IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Постиженията и рекордите на дизеловия двигател

Творението на Рудолф Дизел намира приложение от танковете до самолетите и подводниците

"Надминах всичко, което преди мен съществуваше в машиностроенето, че спокойно можа да кажа - аз съм начело на техническия прогрес!" Казал го е не кой да е, а самият Рудолф Дизел, изобретателят на едноименния вид двигател, който в началото на ХХ век постига главозамайващи успехи, а сега някои искат да го пратят в историята.

Постиженията и рекордите на дизеловия двигател

Благодарение на своето изобретение скромният германски инженер се превръща в милионер, продал над сто патента за някакви си две години. Неговите двигатели работят в промишлеността, в електроцентралите, в корабите и на много други места. До абсолютния триумф на своята "рожба" обаче Рудолф Дизел не доживява: той мистериозно изчезва в нощта на 30 септември 1913 г. на борда на ферибота "Дрезден" по маршрута Антверпен-Лондон. По-нататъшният прогрес на дизела вече се извършва без самия Дизел, а изобретеният от него двигател намира приложение във всички видове транспорт, само в Космоса не е полетял. На някои места дизеловият двигател бе обявен за неуспешен, а на други без него не могат да минат.

Най-важното в танка

Постиженията и рекордите на дизеловия двигател

През 1935 г. към дизеловите транспортни средства бе добавен и танк. Първите, които направиха това, бяха японците с техния Тайп 89 или "I-Go", който се произвежда. Танкът е оборудван с двигател на Mitsubishi - бъдещият автомобилен производител. Всъщност, за първи дизелов танк претендира и полският 7TR с двигател на фирмата Saurer, която, междудругото, също е автомобилна.

Вандализъм

Постиженията и рекордите на дизеловия двигател

Руската империя става първата страна в света, където дизеловият двигател се използва за транспортни цели. В началото на ХХ век думата "танкер" все още не е в обращение, така че топлоходът "Вандал", построен през 1903 г. в корабостроителница в Нижни Новгород, е наречена "нефтоналивен плавателен съд". Клиент на "Вандал" е нефтената компания "Братя Нобел" и той служи за транспортиране на петрол от Рибинск до Петербург.

Под водата

Постиженията и рекордите на дизеловия двигател

В началото на ХХ век се появяват първите подводници, но те са оборудвани с бензинови двигатели, които довежда до чести пожари поради натрупването на бензинови пари в затворено пространство и най-малката искра от акумулаторите. Построената през 1904 г. дизело-електрическата френска подводница Airgrette поставя основите на системата, използвана в подводниците и днес.

Малко разочарование

Постиженията и рекордите на дизеловия двигател

Дизеловият двигател се приспособява към автомобила доста дълго време, а с това се захваща самият Рудолф Дизел, който създава експериментален камион. Тестовете не са успешни, въпреки че изобретателят често повтаря: "... твърдо вярвам в появата на автомобилен дизелов двигател и тогава ще мога да сметна, че животът ми е бил пълноценен". Такъв двигател той така и не успява да види, а делото му продължава Роберт Бош, който създава горивната помпа под високо налягане (горивна помпа), използвана за първи път през 1923 г. върху петтонните камиони от марката Benz.

Трудности с автомобилите

Постиженията и рекордите на дизеловия двигател

На леките автомобили дизелът не се появява доста дълго. Едва през ноември 1934 г., след много опити и грешки започва производството на Citroen Rosalie DI, но след направата на стотина бройки продукцията му е преустановена. Инициативата е подхваната от германците, които също работят в тази насока: два модела - Mercedes-Benz 260D и Hanomag Rekord Diesel Type D19, могат да се считат за първите серийни дизелови автомобили.

На плажа

Постиженията и рекордите на дизеловия двигател

С дизеловите двигатели за автомобилите се занимават и в САЩ. През 1930 г. Клеси Къминс започва с поставянето на такъв мотор на Packard втора употреба, с който изминава 800 мили от Индианаполис до Ню Йорк, а след това още хиляда мили до Дейтона Бийч, Флорида. Там, на плажа, вдига 128 км / ч. През 1935 г. Къминс оборудва с дизелов двигател Auburn-851 и изминава с него 3774 мили от Ню Йорк до Лос Анджелис.

С летящ старт

Постиженията и рекордите на дизеловия двигател

Hanomag Rekord поставя и първият скоростен рекорд с дизелов двигател. През 1939 г. на аутобана Берлин-Лайпциг, автомобил с аеродинамична конструкция и шаси на Hanomag Rekord Diesel Type D19, вдига 155,94 км/ч с летящ старт на петкилометрова отсечка. Настоящият рекорд за скорост на автомобил с дизелов двигател е 563,418 км/ч, поставен от прототипа JCB Dieselmax на повърхността на изсъхналото езеро Бонвил в САЩ през 2006 г.

В небето

Постиженията и рекордите на дизеловия двигател

Дизеловите мотори се използват и в авиацията, главно в епохата на буталните двигатели. През 1941 г. изобретението на Рудолф Дизел се обръща срещу Германия: през август и септември съветските бомбардировачи TB-7 отлитат за бомбардировките на Берлин от летището в град Пушкин, Ленинградска област. Дължината на маршрута е 2700 км с 4 тона товар от бомби, което се оказва по силата на дизеловите двигатели M-40Ф, проектирани от Алексей Дмитриевич Чаромски.

Войната на двигателите

Постиженията и рекордите на дизеловия двигател

Втората световна война не е толкова "война на двигателите", а по-скоро война на различните видове мотори. В това отношение Съветският съюз и Германия стават истински антиподи.  Ако "Тигрите" и "Пантерите" димят с бензинови изгорели газове, тъй като германците не се занимават с разработката и производството на дизелови двигатели за танкове, гъсениците на съветските танкове Т-34, КВ-1 и КВ-2 се въртят от B-2 - един от най-успешните дизелови агрегати, модификации на който още се произвеждат. И днес дизелът е идеалният танков двигател.

На пътя

Постиженията и рекордите на дизеловия двигател

Проспали "дизеловата надпревара", французите започват да наваксват пропуснатото преди войната. Представеният през 1938 г. модел Peugeot 402 се смята за първата аеродинамична кола в света с дизелов двигател. През 1968 г. се появява малолитражният Peugeot 204, на който за първи път дизеловият мотор е поставен напречно и за първи път задвижва предните колела. В същото време е представен и Peugeot 504, който е първият автомобил в света с повече продадени версии с дизелов двигател отколкото с бензинов.

0 от 500
  • #12
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Николин ( преди 1 година )
    Едно не мога да разбера , при положение че КПД на дизелов агрегат е в пъти по високо от бензинов и че съвременните дизели да по екологично чисти от безниновите аналози ( тези две твърдения са научно доказани ) - как все още има хора които робуват на мита за мръсния дизел ?!?
  • #11
    2 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 5 години )
    Виждали ли сте двигател B-2 ? Аз всеки ден мога да видя.Не е мръднал от 80 години.Примитивен двигател с малко усъвършенствания.Абсолютен кютюк.
  • #10
    7 rate up comment 27 rate down comment
    ДизелПауа... ( преди 5 години )
    Един рекорд никой не може да отнеме на дизела - умориха 1/3 от планетата, благодарение на дизела. И хора , и природа... няма такъв рекорд.Жалко е дори да споменавам тия канцерогенници !
  • #9
    5 rate up comment 11 rate down comment
    Доктор ( преди 5 години )
    Шизофактия, пак ли си тук ... откаченяк смахнат...стига маза из тоя форум досаден си вече
  • #8
    28 rate up comment 13 rate down comment
    wOw ( преди 5 години )
    Няма нищо по-хубаво от миризмата на нафта!
  • #7
    21 rate up comment 1 rate down comment
    до факт ( преди 5 години )
    Газотурбинния танков двигател има по- малък ресурс, по- голяма консумация на гориво и нужда от честа подмяна на филтри поради това, че засмуква много въздух. Има си и предимства, примерно че е многогоривен. Руските танкове, които са също с такива двигатели могат да бъдат примерно пригодени да работят с въглищен прах.
  • #6
    18 rate up comment 14 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Дизела си има достатъчно приложение - камиони джипове и други големи машини. Само не и при колите. Да кажем че по един среден дизел на модел е достатъчно за да става и за служебна кола (просто счетоводно в много държави закона не предвижда бензинов служебен). Частния потребител няма смисъл от дизел особено пък от 3-4 литров.
  • #5
    7 rate up comment 21 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    мого пуши
  • #4
    5 rate up comment 38 rate down comment
    Факт! ( преди 5 години )
    Дизела няма дори минимален шанс.Най-добрите подводници са атомните а Ейбрамса се задвижва от газотурбинен двигате.Е тва че немците са нескопосани да направят нещо повече си е изцяло техен проблем!
  • #3
    24 rate up comment 2 rate down comment
    dd ( преди 5 години )
    кратка история на "дизел гейт" :) шегата настрана, дизелите имат приложение особено в тежката техника - кораби, камиони, танкове..