Вход   Регистрация

Защо тепърва ще падат още пътни мостове?

Защо тепърва ще падат още пътни мостове?
 

Занемарена поддръжка, понижени инженерни стандарти и драстично пораснало натоварване се крият зад трагедията в Генуа

Според един стар афоризъм инфраструктурата е всичко онова, което не забелязваме, докато не се срути. Трагедията с пропадналия виадукт "Моранди" край Генуа, както и рухналата по-рано платформа в испанския град Виго в разгара на музикален фестивал, отново насочи вниманието към проблема. Щом подобни беди се случват в развити западноевропейски страни с относително строг строителен надзор и контрол, какво остава за развиващите се страни? Мнозина експерти твърдят, че подобни нещастия тепърва ще зачестяват заради два основни фактора: непрекъснато растящото натоварване на съоръженията, от една страна, и все по-повърхностната им поддръжка.

Защо тепърва може да падат още пътни мостове?
Рухналият виадукт "Моранди" в Генуа, снимки на Генуезката пожарна служба

Самият подход към строителството на съоръжения от типа на мостове и надлези се е променил значително в сравнение с края на XIX и зората на XX век. В онази епоха, в която обществото тепърва е трябвало да бъде убедено в безопасността на новите технологии, инженерите залагали огромни резерви от издръжливост при проектирането. Постепенно обаче строителството на подобни проекти станало тривиален бизнес, в който всеки изпълнител се стреми да намали разходите, за да увеличи печалбата си.

Защо тепърва може да падат още пътни мостове?

В същото време обаче днес натоварването на пътищата е несравнимо с онова в средата на миналия век, когато е правен мостът "Моранди". Градското население в Европа се е утроило; броят на автомобилите по пътищата е десетки пъти по-голям. Самите автомобили са с драстично увеличено тегло. Не става дума само за тировете с висок тонаж, но дори и за леките коли: през 60-те един нормален компактен семеен автомобил е тежал към 700-800 килограма. Днес, особено с нарастващата мания по кросоувъри и SUV, средното му тегло е над тон и половина.

И накрая опираме до чисто психологическите причини. Наистина сме свикнали да приемаме инфраструктурата за даденост. Но по-голямата част от нея, строена след Втората световна война, е достигнала възраст, в която умората на използваните материали проличава. В същото време поддръжката на стари съоръжения не е особено атрактивна. Строителните компании печелят доста повече от ново строителство, отколкото от кърпежи по старото; за политиците носи дивидент да се похвалят с нови проекти, но никой няма да им ръкопляска, че поддържат вече съществуващите.


Защо тепърва може да падат още пътни мостове?
Ремонтът на виадуктите по магистрала "Тракия", снимка на АПИ

Впрочем в България спокойно можеше да се случи трагедия като тази с моста "Моранди". Големите виадукти по магистралите "Тракия" и "Хемус" бяха оставени без адекватна поддръжка в продължение на десетилетия. За щастие преди няколко години различни организации биха тревога за опасното им състояние и бяха извършени спешни ремонти. С какво качество, времето ще покаже. Но при всички случаи това е по-добрият подход, отколкото да чакаш инфраструктурата да рухне, за да се сетиш за нея.
 

Реклама  


Купи кола

  • Hyundai Getz 1,4i-Automat

    5666 лв.

    дата на произв. - август , 2008 г., пробег - 74000, С.к - Автоматична, цвят - Светло син

  • Citroen Berlingo 1,6 HDI

    4789 лв.

    дата на произв. - февруари , 2006 г., пробег - 129000, С.к - Ръчна, цвят - Светло син

  • Peugeot 206 1,6HDI

    3650 лв.

    дата на произв. - април , 2004 г., пробег - 0, С.к - Ръчна, цвят - Сив

  • Opel Zafira 1.8I лизинг

    3600 лв.

    дата на произв. - декември , 2001 г., пробег - 169999, С.к - Ръчна, цвят - Сив

  • Mercedes-Benz S 500 Внос Швейцария

    20500 лв.

    дата на произв. - февруари , 2007 г., пробег - 189000, С.к - Автоматична, цвят - Черен

  • BMW 318 CI

    7500 лв.

    дата на произв. - януари , 2004 г., пробег - 210000, С.к - Ръчна, цвят - Черен

Виж всички обяви

Коментари ( 5 )

Напиши коментар Влез

от: до de ( преди 4 седмици )

Мостовете по Козница ги ремонтираха преди няколко години.
Отговори
 
+4
 

Положителни: 4  Отрицателни: 0

от: Анонимен ( преди 4 седмици )

Тоя Берлускони ги съсипа ей!
Отговори
 
  0
 

Положителни: 2  Отрицателни: 2

от: de ( преди 4 седмици )

"особено с нарастващата мания по кросоувъри и SUV, средното му тегло е над тон и половина."
мда..
замислих се покрай този мост, за мостовете на козница и тези по магистралите.. някои не ка ремонтирани скоро.
Иначе се правят неща, не е като да се прибират едни пари и нищо да няма после, но винаги може и по-добре.
Отговори
 
+1
 

Положителни: 2  Отрицателни: 1

от: Анонимен ( преди 4 седмици )

Добра е статията и наистина е погледнато от различни ъгли, ама айде без благодарим ти, Бойко, а :D в добрия случай са си свършили работата, която е трябвало да свършат дори по-рано. В лошия едни близки фирми са лапнали, щото от пътни проекти се краде най-лесно в БГ
Отговори
 
+3
 

Положителни: 7  Отрицателни: 4

от: Гражданин ( преди 1 месец )

Отлична статия и анализ на проблема от всичките му страни, браво!
Благодаря ти, Бойко, че спести жертви на България и мир на праха на онези в Италия.
Отговори
 
+3
 

Положителни: 9  Отрицателни: 6


Избери кола


Изгодни оферти
Последен Тест Драйв




Инвестор.БГ © 2001-2014 Automedia.bg Всички права запазени | Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor.BG AD © 2001-2014 Automedia.bg All rights reserved. Contact Us | Advertising