IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

BMW M8: невидимата акула

Историята на една суперкола, която така и не се появи

BMW M8: невидимата акула

През ноември BMW стартира продажбите на новия си флагман – купето от 8-ма серия. Тоова става близо 20 години след края на производството на „осмицата” с индекс Е31. Вече се знае, че скоро ще се появи и екстремна версия М8 с 4,4-литров V8 битурбо, който ще развива над 600 к.с. Състезателната версия на тази кола по-рано тази година участва в „24 часа на Льо Ман”.

BMW M8: невидимата акула

Малцина обаче знаят, че при първото поколение на BMW 8-Series също имаше версия на М8, която беше далеч по-радикална от сегашната. За нея подразделението BMW Motorsport проектира уникален V12 мотор с обем 6,1 литра, заради който са напълно преработени шасито и каросерията на колата. Направен е дори тестови прототип, но в крайна сметка тази машината така и не се появява на пазара.

В началото на 90-те години няколко немски издание публикуват качествени „шпионски” снимки на колата, но от BMW категорично откричат съществуването на подобен проект. Едва през 2010 г. – точно 20 г. след направата на единственото BMW M8, компанията го показва на малка група журналисти. А наскоро изданието Jalopnik получава от архива на баварците снимки на автомобила, които са направени през 1990 г. и не са били публикувани по-рано.

BMW M8: невидимата акула

През 1989 г. баварците стартират производството на модела 850i, който изглежда като пришълец от бъдещето. Той притежава всичко, за което може да се мечтае, като дизайнът на Клаус Капиц действително е забележителен. Колата разполага със специално шаси с многоточково задно окачване, впечатляващ интериор на 4-местния салон и най-модерните за времето си електронни системи.

Има обаче и един недостатък – не е нито бърза, нито спортна. Двигателя – 5,0-литров V12, работи доста плавно и тихо, но развива едва 300 к.с. Това е само с 14 к.с. повече от 6-цилиндровия мотор, поставян на BMW 635 CSi. Отчитайки теглото от 1790 кг., „осмицата” отстъпва на „шестицата” при пътно поведение. Но в крайна сметка 850i не е правен като суперкола. Такава трябва да стане BMW M8.

BMW M8: невидимата акула

За целта „осмицата” е подложена на диета. Салонът е преправен, като остава само с две места. Предните луксозни седалки са замени със състезателни, които са по-тесни. Максимално е опростена климатичната система, а вратите са направени от карбон – нещо, което по това време се използва само при суперскъпи коли от рода на Ferrari F40 и Porsche 959.

Променено е и окачването, като стоманените елементи по него са заменени с алуминиеви. Всичко това има една цел – намаляване на теглото, като в крайна сметка инженерите на BMW Motorsport успявата да премахнат около 300 кг. Така колата тежи 1500 кг., но в същото време каросерията е преправена, като е добавена отсъстващата при оригиналната 8-Series средна стойка.

BMW M8: невидимата акула

Разликите във външния вид не са големи, но за сметка на това са функционални. Поставен е нов преден спойлер, чиято цел е подобряване на притока на въздух в моторния отсек и към спирачките. Във въздухозаборниците през задните колела да скрити маслените радиатора и задния редуктор. Премахнати са излизащите фарове, което се налага заради поставянето на въздушни филтри под капака.

Най-голямата разлика обаче си остава уникалният двигател. В продължене на 20 години – времето, в което се произвежда 8-Series, на автомобилите от нея се поставят V8 и V12 мотори от четири семейство. Първият е V12 M70 (и неговият спортен вариант S70), който след това е заменен от V12 M72. За по-слабите версии се предлагат V8 V8 M60 и M62. Всички V12 двигател се отличават с консервативната си конструкция с един разпределителен вал и два клапана на цилиндър, което не позволява увеличение на мощността.

BMW M8: невидимата акула

Всичко това води до създаването на специален мотор S70/1, в чиято основа е M70. Екипът от инженерите на легендарния Паул Роше успява да увеличи обема до 6064 куб. см, като поставя два разпределителни вала и четири клапана на цилъндър. Поставени е нова изпускателна система – подобна на тези, които се използват от състезателните коли на баварците или от другите атмосферни мотори BMW Motorsport. Скоростната кутия е 6-степенна, механична.

Мощността на двигателя достига 520-550 к.с., което означава, че ако M8 с подобни показатели беше излязло е на пазара през 1993-1994 г., то би се конкурирало успешно с някои от най-мощните и най-бързи суперколи от това време - Ferrari F40 развива 478 к.с., а  Lamborghini Diablo - 482 к. Единствено Bugatti EB110 е по-напред (560-612 к.с.).

BMW M8: невидимата акула

Офциални данни за динамиката на BMW M8, разбира се, няма. Може единствено да се опрем на факта, че купето 8-Series, доработено от ателието Alpina – B12 5.7, при мощност 416 к.с. развива 300 км/ч. Това показва, че М8 вероятно би вдигнало около 320 км/ч.

В крайна BMW M8 е напълно готово за серийно производство, но ръководството на компанията не дава „зелена светлина” на проекта. Вмество това е решено да се пусне в серия далеч по-простото BMW 850 CSi. Неговият двигател също е проектиран от BMW Motorsport, но не е толкова сложен. Обемът на V12 мотора с индекс S70B56 е увеличен до 5,6 литра, като са запазени двата клапана на цилиндъра. Мощността достига 380 к.с., като агрегатът се комбинира само с механична скоростна кутия.

Подобно решение всъщност се оказва правилно, тъй като цялата осма серия е търговски провал. За 10 години на производство – от 1989 до 1999 г., са продадени 30 621 коли, като на версията BMW 850 CSi се падат 1510. Така тя е един от най-редките модели на BMW Motorsport в историята.

BMW M8: невидимата акула

Има и още един мит около BMW M8, който трябва да бъде разбит. Мнозина смятат, че под капака на опитния образец на модела е поставен същия двигател, на който разчита и суперколата McLaren F1. Двата мотора действително имат един и същи работен обем – 6064 куб. см, както и почти еднакви индекси -  S70/1 на BMW M8 и S70/2 на McLaren. Всъщност обаче това са напълно различни агрегати.

През 1990 г. главният инженер на BMW Motorsport Паул Роше действително се среща с конструктора на McLaren F1 - Гордън Мъри, с който са близки приятели и са работили заедно над болидите на Brabham във Формула 1. Срещата се провежда в Мюнхен, като на нея присъства и шефът на McLaren по това време Рон Денис. На нея Роше им предлага да използат 48-клапановия двигател S70/1, но според Мъри той е твърде голям и тежък.

„Трябва ни двигател с голям работен обем и минимално възможен размер (не повече от 600 мм дължина), с обороти до 7500, мощност над 550 к.с. и тегло до 250 кг. Трябва да има здрав блок, за да изпълнява носещи функции и сух картер за високи натоварвания”, обяснява Мъри, на което Роше отговаря просто и кратко: „Ще направим нов мотор”-

Така при финалната версия на двигателя за McLaren F1 мощността е увеличена до 627 к.с., дължината е именно 600 мм, но теглото леко превишава определена норма – 264 кг. Гордън Мъри обаче преглъща този факт, тъй като получава 14% увеличение на мощността. А на 14 март 1992 г. е произведен именно първият BMW S70/2, който е предаден на McLaren за тестове на проттотип на F1.

BMW M8: невидимата акула

След това  BMW Motorsport подготовя и двигател S70/3 за състезателната версия McLaren F1 GTR, която печели „24 часа на Льо Ман” през 1995 г. На неговата база по-късно е създаден и моторът P75 за прототипа BMW V12 LMR, който също участва в легендарното състезание.

Снимки: BMW Motorsport
 

Тагове: bmw m8 bmw 8-series
0 от 500
  • #15
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Валери ( преди 4 години )
    Пич запознат си много добре май а. Ама ходи си върни дипломата че такива журналисти като теб *** майката на всичко, първо версията М в 8-*** серия има може да провериш в ауто скаут там дори са няколко варианта а аз ти го оспорвам защото братовчед ми имаше точно м-ка така че няма шанс да ме обедиш в обратното а по въпроса с тази която я показваш тя е вариант льо ман или тъй наречената M-GT сега вече си образован но спирам до тук щото за такава информация се плаща а ти си беден сори ама е факт
  • #14
    4 rate up comment 6 rate down comment
    Елита на Вермахта ( преди 5 години )
    Ми провал е та. Как няма да е провал. Не ги карат много... Естествено, че е провал... Ние сме всички сме един огромен провал де, цялата нация, цялото население в територията. *** на Европа кво да се прави...
  • #13
    9 rate up comment 4 rate down comment
    fan. ( преди 5 години )
    Нали вчера писахте (копирахте от някъде), че е31 е "четериврато купе"? Какво стана ? И как може да наречете тази кола "провал"!??!!? Провал сте ВИЕ , не само като сайт! Явно нямате представа каква е била цената на времето?Това е причината да се продадат САМО 30 621 бройки! През 1993 година цената на базов модел е била 149 300 марки за 850i ,а за 850CSI 181 600! Колко ли би струвало едно М8 ?!Със сигурност над 200к.Значи ли,че едно Бугати е провал понеже са продадени само 2хиляди (примерно)???
  • #12
    7 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    питащия ти как мислиш се разглобява двигател това да не конструктор лего а за да го сглобиш трябва да си нещо като многоръката шива и да си прочел терабайти с информация с хале и оборудване стендове и инструменти за милиони евро то и затова автопарка в българия е в такива състояние всеки отворил в гаража и сменя разглобява сглобява на принципа проба грешка и после бате ела да видиш как върви на трета
  • #11
    14 rate up comment 4 rate down comment
    D[V01D] ( преди 5 години )
    @Анонимните хейтъри: Споко, пичове. Те сега същите тия тъмни, нагли, невъзпитани фенове от малките селца, сега се качиха масово на една марка с емблема на две WC-та. Както казва Дж. Кларксън: Добре, че *** каращи БМВ минаха на Ауди, че да могат истинските фенове отново да почнат да си ги карат спокойно. ;)
  • #10
    10 rate up comment 7 rate down comment
    Хаяско ( преди 5 години )
    долното космическо хейтърче,..сподели с аудиторията,колко си годишно,колко двиателя разглоби досега сам, и сглоби.Колко автомобила смени..Колко закупи нови ти! собственоджобно..БМВ това са могли в ония годино това са направили..хайде сега ти ни покажи какво можеш :) Иначе леко смешничко ще е нали разбираш.
  • #9
    13 rate up comment 7 rate down comment
    Елита на Вермахта ( преди 5 години )
    Уникално е и само за ценители преди 14 години имах щастието да се возя в такова беше може би единственото в България. BMW - Sheer driving pleasure !
  • #8
    18 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Искам едно такова БМВ!
  • #7
    13 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    класика черен панталон бели чорапи шарена копринена ризка и бмв
  • #6
    27 rate up comment 4 rate down comment
    мирон ( преди 5 години )
    Харесва ми да виждам такива хубави и смислени статии. Адмирации кьм автора.