IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Автогол ли са автомобилните мита на Тръмп?

Германските производители, които са в прицела на президента, всъщност са по-малко застрашени от американските

Автогол ли са автомобилните мита на Тръмп?

Ако ви трябва илюстрация за състоянието на обърканост, което все повече владее човечеството в ерата на неограничената информация, трябва просто да видите репортажа на CBS от завода на Harley-Davidson в градчето Меномони Фолс, в щата Уисконсин.

Автогол ли са автомобилните мита на Тръмп?
Harley-Davidson, която по време на предизборната кампания Тръмп сочеше за образец, сега се оказа от обратната страна на президентския гняв. Снимки SHUTTERSTOCK

ЕМБЛЕМАТИЧНИЯТ ПРОИЗВОДИТЕЛ на мотоциклети неочаквано се оказа в самия епицентър на започнатата от Доналд Тръмп търговска война. В миналото компанията бе сочена от президента като образец за смел, борбен и патриотичен бизнес, който успява да оцелее на американска земя въпреки неправдите на глобалната търговия (Тръмп тогава удобно пропускаше факта, че Halrey отдавна е изнесъл част от производството си в Тайланд, Индия и Бразилия).
Но сега Harley изведнъж се оказа от погрешната страна на президентския гняв, защото обяви, че може да изнесе част от производството си в Европа, за да избегне предвидените от Европейския съюз мита върху американски мотоциклети. Те на свой ред бяха родени от решението на Тръмп да обложи вноса на алуминий и стомана от Европа.

ТРЪМП, РАЗБИРА СЕ, НЕ РЕАГИРА добре на това "предателство". В един от знаменитите си туитове президентът писа, че Harley Davidson "никога не може да бъде правен в друга страна - никога!". Служителите и клиентите на компанията вече били много недоволни от нея, подчерта Тръмп, и добави, че ако все пак Harley премести производството в Европа, това ще е "началото на края" за компанията, която ще бъде "облагана с данъци както никога преди!".
Подобна закана от Белия дом, макар и направена в социална мрежа, веднага се отрази на ценните книжа на компанията, дърпайки ги надолу с цели 6%.

Автогол ли са автомобилните мита на Тръмп?
Дори работниците на "Харли", които са сериозно застрашени да останат без работа заради политиката на Тръмп, засега одобряват действията му

Но Тръмп е прав поне за едно: работниците на компанията, или най-малкото мнозинството от тях, са на негова страна. И подкрепят мерките му, които е твърде вероятно да ги оставят без работа.
CBS интервюира много от тях в Меномони Фолс, където се правят двигателите за мотоциклетите. Отговорите се простираха от "той знае какво прави, много умен бизнесмен е" до "блъфира, за да ги накара да седнат на масата и да преговарят" - впрочем теза, която се споделя и от по-сериозни анализатори. "Все още вярвам, че Тръмп просто води преговори на ръба на бръснача, за да намали максимално търговския дефицит на САЩ с редица страни. Реална търговска война не би била от полза за никого", коментира икономистът Георги Найденов пред Bloomberg TV Bulgaria.

ВЪЗМОЖНА ЛИ Е ИЗОБЩО такава "реална" търговска война? Тя е точно толкова неуправляема и склонна към ескалации като истинската война - и е твърде възможно главен потърпевш от нея да е самият Тръмп. В политическо отношение опитите на президента да се хареса на избирателите от т. нар. "Ръждив пояс" на Америка - от щатите със западащи металургични, стоманодобивни и машиностроителни индустрии - изглежда логичен. Тъкмо крехката преднина в щати като Уисконсин, където от 30 години не бе печелил републиканец, направиха Тръмп президент. Но ако методът на президента да се хареса на тези избиратели включва да страдат други - от едрия бизнес до земеделците, които ще са следващата жертва при евентуална размяна на митнически удари с ЕС - тогава самата солидна основа под Тръмп ще се разпадне.

ДАЛИ ОБАЧЕ ВСИЧКИ ЩЕ СТРАДАТ ЕДНАКВО от едно безмилостно ограничаване на търговията? Сухата статистика дава известно основание на Тръмп. Едва 12% от Брутния вътрешен продукт на САЩ идват от износ на стоки и услуги; за Китай този дял е 21%, а за Европейския съюз - цели 27%. Това впрочем напълно обяснява и решимостта на европейците този път да не се поддадат на натиск. Митата върху американското уиски са ясен израз на тази решимост. Прословутото Jack Daniels например се прави единствено в Линчбърг, Тенеси. Една преграда по пътя към европейския пазар ще засегне сериозно гиганта Brown-Forman, който го произвежда.

Автогол ли са автомобилните мита на Тръмп?
Ние вярваме в свободната търговия, но сме достатъчно подготвени и за другия вариант, каза пред Automedia.bg новият директор на BMW по продажбите Питър Нота. Снимка КОЛЕЛА

ОТ ОБРАТНАТА СТРАНА НАЙ-УЯЗВИМИ изглеждат автомобилните производители. Много анализатори дори смятат, че мерките на Тръмп са прицелени именно в европейската автомобилна индустрия. Но така ли е наистина?
Автомобилният експорт от Стария континент към САЩ е наистина внушителен: 20.2 милиарда долара годишно от Германия, 8.6 милиарда долара от Великобритания, 4.8 милиарда долара от Италия... Консултантите от Evercore ISI изчисляват, че ако бъде въведено предлаганото 25-процентово мито върху европейски автомобили, само групата Fiat-Chrysler ще загуби 743 милиона евро от годишните си печалби. И вероятно ще бъде принудена да затвори завода на Fiat в Мелфи, край Неапол, където се прави изнасяният за Америка Jeep Renegade. Компании като Jaguar Land Rover или като Rolls-Royce Motor Cars, за които американският пазар е основен, ще понесат тежък удар. Но повечето германски гиганти - сочени като главната мишена за действията на Тръмп - всъщност са достатъчно защитени срещу тях.

"НИЕ ВИНАГИ СМЕ ИЗПОВЯДВАЛИ философията, че свободната търговия е най-доброто решение за света като цяло", казва пред Bulgaria ON AIR Питер Нота, новият директор на BMW Group по продажбите и маркетинга. "Но ако наистина се появят бариери, ние сме достатъчно диверсифицирани географски да преодолеем негативните ефекти". BMW отдавна вече произвежда повечето си модели за щатския пазар в Спартанбърг, Южна Каролина. Нещо повече - през миналата година баварската група е била най-големият износител на автомобили... от САЩ (най-вече за Китай).
Daimler, който произвежда конкурентната марка Mercedes-Benz, също има свой американски завод в Алабама, и още миналата есен инвестира 1 милиард евро в разширяването му. Volkswagen направи същото с фабриката си в Тенеси. Тоест основната заплаха за германците е не ако Тръмп сложи мита на вносните автомобили, а ако китайците му отвърнат със същото, защото тогава произвежданите в Каролина BMW X5 ще станат непродаваеми в Китай. 
Митата биха имали и обратен ефект: всички големи американски производители имат заводи и в Мексико. При издигане на твърде високи търговски бариери работните места всъщност ще потекат от САЩ натам, а не обратното.

Автогол ли са автомобилните мита на Тръмп?
Заводът на Mercedes в Тъскалууза, Алабама. За германските гиганти всъщност по-решаващо е не дали САЩ ще облага вноса от Европа, а дали Китай ще облага вноса от САЩ

И НАКРАЯ ОСТАВА ЕФЕКТЪТ върху американските граждани, членове на най-потребителски ориентираното общество на планетата. Според северноамериканската браншова организация на автомобилните производители въвеждането на мита от Тръмп ще увеличи средната цена на един нов автомобил в страната с 5800 долара. Това би било равносилно на увеличаване на данъчната тежест с 45 милиарда долара, изчисляват компаниите, и прогнозират, че "въвеждането на нови тарифи ще доведе до увеличение на разходите, на производствените разходи, и оттам - до спад в продажбите и съкращения на работни места". Рейтинговата агенция Moody's също предупреди, че вносните мита за автомобили ще се отразят отрицателно на всеки сегмент от тази промишленост: производители, доставчици, дилъри и така нататък. Вероятно има доза истина в думите на Сесилия Малмстрьом, еврокомисаря по търговията, че плановете на Тръмп ще бъдат осуетени от същия този американски бизнес, който той уж иска да защити. "Американските компании ще реагират, и ще притиснат американската администрация да каже: чакайте малко, това не е добре за американската икономика", казва Малмстрьом.
 

0 от 500
  • #9
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Леле ( преди 5 години )
    Стандартите за емисии в ЕС и САЩ са различни. В щатите повече се набляга на ограниченията на NOx, в Европа повече се ограничават въглеродните оксиди. То от там(зарад NOx-а) големите скандали с дизеляците, дет накрая ще се окаже, че почти всички понаслъгват, някои просто по-нагло от други.Инак харли са си сравнитело нишова компания(кат за глобалистичната мото индустрия) и няма да им е първия път да правят масови уволнения в щатите ако решат да си местят част от производството другаде.
  • #8
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Продават се в такива количества, че не им се налага да покриват изискванията на ЕС за средни емисии на флотилиите (които впрочем след две години ще се затегнат още по-драстично). Освен това Форд например преоборудва Мустанга с други брони за европа, и специално за тукашния пазар го стъкми с 2.3 екобууст вместо с петте литра.
  • #7
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Все ми се струва, че американците си имат история и традиции в автомибилостроенето и ще се справят. Ние да му мислим.
  • #6
    4 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    (те масово не отговарят нито на стандартите за емисии)В момента в Европа се продават всички изброени: Шеви Камаро,Форд Мустанг,Кадилак и Тесла
  • #5
    9 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Всъщност не митата пречат за вноса на американски коли в Европа, а фактът, че те масово не отговарят нито на стандартите за емисии, нито на стандартите за безопасност (примерно броните в ЕС трябва да са меки, в САЩ - твърди). Колкото до Субару, ЕС и Япония още миналата година подписаха търговско споразумение, така че няма никаква нужда да се внасят от САЩ
  • #4
    8 rate up comment 2 rate down comment
    M ( преди 5 години )
    Тоя тръмп... защо е толкова голям *** нямам идея....
  • #3
    5 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Не е много умно поне да не поискат взаимно отпадане на 10% европейско мито и 2.5% американско както предложиха немските проидводители докато намаление с 2-3% на немските в САЩ едва ли ще има значителен ефект намаление с 10% на цените на американски модели в Европа като Шеви Камаро с 2-литрово турбо и Форд Мустанг както и марките Кадилак и Тесла ще станат доста конкУрентни на европейските не е изключено и марки като Субару да започнат да внасят от там
  • #2
    22 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    другарю факт, що не пробваш някаква работа да си намериш, хем ще изкараш левове, хем няма да висиш по цял ден във форумите, хем малко реални познания може да придобиеш извън тия, дето съществуват само в главата ти :)
  • #1
    4 rate up comment 27 rate down comment
    Факт! ( преди 5 години )
    Дрън дрън та пляс немската икономика едва крета.Немците нямат технологии нямат работна тъка нямат и ресурси.Те цицат от всички страни членки.Превърнали са ЕС в Десети или там който е райх и се правят на много хитри.Цяла Европа е аут катастрофално намаляване на раждаемостта единственото им спасение е в съмнителни мигранти от кол и въже което довежда и до масово обедняване.