Един от анализаторите на британското списание Car, Гавин Грийн, повдигна още през пролетта въпроса защо дизайнерите на електромобилите предлагат форми и концепции, които сякаш идват от 80-те години. И се оказа, че голяма част от участниците в анкетата, организирана от изданието, са на мнение, че електромобилите, стигнали до серийно производство трябва да са с по-смел и интересен дизайн. С други думи, не трябва да имат нищо общо с първото поколение на Nissan Leaf.
В по-голямата част от случаите, обясни Грийн, електромобилите са клонинги на колите с двигател с вътрешно горене, което не им позволява да използват предимствата на електрическото задвижване. Изключенията като Tesla или някои малки компании, които работят в посока създаване на суперелектромобили, са повече от интересни.
И подобен боязлив подход не се случва за първи път. Историята на автомобилостроенето сочи, че преди повече от 100 години, когато се появяват първите бензинови коли, те на практика са клонинги на формата на транспорт, която наследяват: каретите, теглени от коне. В случая, карети, но вече без коне. Всички сме виждали снимките на първите коли с големи колела, каросерия тип фургон, висока позиция на седене, за да се вижда добре над гърба на конете и т.н.
Но в началото на XXI век е трудно да се приеме подобно боязливо поведение на дизайнерите, все пак не сме края на XIX век, откогато е примерът с каретите. А някои компромиси са повече от показателни. И днес се появяват концепти с арматурни табла, които служат повече за разхищение на пространство, особено при луксозните лимузини, където става въпрос за скъпа дървена апликация.
Сър Алек Исигонис се отказа от този вид арматурно табло при създаването на Mini, а развитието на автомобилните технологии вече доказа, че подобно решение не е необходимо. Проблемът е, че първите автомобили и дизайнът им имат нужда от няколко десетилетия, за да скъсат с каретите. Електромобилите и техните създатели не разполагат с това време.
„Това е най-вълнуващият проект, по който съм работил в последните 40 години, откакто се занимавам с автомобилен дизайн – призна Йън Калъм за Jaguar I-Pace. – Това е нов Jaguar, за нова ера. За мен това е най-важният модел на Jaguar от създаването на E-Type.”
Възможността да се „пакетират” най-важните механични компоненти на електромобила плюс батериите в пода, дава много предимства – от нисък център на тежестта до варианти за по-различен дизайн. Вече не се налага колата да има голям двигателен отсек, висока предница и т.н.
Калъм и екипът му не приемат тези идеи и са се опитали да превърнат I-Pace в еволюция на концепция на автомобил с двигател, разположен пред задния мост – поне отвън да изглежда така. Електромобилите имат по-скромни нужди от бензиновите и дизеловите коли, когато става въпрос за охлаждане, което пък както знаете се отразява на формите, т.е те могат да са по-агресивни и колата да е с по-добра аеродинамика.
Но Tesla Model 3 е добра илюстрация за това как се развива мисленето на дизайнерите в тази посока. Някои от съвременните електромобили, които са създадени от нулата с идеята, че ще се са с електрическо задвижване – като Model S на Tesla, Renault Zoe и второто поколение на Nissan Leaf, все още не илюстрират напълно смелия дизайн, който потребителите очакват, въпреки че са на светлинни години от електрическите версии на бензинови/дизелови модели с ново задвижване. Но поне посоката вече е различна и каретите ще останат далечен спомен.