IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

5 неща, които можем да вземем от шофьорите в Европа

Липсата на толерантност и на желание за спазване на правилата са големият проблем

5 неща, които можем да вземем от шофьорите в Европа

Шофьорската култура при по-голяма част от българите е на ниво, което е далеч от идеалното. А основата причина е липсата на желание да се спазват негласни правила, които активно се използват в Западна Европа. Може да шофираш цял месец в страни от континента и да не попаднеш в рискова ситуация, докато у нас само за едно пътуване до работа сутрин това вероятно ще ти се сучи няколко пъти.

Неспазвването на правилата на движение в комбинация с желанието да се докажеш на пътя често стават причини за тежки инциденти, при които загиват хора. И вместо да направим пътуването си по-леко и приятно, то често се превръща в състезание по оцеляване на пътя. Ето 5 неща, които можем да заемем от шофьорите в Западна Европа. Те със сигурност ще помогнат, стига да се изпълняват.

Спазване на дистанция


5 неща, които можем да вземем от шофьорите в Европа

Голям брой шофьори у нас нямат желание да правят подобно нещо, като няма значение дали се движат в градския трафик или на извънградски шосета и дори магистрали, където скоростта е по-висока. За някои от тях нямат значение дори метеорологичните условия.

Не трябва да си особено мъдър, за да се сетиш какво се случва при рязко спиране. В Европа шофьорите не се притесняват от това, тъй като предварително са оставили достатъчно място от движещото се пред тях превозно средство. Това позволява да се избегне сблъсък, дори човекът зад волана да не внимава. Подобно действие помага и при ускорение, като прави движението по плавно и пречи за получаване на задръствания.

Използване на аварийните светлини

5 неща, които можем да вземем от шофьорите в Европа

У нас аварийните светлини се използват в три случая. Първият е при повреда или пътно-транспортно произшествие. Вторият – когато трябва да паркира колата на непозволено място с обяснението „аз само за малко”. И трето – когато трябва да се извърши някаква непозволена маневра, най-вече престрояване.

Аварийните светлини са много полезни при внезапно или интензивно спиране, например при образувано задръстване. По този начин шофьорът отзад получава предупредителен сигнал и има време да реагира. Има обаче много водачи, които не си правят труда да натиснат бутона, разположен на централната консола. Понякога това е заради липсата на бърза реакция. Или пък заради това, че не ги интересува какво се случва извън техния автомобил.

Хубавото в случая е, че голяма част от съвременните автомобили са оборудвани с функция, при която аварийните светлини се активират при внезапно натискане на спирачката.

Престрояване

5 неща, които можем да вземем от шофьорите в Европа

Шофьорите на запад реагират много бързо, когато им се наложи да се престроят внезапно заради ремонт на пътя или заради някакво друго препятствие. Когато се стигне до такава ситуация, те получават помощ от движешите се до тях, които ги пропускат. У нас често подобна ситуация става игра на нерви – опитваш се да се престроиш надясно, например, но не си убеден, дали колегата ти ще те пусне.

Важна роля в случая, освен вежливостта и желанието да улесниш останалите на пътя, важна роля играе и спазването на дистанция. Когато има достатъчно пространство между автомобилите, подобна маневра се получава много лесно. И което е най-важното – не се налага рязко спиране и колоната проължава да се движи плавно.

Лента за аварийните служби

Оставяне на свободен коридор по скоростните шосета и магистралите е единственият начин аварийните служби бързо да достигнат до местропроизшествието и съответно да окажат помощ на пострадалите. При последните катастрофи, особено на магистрала „Тракия”, се видя, че българинът не е готов за подобно нещо. Движението в аварийна лента е строго забранено, но винаги се намират тарикати, на които не им се чака (дори при катастрофа) и гледат да се измъкнат.



В държавите на Запад това не е така. Аварийната лента на магистралата е аварийна и никой не си помисля да кара в нея, защото глобите са огромни. При шосета с две ленти пък действа друга правило при инцидента – при катастрофа автомобилите в двете ленти се изнасят плътно вляво и вдясно, което съответно дава проход за колите на полицията, пожарната и „Бърза помощ”.

Звуков сигнал

5 неща, които можем да вземем от шофьорите в Европа

Всъщност в България напоследък се забелязва подобрение в тази насока, въпреки че все още има какво да се желае, тъй като все още се чуват клаксони, особено при движение в трафика. В същото време, в Европа е тихо. Можеш да минеш през терииторията на цяла държава и да не чуеш нито веднъж клаксон. Европейците няма да ти сигнализират, ако се забавиш при тръгване на светофар, но пък ако това стане у нас, със сигурност няма да си се размине.

Все пак трябва да признаем, че някои водачи са доста бавни и понякога трябва да им се припомни, че трябва да тръгнат и да отпушат движението. Но като цяло, клаксонът продължава да е сред основните „оръжия” на шофьорите у нас.

0 от 500
  • #17
    9 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Абе същественото в случая е че трябват камери. много камери и дори задължителни видеорегистратори във всяко мпсХората станаха нетолерантни заради селските тарикати със скъпи..и не толкова коли които за да минат пред 2 коли в колоната ще вдигнат нервите на 200. С това трябва да се борят тея които трябва. Знаем на кои кръстовища през минута стават пререждания от съседна лента... ми сложете камери и наказание от 200 лева на всяко
  • #16
    1 rate up comment 1 rate down comment
    fan. ( преди 5 години )
    А вие можете ли да пишете ГРАМОТНО?!?!?! Онзи ден четем за " ниЗко профилни гуми" , а днес разбираме , че в колите има "централна конСола"!?!?! По темата , понеже съм в Германия- тук най-често , което ми се случва е да ми отнемат предимството и да ми вдигат ръка за извинение- примернио , огато съм в кръгово движение и се 'стрелкат" пред мен без да ме изчакат или на кръстовище , което не е регулирано с пътни знаци! не всичко им е наред и на западните шофьори.
  • #15
    7 rate up comment 0 rate down comment
    DeadFox ( преди 5 години )
    Болна тема, наистина проблема ни е тарикатлъкът на дребно. Пътувам доста по 120 км на ден поне. Мигачите на повечето им са вързани за електромера в къщи, а един мигач спестява много нерви и да не говорим за ситуации. Спазването на дистанция да не говорим, карам си с 130-40 по магистрала и *** ми кара на 10 м. зад мен без да ме изпреварва и грам идея си няма, че изминава по около 40 м/сек.
  • #14
    1 rate up comment 1 rate down comment
    до: none ( преди 5 години )
    Ти май си с купените книжки, ако изобщо имаш такава. Това, което прочетох ми е достатъчно да го разбера:Другият проблем е че трябва да се въведат минимални задължителни скорости за всяко платно на автомагистрала (както е в Германия например).Явно не правиш разлика между платно и лента! При това положение няма начин да имаш книжка по редовен начин.Другата простотия е, че в Германия имало минимална задължителна скорост във всяка ЛЕНТА(не платно). Такова нещо НЯМА и не си измисляй простотии!
  • #13
    8 rate up comment 0 rate down comment
    v-1 ( преди 5 години )
    И аз на такива тарикати им правя забележки, но винаги си имам едно на ум.А полицията, ако и бутнеш няякой лев от потърпевш, може да те изкара и виновен за ПТП.Но едно е сигурно, докато самите хора не разберат, че трябва да се уважават на пътя и да се отнасят с другите от движението, както бих искали те да се отнасят с тях, нищо няма да се промени... И това е най-тъжният факт.
  • #12
    7 rate up comment 0 rate down comment
    Wane ( преди 5 години )
    v-1, разбирам. Аз понеже не търпя когато съм там и няколко пъти разни тарикати след клаксон/святкане/забележка са слизали уж да ме бият. По-плахите хора е нормално да се страхуват, ама това положение е много тъжно. Жалко и че пътна полиция блее.
  • #11
    17 rate up comment 1 rate down comment
    v-1 ( преди 5 години )
    До Wane:Съгласен съм с теб, колега, само имам един коментар. Търпим ги е БГ такива нарушители, защото тук може някой буквално да те убие, че си го освиркал или погледанл на криво, защото е нарушил правилника за движение. Тук няма закони и нормалният човек го е страх да прави забележки, а в същото време като гледа какво правят джигитие и той да не остане по-назад и той се "изхитря" и нарушава правилта, пак по същата причина - няма закони. И така положението деградира все повече с годините.
  • #10
    13 rate up comment 1 rate down comment
    Wane ( преди 5 години )
    И малко се отнесох с писането, че ми е болна тема, но например това, че не се ползвали толкова клаксони в З Европа сигурно е вярно, но причината е не друга, а че има по-малко нарушители. В Холандия, където живея в момента, в 95% от случаите ако някой направи умишлено нарушение (отнеме ти предимството или нагло се изръга) го освиркват достатъчно яко,за да му стане неудобно. В БГ такива си ги търпим, а не трябва.
  • #9
    16 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Подобрило се е положението в БГ сравнено с преди 10 години, но разликата е, че сега има много повече коли. Едни 80% от шофьорите си карат нормално, но останалите правят идиотщини през цялото време и изглежда, че всички карат лошо.
  • #8
    25 rate up comment 2 rate down comment
    Wane ( преди 5 години )
    Лично за мен шофирането в БГ е АД, масово престрояване без мигачи, масово паркиране къде ти падне, ама на "аварийки", масово паркиране и в насрещното, че и си държат пуснати фаровете с което заслепяват (десния свети по-високо), масово неспазване на маркировката и неадекватни предреждания и т.н. Не толерантност е нужна, а уважение между хората. И в цивилизованата част на Европа има неадекватни шофьори, но лично аз мноого рядко се изнервям там. В БГ няма излизане с колата, което да не ме подлуди