IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как Брюксел се бори със замърсяването

Старите дизели ще могат да влизат в столицата само 8 дни в годината, срещу 35 евро на ден

Как Брюксел се бори със замърсяването

Белгийската столица има същите проблеми със замърсяването на въздуха като българската - но мерките, които тамошните власти вземат за справяне с проблема, доста се различават от тези на Столична община.

Как Брюксел се бори със замърсяването
Обичаен зимен ден в столицата на Белгия

В началото на март местните власти в Брюксел одобриха нов пакет от мерки. Когато концентрацията на фини прахови частици се задържи над 50 микрограма на кубичен метър за повече от 48 часа (обичайно състояние и в София, особено през зимата), целият градски транспорт да става напълно безплатен, като това включва и схемите за отдаване на велосипеди под наем. Ограниченията на скоростта в града се намаляват драстично, а изгарянето на дърва и въглища се забранява за всички домове, които имат достъп до алтернативен източник на отопление (тоест имат електричество). За сравнение софийските власти въвеждат намалена цена на градския транспорт за най-замърсените дни и забраняват паркирането в центъра, но без да вземат отношение към отоплението на домовете.

Как Брюксел се бори със замърсяването

Стратегията на Брюксел обаче предвижда и други, далеч по-радикални мерки. Когато високите нива на замърсяване се задържат за по-дълго, отоплението на служебни помещения се забранява изцяло, както и движението в града на всякакви автомобили, ако не са електрически. Изключения се допускат само за аварийните служби.

Но белгийците не се задоволяват само да реагират на по-високи стойности на замърсяването. Новият план предвижда и цялостни мерки за справяне със замърсяването, включително превръщането на целия град, с изключение на околовръстното шосе, в "зона на ниски емисии". В нея се забранява движението на най-замърсяващите дизелови автомобили, производство до 1997 година (съществена част от трафика в София). На собствениците им ще се позволява да шофират в града максимум 8 дни в годината, и то след като си купят струващия 35 евро на ден специален пропуск.

Забраната ще се затяга допълнително от година на година и през 2025 вече ще се отнася до всички дизелови двигатели, освен най-новите, които покриват стандарта Евро 6.

Как Брюксел се бори със замърсяването
В Брюксел, както и в много други европейски столици, се готвят за поголовна забрана на дизеловите двигатели. В София общината наскоро купи 110 китайски дизелови автобуса за нуждите на градския транспорт. Снимка: spasisofia.org

Освен това властите обмислят въвеждането на годишна такса замърсяване за собствениците на всички автомобили с вътрешно горене. Целта е, както обяснява министърът по мобилността на Брюксел Паскал Смет, да се стимулират хората, които шофират под 10 000 км годишно, да се откажат от автомобилите си и да се насочат към споделено пътуване. "Средно един автомобил в Брюксел престоява паркиран в 95% от времето", подчертава Смет.

Брюксел има едно от най-високите нива на замърсяване в Европа и главната причина за това са дизеловите автомобили - през миналото десетилетие делът им достигна 79% и дори сега, след отлива покрай Дизелгейт, си остава почти 52 на сто.
 

0 от 500
  • #9
    1 rate up comment 4 rate down comment
    bo ( преди 6 години )
    Всичко е за да прибират пара пак.
  • #8
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Русия ( преди 6 години )
    " имат достъп до алтернативен източник на отопление" В случая ства въпрос за газ.
  • #7
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    след като един автомобил престоява 95% значи че през това време той не замърсява логиката им е желязна.и когато автомобилите се движат на ниска скорост замърсяват повече.
  • #6
    4 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    За въглища се говорило в статията. Хората казват, които се топлят на ТОК, а тока как се произвежда. Айде това сам се сети.Българите нямат 5 лева за цигари, за децата за памперси, до 30 години живее при майка си и баща си, обаче за екологията го е грижа.
  • #5
    5 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Сега пишман еколозите с 20+ годишните маслояди пак ще почнат да обясняват какво зло са дизелите и тн. А че кошниците Евро 2 и 3 са много по-големи замърсителни от дизел Евро 5 и 6 няма значение. *** трябва да се изкаже и да даде мнение. И колкото по некомпетентен е толкова мнението му е по авторитетно и нетърпящо възражения. Като искате чист въздух замерване на всички коли и който не покрива нормите да пътува с градския. Ама как ще се правят на баровци с 20 годишните премиуми тогава.
  • #4
    7 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Защото изискванията за фини прахови частици при Евро 5 и 6 за дизел са еднакви. Разликата е само в азотните окиси. Следователно да се разрешава 6, а да се забранява 5, твърдейки, че ще намалее замърсяването с прахови частици, е популизъм и лъжа.Иначе съм съгласен, че старите дизели трябва да се изхвърлят от употреба.
  • #3
    4 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    При нас само със стриктен контрол над изгорелите газове при техническите прегледи (знам че е някаква утопична идея) ще си оправим въздуха
  • #2
    7 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Защо да са предположения? Тук твърдим че проблема е в масовото горене на *** . Или и там горят стари гуми и масло. Странно че споменават въглища за там в статията. Но да кажем че имат Тогава защо и Мадрид например са писнали от замърсяване И там ли се греят с ***. Но само да се спомене че свети дизел е виновен и нашенеца скача Спокойно много скоро ще дойдат до тук тези стари дизели и още поне 10 години ще се тровим с избушляци новнос
  • #1
    9 rate up comment 11 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Поредните популистки мерки, приети без конкретни измервания и изследвания, на база предположения.