Когато Tesla пусна своя първи масов електромобил – Model 3, тя заби нож в гърба на автомобилната индустрия, като избра стоманата, а не масово използвания за луксозни модели алуминий. Преминаването към по-тежкия, но по-евтин метал, при направата на електрически автомобили е на път да предизвика революция в промишлеността.
Досега алуминията беше ключът към компенсиране на голямото тегло на батериите, което на свой ред се отразяваше негативно на пробега на колите на ток и съответно отблъскваше кандидат-купувачите. Стъпването на електромобилите на по-големи пазари доведе до създаването на по-достъпни като цена коли, което е възможно само с употреба на по-евтини материали.
Именно Tesla е най-яркият пример в това отношение – Model 3 струва наполовина на луксозния Model S. Затова и експертите са категорични, че ако досега целта пред производителите е била да разработят качествен електромобил, сега вече тя е да се направи такава машина на приемлива цена.
Това е и причината за началото на нов стадий от борбата за надмощие между стоманата и алуминия сред автомобилните производители. Алуминият е разпространен сред марките, опитващи се да намалят теглото на колите с цел по-малко вреднии емисии. Компанията Ford започна да използва този метал за най-популярния си модел – пикапа F-150 и останалите производители веднага последваха този пример.
В същото време стоманата печели позиции при други бензинови автомобили. Най-яркият пример за това е новото поколение на Audi A8. Луксозният седан се отказа от употребата на алуминий, като заложи на смес от стомана, алуминий, магнезий и карбон.
Конкуренцията между двата метала се усили на фона на бързо растящото търсене на автомобили, които се захранват от батерии. Очакванията са търсенето на електромобили и хибриди да доведе да увеличаване на този превозни средства от 4 % сега до 30% от световния пазар през 2030 г. За Китай, където се продават най-много коли на година, дялът на електрифицираните автомобили трябва да скочи с 40% още през тази година и да достигне 1 млн. единици
Освен Tesla още няколко производителя избраха стомана за своите масовиви модели на ток. Този метал се използва за Nissan Leaf (най-продаваният електромобил в света) и за Volkswagen e-Golf. За сравнение - в конструкцията на e-Golf има 129 кг. алуминий, при Leaf – 171 кг., а при луксозния Tesla Model S той е 661 кг.
Все пак алуминията не е загубил битката, тъй като той печели надмощие при хибридите, които имат два мотора. Там блокът на двигателя с вътрешно горене, както и трансмисията, са направени именно от този метал. Той се използва още при при батериите и електромоторите. И тъй като масоовото използване на електрически коли е все още много далеч в бъдещото, то този промеждутъчен период се очаква да бъде ознаменуван от ръст на хибридите. Което съответно ще доведе до предимство на алуминия.
Прогнозите кочат, че през 2030 г. търсенето на алуминий за хибриди и електромобили ще се увеличи поне 10 пъти – до 10 млн. тона. Той обаче си остава доста скъпа алтернатива на стоманата. На Лондонската борса сделки за покупката на тон алуминий се сключват на цени от около 2500 долара на тон. За сравнение, цената на стоманата е около 585 долара на тон, което показва, че използването на по-евтин метал действително спестява много средства на производителите.
Има и още нещо – в световен мащаб потребността от алуминий като материал за сваляне на теглото на конструкцията на електромобилите с цел увеличаване на пробега спада. От 2010 г. стойността на батериите е намаляла от 1000 на 114 долара за кВт/ч, като тази тенденция ще се запази. Това се дължи на подобренията в електромоторите – Nissan Leaf, например, за 6 години увеличи почти с 50% пробега си, като причините за това са нови решения в силовия агрегат.
В същото време стоманодобивната промишленост разработи няколко нови вида високоякостен метал, което е по-здрав и по-лек от обичайната стомана. И което е още по-важно – той е по-евтин от алуминия. Компании като ThyssenKrupp и ArcelorMittal нямат никакво намерение да губят пазарите и това ще направи битката още по-оспорвана.
Очаква се бъдещите модели да изполдват широк спектър от материали, включително стомана, алуминий, карбон, магний и пластмаса. Един от водещите производители – BMW, официално обяви, че няма намерение да увеличава използването на алуминий в своите модели i3 и i8. Според баварците, за подобен тип автомобили няма идеален материал и трябва да се търсят най-удачните комбинации. Стратегия, на която вероятно ще заложат и други производители.