Шефовете на Renault и Nissan обсъждат съвместното си бъдеще, което включва и пълноценно сливане на двете компании, но се появи неочакван проблем. От японска страна се появи съпротива срещу обединението, тъй като в Токио искат по-добри условия. Информацията е на агенция Bloomberg, която обаче цитира само анонимни източници от Nissan.
Босовете на Nissan са на мнение, че японската компания разполага с по-добър инженерен потенциал и иска водещата роля в някои много важни съвместни операции – като развитието на моделите например. Главният изпълнителен директор на Nissan Хирото Сайкава заяви тази седмица, че иска японската компания да запази известна степен на автономия, но в същото време да не се отказва от ползите от съвместната работа с Renault.
В момента Renault притежава 43% от акциите на Nissan, но френската компания постигна по-ниска печалба през изминалата година. Ако не се стигне до сливане, то е много възможно Nissan да увеличи дела си в Renault, който сега е 15% и да получи право на глас в борда на директорите.
Съвместното бъдеще на двете компании трябва да бъде ясно преди новото поколение мениджъри да поемат управлението на Renault и Nissan. Карлос Гон, който е президент на Nissan и Renault, както и Сайкава, са по на 64 година. През февруари Гон прие да остане главен изпълнителен директор на Renault за още 4 години.
Идеята на двамата шефове е да гарантират, че двете компании ще продължат като близки партньори в бъдеще, без значение кой ще ги ръководи.
Един от проблемите е, че нито една от двете компании не иска да излъчи сигнал към пазара, че е купена от другата. В Париж общото виждане е, че Renault инвестира в Nissan през 1999 година и спаси японците от фалит. Renault продава повече коли в световен мащаб, има по-ниски приходи, но по-висока норма на печалба.
От гледна точка на Nissan, японската компания има по-висока пазарна капитализация – 43 милиарда долара срещу 32 милиарда за Renault. Оперативната печалба на японците също е по-висока – 5,2 милиарда долара срещу 4,4 милиарда на Renault. Освен това, Nissan има сериозно присъствие на пазара в Щатите – най-важният пазар за световната автомобилна индустрия, благодарение на големите и скъпи пикапи, кросоувър и SUV модели, които се продават там. Renault напълно отсъства от този пазар. Да не забравяме, че Nissan присъства сериозно и на китайския пазар.
Съюзът Renault-Nissan контролира още два големи производителя, Nissan купи 34% в Mitsubishi през 2016, а руският АвтоВАЗ, който работи почти изцяло за домашния си пазар, е под шапката на Renault.