IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

5 мита за безопасността на автомобилите

Смята се, че шансовете да оцелееш при катастрофа със стара, но голяма кола, са по-добри, но дали е така?

5 мита за безопасността на автомобилите

Сред шофьорите продължават да се разпространяват митове за едва ли не фантастичната безопасност на старите, големи автомобили, тъй като те са направени от дебела стомана. Без да се намаляваме достойнствата им, нека видим какво показват статистиката и фактите, които опровергават до голяма степен някои приети за истина твърдения.

5 мита за безопасността на автомобилите

Големият стар автомобили е по-безопасен от малкия нов

Общоприето мнение, което се е появило заради здравината на конструкцията на автомобилите от миналото. В него вярват не само европейските, но и американските собственици. Това е нормално, тъй като имено Щатите дават на света огромните машини, поразяващи със своята мощност, размери и маса. Застрахователният институт за безопасност на пътя (IIHS, Insurance Institute for Highway Safety) обаче отбелязва, че дори 10-годишен автомобил, който не разполага с необходимите системи за безопасност – най-вече ESP, ABS и необходимия брой въздушни възглавници, се представя много по-зле отколкото нов автомобил. Да не говорим за коли на 20 или 30 години.



Някои по-стари собственици на автомобили отричат напълно електронните асистенти, но именно тези системи намаляват риска от попадане в катастрофа на пътя, стига зад волана да не е пълен идиот. Споменатата вече ESP пречи на колата да се преобърне, докато системата ABS е толкова ценна, че вече се поставя и на мотоциклетите. Да не говорим, че новите коли се проектират със задължителна зона за деформация при удар, а производителите работят усилено над отстраняване на грешките, открити при безопасността на по-старите модели. Така се получава едно прилично ниво на активна и пасивна безопасност, дори при коли с по-малки размери.

Новият компактен автомобил не е по-опасен от големия

Подобно мнение също се среща често, като разделя аудиоторията на две. В този случай се сравняват именно нови автомобили, като статистиката е категорична. Според данните на IIHS за 2015 г., при милион регистрирани превозни средства най-малко смъртни случаи има при катастрофи с големи SUV – едва 13. В същото време при същите инциденти с малки коли живота си са загубили 64 човека. Причините са ясни – голямата машина има по-дълъг капак, по-голяма зона за деформация при удар и е по-тежка.

Десет години не са много за безопасността на автомобила


Системите за активна и пасивна безопасност не са измислени вчера или днес. Автомобилите отдавна разполагат с въздушни възглавници, както и с голям брой електронни асистенти, които според някои хора осигуряват защита на возещите се дори след като колата премине 10-годишна възраст. Това е още едно заблуждение, което се оборва от данните на IIHS.

5 мита за безопасността на автомобилите

Изследванията показват, че през периода 2005-2015 г. броят на смъртните случаи на милион малки автомобили е спаднал с 56%, при компактните – с 57%, при средноразмерните – с 46% и с 29% при големите седани. Тоест, най-уязвимите коли са направили най-голяма крачка напред в сравнение с останалите. Техните системи се развиват и това ги прави далеч по-безопасни от предшествениците им.

Годината на производство няма значение, важно е състоянието

Състоянието е важно, тъй като ръждясалият автомобил явно е в по-лошо състояние от новия. Сега обаче става дума за броя загинали при катастрофия и годината на производство на превозното средство. Ето какво показва изследването на друга авторитетна организация - NHTSA (Национална управление за безопасност на движението). Тя анализира данните за катастрофи със смъртен случай през периода 2012-2016 г. и прави класация, в която се забелязва категорична тенденция – колкото е по-нова колата, толкова е по-безопасна.

При автомобили, произведени до 1984 г., хората загиват при 55% от катастрофите. За колите от периода 1985-1992 г. картината не е по-добра – 53%, докато за периода 1993-1997 г. показва леко подобрение – 46%. При машините от 1998-2002 г. смъртността пада до 42%,а при тези от 2003-2007 г. достига 36%. Накрая – при колите от 2008-2012 г. резултатът пада до 31%, докато при тези от 2013-2017 г. вече е 26%.

Коли с еднакви резултати от краш-тестове са еднакво безопасни

Съществува заблуждение, че малкият автомобил, който е получил 5 звезди на краш-теста на NHTSA или оценка „добър” в изпитанията на IIHS, е също толкова безопасен, колкото и по-голям модел със същите резултати. В крайна сметка данните са уместни при сравнение на коли от един сегмент, но губят стойност при противопоставяне срещу по-големи опоненти. Тоест, трябва да се сравняват машини от един клас и със сходни размери.



Впрочем, още през 2009 г. IIHS пусна видео, показващо какви са последствията от краш-тестовете с участие на автомобили с различни размери и тегло. Да, факт е, че малките автомобили непрекъснато прогресират по въпросите на безопасността, но законите на физиката са неумолими.

Снимки и видео: IIHS

Тагове: nhtsa iihs
0 от 500
  • #7
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Разхода на новите коли според мен е подобрен, но далеч не при всички модели и двигатели и далеч не толкова, колкото производителя обещава, особено при дизелите. Всяка кола замърсява колкото икарус първите 5-10 мин. Но газовата после е по-екологична. Да има малко повече СО2, но да попитам кое е по-лесно да засадиш зелени пояси в градовете да преработят СО2-то или да се лекуваш от рак на белите дробове
  • #6
    9 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Спомням си една стара румънска дачия на пътя с надпис отзад - "No airbags, we die like a real men"
  • #5
    12 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Другата голяма измама е разхода на гориво. Новите уж харчели много по-малко. Да бе, ама друг път. Пълни простотии. А да не говорим, че ако си сложил газова уредба на старата бричка си много по-еко от новите таралясници с директни впръсквания и разни там нафтови печки. Така, че пак казвам такива статии ни подтикват да купуваме ново и пак ново и ново и ново. Сметката на корпорациите е да се купува все повече и повече, а ресурсите на планетата и екологията не се говори нищо както и за енергията.
  • #4
    4 rate up comment 6 rate down comment
    До: до първия ( преди 5 години )
    Все едно какво казвам не си го разбрал нещо. Чети и мисли малко без да се правиш на врачка! За твое сведение карам нови коли. Едната е на 8 г. Купена нова, а втората е на 3 също нова закупена. И не смятам да ги продавам, защото по всевъзможен начин корпорациите и свързаните с тях политици са решили да ме принудят по един или друг начин. А най-наглото е да ми говорят за екология и да налагат дизелите по измамен начин и да стимулират продажбите, като те принуждават да се отървеш от старото.
  • #3
    10 rate up comment 5 rate down comment
    до първия ( преди 5 години )
    Това го казваш все едно да караш нова кола е нещо лошо. Предвид *** който се внася в БГ със заглавия УНИКАТ смятам че е по-лошо да се кара старо. Отделно след 2000 година почти няма кола която масово да изкарва над 10 години. Друг е въпроса че стимулирането не трябва да става чрез реклама а чрез политика и облекчения
  • #2
    15 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Ако гледаш само краш тестовете е малко спорно кой е по-безопасен. През последните 10-тина и повече години Евро НКАП дава голяма част от точките на електронни системи за предотвратяване на сблъсък. Което според мен не е коректно - коли с еднакво представяне при удар може да се различават с до 2 звезди заради електроника. Електрониката е хубаво да бъде отчетена но оценката да е от 2 части.
  • #1
    11 rate up comment 10 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Безспорно новите автомобили са по-безопасни, но не чак толкова. Според мен това е поредната пропагандна партенка, за да се купува все повече ново, ново и пак ново. То не бяха еко стандарти, то не беше разход на гориво, задължителни системи за безопасност, задължителни екстри и какво ли не. По всякакъв начин ни карат едва ли не насила да купуваме ново. Уж за екология говорим, но ако непрекъснато се произвежда и продава новото, а старото се хвърля не е никак екологично. Изобщо дори не е.