Вход   Регистрация

10-те най-колоритни коли, построени зад Желязната завеса

10-те най-колоритни коли, построени зад Желязната завеса
 

Някои от тях са срам за автоиндустрията, но има и попадения

През 1928 г. ръководителят на бившия СССР – Йосиф Сталин, дава нареждане местната автомобилна промишленост да се превърне в конкуретноспособна на западните и американските производители. Заповедта му довежда до интересни резултати, но е факт, че Съветският съюз и сателитите му (сред които е и България), така и не започват да правят автомобили, които да могат да си съперничат с лидерите на пазара.

10-те най-колоритни коли, построени зад Желязната завеса

Това се отнася не само са СССР, но и за останалите държави от социалистическия лагер по това време. Все пак комунизмът създава някои автомобили, които оставят сериозна следа. Във времето, когато противопоставянето на Русия и Западния свят се засилва, нека си припомним най-забележителните (по една или друга причини) коли, създадени зад Желязната завеса.

Lada Riva/Nova


10-те най-колоритни коли, построени зад Желязната завеса

Това е събирателно название на моделите ВАЗ-2104, ВАЗ-2105 и ВАЗ-2107. Автомобил, който е добре познат и у нас и който е изключително популярен за времето си. Той започва съществуването си благодарение на Fiat 124, който на свой ред представлява семеен седан с просторен седан, дискови спирачки на 4 колела и спортни наклонности.

Съветският аналог е много по-зле, но въпреки това от него са произведени десетки милиони (включително популярната „Жигула”). Производството на последните бройки от ВАЗ-2107 в Русия приключва през 2012 г., но моделът се сглобява в Египет още 2 години.

Lada  Niva

10-те най-колоритни коли, построени зад Желязната завеса

Още един известен представител на руското минало, като и до днес този автомобил е популярен в Европа и дори в Америка. За разлика от предишния модел в тази група, Lada Niva има с какво да се похвали. Това е първият сериен всъдеход с носеща конструкция и независимо предно окачване, затова и мнозина го определят като основоположник на кросоуърите. Твърди се, че именно тази Lada вдъхновява Suzuki да направи Vitara.

Сега руският автомобил може лесно да се купи дори в Германия, където цените му стартират от 11 000 евро. Ако искате повече комфорт и съвременен външен вид, добавяте още 2000-3000 и си купувате Suzuki Jimny или Renault Captur. Тях обаче можеше и да ги няма, като не беше Niva.

Trabant

10-те най-колоритни коли, построени зад Желязната завеса

Направен е от отпадъци от памук и фенолна смола. Задвижва се двутактов двигател с 2 цилиндъра, който изплюва кълба от гъст дим. Със сигурност това е един от най-отвратителните автомобили в историята на Източна Германия, като през периода 1957-1991 г. от него са произведени 3,7 млн. единици.

В наши дни колата неочаквано се превърна в сериозен обект на интерес от страна на колекционерите. Някои ентусиасти го тунинговат. Голяма част от „Трабант”-ите обаче са изхвърлени или запалени след падането на Берлинската стена.

Wartburg 353

10-те най-колоритни коли, построени зад Желязната завеса

Източна Германия има само една алтернатива на Trabant и тя се казва Wartburg. Моделът 353 следва дизайна на BMW от 1938 г., като е о оборудван с 993-кубиков, двутактов двигател с 3 цилиндъра. Моторът е слаб, но се обслужва и ремонтира много лесно, тъй като има само 7 основни движещи се елемента.

Подобно и на другите социалистически коли от това време, за „Вартбург” трябва да се чака много – над 10 години. Наследникът на 353 получи 1,3-литров, 4-тактов мотор с 4 цилиндъра от второто поколение на Volkswagen Polo.

Москвич-412

10-те най-колоритни коли, построени зад Желязната завеса

Това също е продукт на Студената война, който разполага с някои достойнства. Сред тях е 1,5-литровият двигател с 4 цилиндъра, който е вдъхновен от мотора BMW M10. Вероятно и заради това при стъпването си на пазара във Великобритания през 1969 г. от модела бързо са продадени 300 бройки.

Yugo


10-те най-колоритни коли, построени зад Желязната завеса

Този автомобил се базира на Fiat 127 – първият минихечбек на италианската марка. Подобно на него, Yugo също е с напречно разположение на двигателя и предно предаване. Моделът се произвежда през периода 1980-2008 г., като се предлага дори в САЩ и Великобритания. Най-добрите версии обаче излизат преди Гражданската война в бивша Югославия в началото на 90-те години.

Dacia 1300

10-те най-колоритни коли, построени зад Желязната завеса

От 1969 до 2004 г. румънският производител Dacia предлага семейния модел 1300 в четири варианта – седан с 4 врати, комби с 5 врати, купе с 2 врати и пикап. С други думи Dacia 1300 е универсалният автомобил на Румъния, като в основата му е Renault 12, но с по-евтини компоненти.

Големият проблем на модела са неквалифицираните работници, което води до проблеми с качеството и надеждността. В крайна сметка Renault (френският производител купува Dacia) решава да смени 1300 с Logan. Разликата в цената обаче е фрапираща – в края на производството си моделът 1300 струва 4100 евро, а Logan стартира от 7050 евро.

Oltcit


10-те най-колоритни коли, построени зад Желязната завеса

Този комунистически автомобил е създаден по нареждане на румънския диктатор Николае Чаушеску, който иска да бъде направен субкомпктен модел, разположен под по-голямата и по-скъпа Dacia 1300. От Citroen се съгласяват да предостяват дизайна и ноу-хауто, и така стартира историята на Oltcit.

Автомобилът е основана на проект от 1965 г., като се продава в някои държави от Западна Европа под името Citroen Axel. Моделът се конкурира с коли като Citroen DS Nouvelle Visage, Citroen SM, Alpine A310, Renault Fuego и Alfa Romeo SZ. Двигателите са 2-цилиндров или 4-цилиндров, но и тук проблемите са с качеството, което е ужасяващо. Моделът се сглобява в завода в Крайова, който днес принадлежи на Ford и в него се произвеждат B-Max, както и 1,0-литровите мотори EcoBoost.

ГАЗ-69

10-те най-колоритни коли, построени зад Желязната завеса

След Втората световна война СССР няма как да остане равнодушен към Willys MB и следва примера на Land Rover и Toyota, които успешно копират военния Jeep. На свой ред Съветският съюз представя ГАЗ-ГАЗ-69, който става изключително популярен.

През 1957 г. румънският автопроизводител IMS иска разрешение от руснаците да го прекопира и така се появава IMS 57, последван от далеч по-съвремения ARO M461, който се продава в Китай и Колумбия. Последните бройки от ГАЗ-69 излизат през 1972 г., когато пристига смяната УАЗ-469.

Tatra 603

10-те най-колоритни коли, построени зад Желязната завеса

Това е автомобилът в този списък, която превързхожда всички останали. Той има 6 фара и разположет отзад 2,5-литров V8 двигател с въздушно охлаждане. Колата бързо се превръща в любимец на комунистическата номенклатура, като рязко се отличава от превозните средства, които могат да се видят в социалистическите страни от това време.

Tatra 603 изпреварва времето, като е позиционирана като луксозен модел, но в същото време се представя отлично и в състезания. Тя участва в 79 различни надпревари, като печели 60 от тях.

Снимки: Производителите

Реклама  


Купи Dacia

Виж всички обяви

Коментари ( 13 )

Напиши коментар Влез

от: Анонимен ( преди 2 месеца )

"Ако искате повече комфорт и съвременен външен вид, добавяте още 2000-3000 и си купувате Suzuki Jimny или Renault Captur" Каптюра е високо Клио на предно, къде я сложихте при Нива, която е офроуд машина с десетки години доказана служба?
Отговори
 
+6
 

Положителни: 7  Отрицателни: 1

от: Дедо ( преди 2 месеца )

Вартбургджини, йеееее!!!
Отговори
 
  0
 

Положителни: 0  Отрицателни: 0

от: Анонимен ( преди 2 месеца )

А къде е Волга?
По онова време единствено Ситроен и Кадилак можеха да се мерят с нея по возия. Мерцедес тогава пасти можеше да яде в това отношение.

Причината Мерцедеса да яде пасти е че трите други марки не знаеха какво е да се движиш със 150 и да не се усеща - бяха като пияни.

А пурата си държеше спокойно 200 на немските аутобани.
Отговори
 
 -4
 

Положителни: 1  Отрицателни: 5

от: ... ( преди 2 месеца )

"семеен седан с просторен седан"
Пускайте климатиците в офиса, напекло ви е слънцето! :)
Отговори
 
+3
 

Положителни: 3  Отрицателни: 0

от: Анонимен ( преди 2 месеца )

А къде е Волга?
По онова време единствено Ситроен и Кадилак можеха да се мерят с нея по возия. Мерцедес тогава пасти можеше да яде в това отношение.
А къде е ГАЗ?
Също култова кола за хора от висшия ешелон. А ЗАЗ, който въпреки неврачния си вид беше невероятно проходима машина и то със задно предаване. Където минаваше ЗАЗ сегашн3те паркетници изобщо не могат да минат. А Шкода? И те имаха много добри машини.Модела 105 беше жесток, както и 120л който също беше мн.добър за времето си.
Отговори
 
+13
 

Положителни: 15  Отрицателни: 2

от: младен ( преди 2 месеца )

Е татрата има вид, не е лоша.
Отговори
 
+7
 

Положителни: 7  Отрицателни: 0

от: Вартбург 311 ( преди 2 месеца )

А къде е първият Вартбург 311, който е малко сплескано копие на DKW F9 ? Той е интересният Вартбург, защото имаше много добри ходови качества, само дето пак използваше двутактов двигател.
Отговори
 
+4
 

Положителни: 4  Отрицателни: 0

от: жабареско ( преди 2 месеца )

гоуфа е краднат от фиат ;)
Отговори
 
+2
 

Положителни: 3  Отрицателни: 1

от: Анонимен ( преди 2 месеца )

То при немците само костенурката да беше открадната, ами то и любимият им Гоуф е краднат от японците. Излиза Ходна 600 и Сивик и няколко години след нея виждаме швабите да пускат нескопосано копие. Даже и си измислят гоуфов клас, за да може неграмотните примитиви да си мислят, че немеца е измислил всичко.
Отговори
 
+9
 

Положителни: 16  Отрицателни: 7

от: Анонимен ( преди 2 месеца )

Ами не само руснаците, немците крадат великата си костенурка от Татра, Хюндай краде първите си двигател и платформа от Форд, в техниката често някои краде нещо от някого.
Отговори
 
+5
 

Положителни: 8  Отрицателни: 3

от: Анонимен ( преди 2 месеца )

А ние и това дори не можем.
А сега стана ли ти по-леко, като си изкара повърнята, джендъре?
Ходи на Козяк да ти дадат някой цент за добре свършената работа!
Отговори
 
 -2
 

Положителни: 7  Отрицателни: 9

от: Анонимен ( преди 2 месеца )

През 1928 г. ръководителят на бившия СССР – Йосиф Сталин, дава нареждане местната автомобилна промишленост да се превърне в конглокетноспособна на западните и американските производители.

Сега другаря Путин дава нареждане Русия да стане водеща икономика и средната продължителност на живота да се вдигне на 78 години.Резултатите ще са като колите на другаря Сталин.Няма такива де*или като руснаците(овен българите русофили де)
Отговори
 
+6
 

Положителни: 14  Отрицателни: 8

от: РашаБотуша ( преди 2 месеца )

Руснаците могат само да копират.
Пак е нещо де.
Отговори
 
+9
 

Положителни: 15  Отрицателни: 6


Избери кола


Изгодни оферти
Последен Тест Драйв




Инвестор.БГ © 2001-2014 Automedia.bg Всички права запазени | Реклама | Пишете ни | Контакти | За сайта | Карта | Условия за ползване
Investor.BG AD © 2001-2014 Automedia.bg All rights reserved. Contact Us | Advertising