IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

През 2023 Renault ще продава достъпни безпилотни автомобили

Лоран Топен, шеф на програмата за автономно управление във френската група, пред "КОЛЕЛА"

През 2023 Renault ще продава достъпни безпилотни автомобили

Автономните автомобили станаха толкова модна тема напоследък, че за тях се изказва кой ли не. Което не помага много да се разсеят неяснотите около тази технология, която има потенциала да преобрази света. КОЛЕЛА се обърна с някои от по-важните въпроси към един от най-подготвените хора по темата: Лоран Топен, старши инженер и директор на програмата за автономно управление на групата Renault.



Г-н Топен, от BMW обявиха наскоро, че планират да постигнат последното, пето ниво на автономност на автомобилите си през 2021 година. Какви са плановете на групата Renault?
- Повечето хора, когато говорят за пето ниво на автономност, имат предвид пълно преотстъпване на шофирането на машината, без никакви ограничения и без значение по какъв път се движите. Ние работим върху едно високо ниво на автономност, което наричаме "освободи ума". Първите ни еспериментални флотилии ще са готови през 2020. След това, в зависимост колко бързо ще се развие нужното законодателство, очакваме такива автомобили да се появят на пазара около 2023 година. Но наистина зависи кога регулациите ще позволят такива високоавтономни коли.

През 2023 Renault ще продава достъпни безпилотни автомобили
Symbioz - действащият прототип на безпилотен автомобил, който Renault демонстрира пред журналисти миналата година

Имате ли вече представа каква ще е цената на тази технология? Свръхлуксозна опция ли ще е, или нещо достъпно за масовия потребител?
- Ние работим ежедневно да направим технологията достъпна за масовите автомобили, тоест за повечето хора. Затова се стремим да запазим цената колкото е възможно по-ниска. Разбира се, тя ще идва с известна надценка, просто защото тези автомобили ще се нуждаят от множество сериозни технологии - сензори, компютри с високи изчислителни способности и така нататък. Но ключовото в случая е, че тази надценка, каквато и да е тя, ще бъде в огромна степен компенсирана от ползите за клиента. Чрез освобождаването на ума тази технология хората ще могат да забравят какво се случва на пътя и да вършат нещо друго: да гледат видео, да работят или просто да си почиват. Това ще донесе огромни ползи за клиента.

През 2023 Renault ще продава достъпни безпилотни автомобили

При сегашните автопилоти отговорността си остава на шофьора, дори когато колата е в автоматичен режим. Ще се промени ли това в бъдеще? Кой ще е отговорен, ако високоавтономната кола прегази някого, да речем?
- Това е въпрос, който всички производители си задават в момента, и нито един от тях не може да даде свой собствен, независим отговор. Renault е част от всички работни групи, които търсят решенията и помагат на регулациите да еволюират. Отговорът ще дойде от този процес. Когато регулаторите го дадат, Renault, разбира се, ще се съобрази с него - както и всички останали автомобилни компании.

Всички вече говорят за безпилотното управление като нещо, което вече е постигнато и чака само законодателите да го разрешат. Но така ли е наистина? Нужни ли са още технологични пробиви, преди то да стане факт?
- От технологична гледна точка безпилотните автомобили вече са напълно възможни. Дори в момента ние имаме няколко такива изпитателни машини, които се движат по шосетата на Европа. Вече сме навъртели хиляди реални километри с автономни коли. Истинското предизвикателство, което остава пред нас, е да докажем, че тези коли наистина са толкова безопасни, колкото са влаковете или самолетите. А за тази цел ни трябват милиони изминати километри и не само това - трябва всичките данни, събрани в тези изпитания, да се качат в облака и да има възможност да симулираме повторно всеки от тези километри, за да сме сигурни, че сме покрили всички възможни ситуации на пътя. Това ще отнеме много месеци, и ще изисква големи разходи за изграждане на сървърите и на цялата технология за пресъздаване на възможните ситуации.

През 2023 Renault ще продава достъпни безпилотни автомобили

Всички компании, които работят по автономното управление, включително и Renault, казват, че ще оставят изобра на шофьора - той сам да решава кога иска да кара и кога - да бъде каран. Но самото наличие на тази технология няма ли да доведе до всеобщо западане на шофьорските умения - така, както дигиталните технологии доведоха до западане на ръкописните умения?
- В Renault ние не противопоставяме ръчното шофиране на автоматичното. Вярваме, че шофирането има отлично бъдеще. Нашите автомобили, особено електрическите, са много приятни за каране. И хората ще продължат да карат в онези условия, когато това доставя удоволствие. Но в същото време автономното управление може да помогне много тогава, когато шофирането е досадно - по магистралите, в задръстванията. Затова ние директно сме се прицелили в най-високото възможно ниво на автономия. Това не е технология заради самата технология - тя наистина ще осигури на хората полезно свободно време.

През 2023 Renault ще продава достъпни безпилотни автомобили

Прочутият архитект Рем Колхаас казва, че е притеснен от нарастващата степен на свързаност на автомобила, защото според него напълно свързаният автомобил е също и постоянно наблюдаван. Оправдана ли е според вас такава тревога?
- Това е много основателен въпрос. Както и този за киберсигурността. Въпросът е не само къде отиват данните за мен, но и какво се случва, ако някой ги атакува, посегне на тях. Ние гледаме много сериозно на тези въпроси. И тук няма един-единствен отговор, който да бъде даден от конкретен производител. Става дума за неща, които трябва да бъдат регулирани от обществото и обединени в една нова екосистема, в която ще участват правителствата, потребителите и производителите. Ние сме част от тази дискусия и ще бъдем много активен участник в намирането на отговори, които да удовлетворяват всички.

 

Тагове: renault-nissan interview
0 от 500