгубен. 100% ти гарантирам. В Берлин или Виена също. Малко се изхвърляш май!
  • #9
    3 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Стига дрънка глупости за Гармина ве ий! От 10 г. Гармин!?!?! Ти в ред ли си? Искаш ли да ти подаря един такъв да видим колко е добър. Първо батерията му е скапана. Трябва да го заредиш напълно и тогава да го включиш. После картите са страшно остарели, процесорът и системата са супер бавни. Софтуера забива от време на време, няма слот за допълнителна памет а памета на навигацията е малка и новите карти не се побират. Толкова за Гармин. А обновлението на новите е 100+евро
  • #8
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Смешното е че дори най простата навигация на Гармин дето е модел от преди 10 години и струва 150-200 лева работи по добре от системите на 90% от най новите коли.Да наистина някой от новите системи ИЗГЛЕЖДАТ много хубаво, имат реалистични 3д режими със гоогле мапс и др екстри но пак са трудни и неудобни за работа.Гармина си го залепваш на стъклото където си искаш. Показва ти всичко необходимо без излишни глупости. Не като тия огломни екрани които ти отвличат вниманието.