Първото поколение на скромния по размери кабриолет MX-5 е един от символите на успехите на Mazda в новата история на автомобилостроенето. Следващите генерации на модела само потвърдиха този извод. Но през 80-те години на миналия век японците не били съвсем убедени в това и решили, че ще постигнат по-голям успех ако лансират един семеен ван...
MX-5 се разработва усилено от инженерите на Mazda през 80-те години, но дори и най-запалените поддръжници на проекта признават по това време, че става въпрос за нишов модел, от който не трябва да се очакват големи пазарни успехи. По това време Mazda е сравнително малка компания на световния пазар, има някои успешни модели, поддържа връзки с някои гиганти, като Ford, но не разполага с безкрайни ресурси за развитие и лансиране на нови модели.
Затова когато в края на 80-те години трябва да се реши кой да е следващият интересен модел на компанията, който да привлече нови клиенти, шефовете залагат на минивана MPV.
В това има логика – в средата на 80-те Renault прави революция с първата генерация на Espace, Chrysler също бързо тръгва по този път и т.н. И MPV дебютира през 1988 година, а лансирането на MX-5 е отложено за 1989. Това решение, макар и години по-късно, е потвърдено от двамата „бащи” на MX-5 Боб Хол и Том Матано.
„По това време ресурсите на Mazda бяха така свити, че компанията нямаше възможност да развива два нови модела едновременно – разказа дизайнерът на МХ-5 Матано пред Motoring. – По това време модата на минивановете вече набираше скорост, те се продаваха добре в Япония и в САЩ, така бе шефовете решиха, че MPV е по-добрият избор.”
Сега, почти 30 години по-късно, MX-5 е получил признанието на модела, съживил интереса на масовата публика към двуместните роудстъри, а продажбите му надхвърлиха 1 милион бройки. Но е факт, че MPV също постигна 1 милион продажби през 2009 година.
Все пак, Матано напомня, че лансирането на МХ-5 не би било възможно без личната подкрепа на тогавашния шеф на Mazda Кеничи Ямамото, който на няколко пъти е казвал, че симпатичният модел е най-големият риск, който той е поемал в кариерата си.
Снимки: Mazda