BMW и Toyota обявиха партньорството си през 2012 година, след което за известно време нямаше никакви новини. После се появиха съмненията, че съвместните им усилия може и да не дадат резултат. Въпреки подсказванията от двете компании, че се работи по интересен проект – спортен автомобил, който ще възроди легендата Supra при японците и ще се яви във формата на следващия Z4 при баварците.
Тази информация обаче се появи едва преди две години и върна надеждите на феновете на двете марки. Главният инженер на проекта Supra Тецуя Тада говори по тази тема по време на салона в Женева, а най-простото обяснение е следното: японците и германците са много различни.
„С BMW имаме много различия по отношение на това как създаваме автомобили – обясни Тада. – Философиите на двете компании, както психологическата настройка на японския и германския екип се оказа доста различни. Трябваше да преодоляваме сериозни различия.”
Той обясни, че BMW и Toyota са имали нужда от около две години, за да заличат основните различия, но сега двете страни вече се разбират много по-добре. Тези различия обясняват и защо партньорството на Toyota с BMW е доста по-различно от това със Subaru, резултат на което са GT86 и BRZ.
„Когато работихме със Subaru, започнахме с една обща цел – да използваме колкото се може повече общи части и компоненти за GT86 и BRZ – разказва Tada. – Когато първоначално започнахме разговори с BMW, смятахме, че подобен подход може да се приложи и в този случай. Но тяхната първоначална реакция беше изненада за нас. Германците, общо взето ни казаха следното: „Няма смисъл да се стремим към колкото се може повече общи компоненти, ако не можем да създадем колата, която всяка от двете компании иска.
„Затова решихме, първо всяка страна да изясни съвсем точно какъв модел иска да създаде и на базата на това, отново започнахме преговори, за да сравним проектите и да видим дали можем да използваме общи компоненти.”
С оглед на това, въпреки че Supra и BMW Z4 ще са изградени на една и съща платформа, трябва да очакваме, че двете коли ще са доста различни една от друга. И изобщо не може да става въпрос този проект да се сравнява с почти идентичните GT86 и BRZ. Но не трябва да пропускаме и факта, че Supra няма да е проект, който идейно да е много по-различен от GT86. Поне що се отнася до философията, вложена в модела.
Според Тада, Supra ще е „естествено продължение” на GT86, поне що се отнася до динамиката на автомобила. Той обаче акцентира на нещо много важно за Toyota – че компанията има нужда от партньори за създаването на спортни модели.
„Спортните автомобили изискват много специфични компоненти и елементи, но не можем да се надяваме, че разходите са тях ще се върнат от милионен тираж на новия модел – допълни Тада. – Така че, тук е трудно да се създаде устойчив бизнес модел.”
А с помощта на BMW и Subaru, Toyota намери начин да се върне на пазара на спортни модели, който остава важен за японския гигант, но не на всяка цена.